Ny hovslagare = tappskor?

biffen

Trådstartare
Min bäste hovis har slutat. Fick tips på en ny. Han är jättebra med hästen, förklarar och är kunnig. Har dock aldrig på åtta år varit med om tappskor i denna mängd.
Kan räkna tidigare antalet tappskor på ena handens fingrar - fördelat på tre hovslagare.

För mig som är novis - hur kan det komma sig att sättet att sko på kan skilja så pass att skorna lossnar lättare?

Det ÄR visserligen lerigt vid insläppet men jag kan inte förstå att jag inte haft samma problem någon gång tidigare med samma häst men annan hovslagare.

Det blir nu fjärde återbesöket på mindre än tre veckor. Tre tappskor och en bakläxa på en framhov som blev lite trångskodd. Vet inte riktigt när han kommer då han inte bor i krokarna utan han vill gärna ha fler kunder på samma resa - vilket jag till fullo förstår. Dock har jag känslig kuse som blir jätteöm när han är skolös och jag vill ju inte utsätta honom för detta fler dagar än det behövs :(

Sv: Ny hovslagare = tappskor?

Byt hovslagare säger jag bara. Jag har råkat ut för samma sak sedan jag flyttade hit: totalt ett par tappskor under alla år med häst och nu tappskor MINST varannan vecka. Och då är här inte ens lerigt. :mad:

Nye hovslagaren kommer på måndag. :laugh:

Hovslagaren borde ju rimligen ha ett intresse själv att analysera hur detta kommer sig. ställ frågan - har han ändrat ngt i sättet att sko mot hur hästen var skodd förrut när han tog över den som kund? bolla över bollen och be honom själv ta ställning till vart problemet kan ligga. Om inte annat måste han ju analysera om det finns bättre sätt att sko på, eftersom det helt klart är ngt som inte fungerar helt plötsligt.

KL
Jag tycker kommentaren "byt hovslagare" är lite väl krasst. Ska man inte konfrontera och kommunicera problemet så att hovslagaren får en rimlig chans att åtgärda? Hur skulle ni känna det själva om en kollega, eller annan person, hade en massa åsikter om hur ni utför saker, men istället för att komma till er med kritiken så går de till någon annan bara rakt av?

Min superbraiga hovslagare slutade, och jag fick byta till en annan, bra. SKorna flög och flög och flög i början. Men det var inte så oväntat. Det är inte lätt att på en skoomgång lära sig hur just den här hästen ska vara skodd liksom. Mina t ex måste man lägga ut massvis på - DÅ sitter skorna. Men en hovslagare som står med en ny häst kan ju inte 'se' det första gången. Och om man då lägger ut normalt och skorna flyger, så är man kanske inte så sugen på att göra som djurägaren säger och lägga ut mer.

Tog en 3 - 4 skoperioder innan hovis 'fått in i fingrarna' eller hur man ska säga hur hästarna skulle skos, då minskade tappskorna markant. Nu är de enstaka - förutom om vi ändrar skoningen/beslagen, då kan det bli mer tappskor initialt.

Sen KAN det givetvis vara så att nya hovis helt sonika skor sämre, men det kan också vara så att nya hovis inte skor riktigt likadant och hästen får en anings ändrat rörelsemönster och lättare tar av sig skor. Ser du någon skillnad på hur skoningarna ser ut?

Hur nitade gamla hovis och hur nitar nya hovis? Det kan ju kanske spela in? *spånar*

vågar garantera dig att själva nitningen inte spelar ngn som helst roll ifall hästen är i och kliver på sig själv dvs på skon. det är 600 kg häst vi pratar om, även den mest välnitade sko ryker : )

Nej, då spelar den ingen roll, däremot kan det (men oftast inte, bra nitat är bra nitat liksom) för viss hovkvalitet spela roll ang att skorna sakta men säker 'dras av' av lera etc. Men då borde det krävas mer lera än vid ingången.

Nej, då spelar den ingen roll, däremot kan det (men oftast inte, bra nitat är bra nitat liksom) för viss hovkvalitet spela roll ang att skorna sakta men säker 'dras av' av lera etc. Men då borde det krävas mer lera än vid ingången.

Ingen lera med normala nitar, kan dra eller suga av en sko, det är en fysisk omöjlighet. När man säger att lera "drar av skon" handlar det om att rörelsen fördröjs dvs hästen hinner inte undan med benet innan nästa ben kommer, och trampar då av sig skon.

Ja, därför jag hade 'dras av' inom parantes. Men när det inte är de där 'trampa på, skon rycks av', utan att de är där och 'småtrampar' lite oftare, t ex just pga lera eller annat tungt underlag. Där kan nitning spela in (och om man fasar av skokanten för den delen) för om det bara blir 'ett påtramp nu och då' men skon sitter, eller en tappsko (med tiden, efter det X.e påtrampet).

Men som sagt, det lär inte ha någon betydelse om det bara är lera vid grinden.

*kl*

Byta hovis har jag inte övervägt, han är duktig - lätt att få tag på och "tar" hästarna på ett jättebra sätt.

Har givetvis frågat om detta och då fick jag till svar att det kan ta tid att lära sig en ny häst - och det förstår jag att det kan ta några skoningar innan allt blir som tänkt. Jag begrep dock inte varför skorna flög var och varannan dag.
Men det har jag fått förklaring på nyss då han var hit och berättade att de skor som han tappat är några mm bredare än de som sitter på i dag. För att få sömmen rätt blev det stora utlägg (som slipades för att förhindra att de klivs av men det räckte inte) och då räcker det för att de ska trampas av. Anledningen till att det blev den bredare sorten var helt enkelt att han inte hade andra skor med sig.
Han har pga eget "slarv" varit ute så ofta till någon häst som min, så vi får hoppas att skorna sitter så länge som de ska denna gång..:)

Var mest nyfiken på om detta var ett vanligare fenomen än jag varit med om tidigare under mitt liv som hästägare.

Jag tycker kommentaren "byt hovslagare" är lite väl krasst. Ska man inte konfrontera och kommunicera problemet så att hovslagaren får en rimlig chans att åtgärda? Hur skulle ni känna det själva om en kollega, eller annan person, hade en massa åsikter om hur ni utför saker, men istället för att komma till er med kritiken så går de till någon annan bara rakt av?

Om man har en hovslagare som inte själv tycker det är något konstigt att hästen har tappskor varannan vecka (om vi nu pratar om en normal häst med normala hovar som inte tidigare haft problem med tappskor) så anser i alla fall jag att man ska byta eftersom det för mig då är uppenbart att den hovslagaren inte är tillräckligt duktig. I mitt fall är hovslagaren kass och det har jag också påtalat. Där kan vi väl tala om att hälla vatten på en gås.

Och nej, jag hade inte blivit ett dugg upprörd över om mina kunder gått till någon annan. Min inställning är att det jag gör det gör jag bra, och om jag inte är tillräckligt duktig för den kunden så ska kunden så klart gå till den som är det.

Min inställning till hantverkare är att jag betalar för deras tjänster och förväntar mig yrkesskicklighet. Om jag inte är nöjd går jag till någon annan. Jag ser inget problem med det: jag har betalat för en tjänst, inte ingått äktenskap.

fast om du läst tråden så ser du att det scenario du beskriver inte över huvud taget är på tapeten, eller har varit ö.h.t. Hovlsagaren som TS har har väl aldrig någonsin uttryckt den attityden eller haft den åsikten eller hur?
Det fanns en rimlig förklaring till tappskorna och att hovslagaren tar det på största allvar. om man då inte tagit upp det med hovslagaren utan gått på rådet "byt hovslagare" rakt av, så har man missat en del tycker jag.

tycker rådet "byt hovslagare" rakt av, utan att veta bakgrunden, är ignorant mot yrkeskåren. Hälften av hästägare jag vet är inte ens närvarande vid sin hästs skoning. de har ingen koll på hur och varför, och vilket jobb hovslagaren lägger ner, allt de förväntar sig är att skorna ska sitta till hundra procent. ser ofta såna attityder här på forumet att "hästen drog av sig en sko en vecka efter skoning - måste vara dålig hovslagare" osv.
Prata med hovslagaren och ha koll på varför och på vilket sätt hästen skos, och argumenten bakom. SEN kan man komma och klaga på tappskor i orimlig mängd - men inte innan man tagit upp problemet med hovslagaren anser jag.

de flesta leverantörer i vilken bransch som helst resonerar som jag, det lovar jag dig. dvs att blir man inte uppmärksammad på ett problem eller får en chans att kontra och åtgärda, vilken sporslig har man getts då? Om man sen fortsätter att inte leverera, det är en helt annan femma, men som sagt - en leverantör som inte delges feedback, har ingen chans att vare sig förbättra sin vara/service, eller ens bli medveten om att ett problem existerar.

Senast ändrad:

KL
Jag tycker kommentaren "byt hovslagare" är lite väl krasst. Ska man inte konfrontera och kommunicera problemet så att hovslagaren får en rimlig chans att åtgärda?

Precis...ibland finns det omständigheter man inte känner till. Tänk om vi hovslagare skulle resonera likadant. Kunden sen med betalning - Byt kund. Kund sen till stallet - Byt kund. Hästen minsta lila bråkig - Byt kund/häst.

En kund jag tog över var så inihelv...trångskodd, men hade aldrig tappat en sko naturligtvis med 2 nummer för små skor och trång hela hoven. Så komemr jag och gör en så fyiologiskt korrekt skoning som möjligt med så mycket utlägg jag bara vågar, skor i rätt storlek osv osv osv. Klar han tappar massor av skor! Är jag då en kass hovslagare? Till skillnad från den andra som är outbildad och jobbar svart?

Precis...ibland finns det omständigheter man inte känner till. Tänk om vi hovslagare skulle resonera likadant.

Eller omständigheter som man känner till som hästägare men inte vill delge.

Många hovslagare har tur med att inte all sanning delges i skrift.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar