Ny i dressyren...

B

Brenda Brown

Hallå!
E lite ny i dressyren men har en ponny som ev. växer över ponnygränsen.Är de ngt problem med att tävla små hästar?
Bara undrar för alla dressyr hästar brukar se så stora ut!
:D
Och så undrar jag drömmare som jag är vad som krävs av en häst som ska gå de högre klasserna? Vilka rörelse kommer man behöva lära sej till tex. sm? Hur läger ni upp träningen??
Skriv allt man kan behöva veta :D

Sv: Ny i dressyren...

Egentligen spelar det ingen roll hur stor (eller liten) din häst är. Det handlar om hur ni som ekipage ser u som helhet samt hur lydig hästen och förstås hur bra hästen rör sig.

En häst som ska gå SM måste ha alla de kvalitéer som man söker hos en GP-häst. Den ska röra sig mycket bra, kunna länga, korta och samla sig väl. Det ska vara utrycksfull, vara ridbar och ha ett bra huvud.

De rörelser som ingår i SM är de rörelser som ingår i Grand Prix; slutor i trav och galopp, byten i serier i varje och vartannat steg, galoppiruetter, piaff, passage, ökad trav, ökad galopp. Har säkert glömt något...

ok ,de låter bra:)
Vi matchar bra för jag är 155cm så de finns 7:e klassare som är längre än mej :)
E färdigvuxen dessutom:P

När jag blev för gammal så mätte jag upp min connemara på 1,43 till häst, är placerad i nästan varje start hittills och har vunnit upp till LA:5 i år :)
Så att ha en liten häst är inget hinder i sig, sen krävs det ju klart rätt mycket grundkapacitet för att ta sig nånstanns, men det gör det ju delvis med en stor häst med.

Det brukar ju tyvärr vara så att ska du ut på de riktigt stora arenorna så måste du ha en stor häst för att "synas". Som en stjärna uttryckte sig, "De små försvinner lixom".
Men jag antar att det för de flesta av oss här på buke är låååååååååååång tid kvar innan vi rider internationellt så det ska nog inte vara några bekymmer att din häst är 155cm!
Lycka till!

Snälla, använd inte uttrycket "mätte upp"! I varje sån här tråd är det nån som skriver det och då följer tre sidor om huruvida man mäter upp en ponny till häst eller inte.
Förmodligen har du inte tagit ut en mätman som mätt hästen och konstaterat den vara över 148 cm (eftersom den bara var 143), utan du har registrerat om den till stor häst. :idea:
Menar inte att märka ord, men det är bäst att uttrycka sig korrekt för att slippa tjafs! :)

Jag tävlar själv bland stora hästar med min ponny och jag har aldrig märkt några nackdelar, domarna brukar t.om tycka att han är fin! :D Vi har placeringar i lokal än så länge.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 974
Senast: valpköpare
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix