Ny hovslagare

Cherarriduracell

Trådstartare
I stallet jag står finns en hovslagare som skor alla hästar där, han skor även fler hästar i området. Jag har knappt hört om honom innan, han finns inte på hovslagarföreningens hemsida och han har ingen egen hemsida. Läste någonstans att länsstyrelsen har koll på vilka som är godkända hovslagare trots att de inte är med i föreningen, stämmer det? Hur kan man annars ta reda på hur duktig/utbildad en hovslagare är? Är det bara andra kunders omdöme eller att fråga hovis själv eller finns andra sätt?

I stallet jag står finns en hovslagare som skor alla hästar där, han skor även fler hästar i området. Jag har knappt hört om honom innan, han finns inte på hovslagarföreningens hemsida och han har ingen egen hemsida. Läste någonstans att länsstyrelsen har koll på vilka som är godkända hovslagare trots att de inte är med i föreningen, stämmer det? Hur kan man annars ta reda på hur duktig/utbildad en hovslagare är? Är det bara andra kunders omdöme eller att fråga hovis själv eller finns andra sätt?
Här finns listan över godkända hovslagare: http://www.jordbruksverket.se/downl...04126172081/140626+Godkända+hovslagara+hh.pdf
Med godkänd hovslagare menas att de alltså får sko hästar som fått lugnande, misstänks har en epizooti eller zoonos och utföra operativa ingrepp. Icke godkända hovslagare får sko med sjukbelag osv. om veterinär eller godkänd hovslagare är med
En hovslagare som inte är godkänd får också sko och verka friska hästar. Vad jag förstår räknas inte små ytliga hovbölder som operativt ingrepp så länge den kan öppnas utan att man karvar alltför mycket. Fång räknas naturligtvis till de hovar som man måste anlita en godkänd hovslagare till.

Vart jag vill komma med det här är att en godkänd hovslagare inte är att likställa med en hovslagare som är utbildad på hovslagarskolan eller som är medlem i hovslagarföreningen. Genom åren har jag träffat på både skräp och skickliga hovslagare oavsett vilken dokumenterad utbildning de har.

Man kan bara gå på andras omdöme när det gäller val av hovslagare är jag rädd. Man kan ha hur mycket utbildning som helst och ändå sakna känslan för hovslageri. Vissa har blivit utmärkta hovslagare genom erfarenhet och intresse utan att de har någon utbildning på pappret.

Man måste inte stå med på hovslagareföreningens hemsida även om man är utbildad, det är ett aktivt val personen gör. Man måste ej heller vara med i hovslagareföreningen även fast man är utbildad, och det är ju inte ett måste att ha en egen hemsida heller trots ovanstående.

För att få veta om personen är utbildad med gesällbrev, får du nog lov att fråga hovisen själv. Min egen hovis fyller alla kriterier på utbildning, men har ej en egen hemsida då han inte behöver det utan är fulltecknad ändå. Han har däremot med sig kopior av sitt gesällbrev, medlemsbevis i SHF, F-skattesedel vid förfrågan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka