ny hovslagare

U

Uddatyp

vet inte om tråden ligger rätt..visste inte vart den skulle ligga.

iallafall så ska jag flytta hästen och måste därför ha en ny hovslagare, den jag har nu är jättebra, skor hur bra som helst och min hästs hovar är jättefina.

jag vill att min hästs hovar ska fortsätta att se ut som dom gör och därför så undrar jag hur man hittar hovslagare som skor som man vill.

jag kan ju ingenting om hovar på de sättet att jag vet hur man skor eller så och därför svårt att säga till ny hovis hur jag vill ha de.
kan man ens säga till en hovis hur man vill att hovarna ska se ut? även om man inte kan nåt om de själv?

eller hur ska man göra? de är ju lite viktigt att dom skos på rätt sett för att hålla bra.
hur brukar ni göra med nya hovisar? låter ni dom sko hästen som dom tycker är bra eller säger ni nåt?

Sv: ny hovslagare

jag kan ju ingenting om hovar

Där har du det.

Du anlitar en expert för att göra ett arbete som denne är utbildad för. Min erfarenhet är att hovslagare är hjärtligt trötta på hästägare som har läst och hört hur hästar ska skos.

Har du tur så är din nya hovslagare intresserad av att lära ut och berätta vad han gör och varför, passa då på och sug i dig.

Jag litar till 100 % på min hovslagare och om det är något jag undrar över så frågar jag och h*n försöker förklara så jag begriper.

Kanske din gamla hovis kan rekommendera nån som han tycker är bra??

Annars kan du kolla runt på de andra hästarnas hovar och fråga vem de använder. Kanske vara med och se hur denne arbetar??

jag menar mer att jag vill att dom ska vara som dom är nu, vill inte ändra på skoningen.
menar inte att jag ska säga vad hovis ska göra och inte göra.
men många av mina kompisars hästar har långa och konstiga hovar och dom litar också på sin hovis till 100%, jag vill inte ha min hästs hovar så långa som jag sett många är.

sen har min hästs hovar varit väldigt spröda och fula innan jag köpte honom och min hovis började sko, och nu är dom av bra kvalite och är jättefina, och jag vill ha kvar dom sånna..eller kvalitén på hovarna har väl varit den samma kanske men han va konstigt skodd trots att de ska ha varit en bra hovslagare.

och är de så att den nya hovisen skor med längre tår och sånt undrar jag bara om man kan liksom säga till att man kanske vill ha dom som den andra hovisen skodde dom..
jag vill alltid lära mej mer, så de är knappast så att jag vet bättre än hovisen..långt ifrån.

och ja ska kolla på dom andras hästarnas hovar och se hur dom ser ut och fråga vad dom har för nån så kan ja förhoppningsvis ha samma.

Det är härligt att du är så nöjd med din hovslagare, det verkar inte finnas så många som du, i alla fall om man läser här på Buke (fast det är kanske bara de som är missnöjda som skriver).

I de allra flesta fall så är hästen skodd som den är pga diverse orsaker som jag inte begriper mig på men om det är som du säger att alla hästar ser lika dana ut så verkar ju inte det stämma. Kanske är så att hovslagare har vissa "signum".
Håller med om att jag inte heller vill ha långa tår enligt vad jag begriper.

Det är nog inte lätt att få hovslagaren att sko som du vill, alla har sina små egenheter även om grunden är densamma.

Håller med föregående att
1. Fråga nuvarande hovis om hon kan rekomendera någon
2. Titta på hästarna på nya stället och se om dom ser bra ut och fråga vem dom anlitar, kolla även i stallarna runt omkring.

3. Se till att hästen är nyskodd när ni flyttar så har du ett tag på dig att leta ny.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama