Sv: Ny höft o ridning???
Jahpp, nu är det dags att gnälla lite igen.
Operationen gick ju toppenbra och jag var uppe o sprang i korridoren, dagen efter med rullbord och hade kryckrally, med min rumskamrat två dagar senare och efter sju dagar (vi skulle fått åka hem efter fem dagar) så var det ut på landet och 6 veckors lyxkkonvalescens, med mat och fika på bestämda tider innan jag flyttade till en ny lägenhet. Mor, far, syster och bror hade fixat allt, flyttstäd, kastat allt onödigt, flyttat allt och plockat in de stora grejerna, så det var bara för mig att pynta resten. Att jag sen fixade ett "återfall" en vecka efter hemgång, är ju sånt som händer, när Timsans "tillridare" ringde en vecka efter operation och jag precis lyckats häva mig ur sängen. Mamma tjoade och sa att hon var på väg med telefonen. Så jag kastade mig i sängen igen och jaa... Jag kan säga att det jag sen vrålade, kan inte skrivas här ens i fonetisk skrift, utan för att ta kortversionen... "lägg för i pip på telefonluren o ring efter ambulans, det gick åt pip, det här!!!" Sen satt jag på raka armar och försökte hålla höften så rak det gick i en hel timme innan ambulanskillarna kom och tryckte något i armen, så det kändes som om jag landade i ett flygande tefat. Under den tiden, bar en av killarna mig fem 10 meter genom huset, för det var för smalt med bår och bäddade ner mig på bår. Resan till stan som brukar ta 20 minuter, tog bergsäkert 2.5 timme mina mått mätt, trots morfin så jag borde varit som ett höghus...
SEX timmar senare, var jag röntgad och helt packad med morfindoser, när de körde ner mig till operation "du har ont, ortopeden är inte här än, men jag söver dig". Sen vaknade jag upp som ett solsken och dagen därpå, ut till mor och far för vidare konvalescens.
Sen har det varit självträning hemma och varmbassängträning, så fort såret läkte. Det gick toppen och det har varit underbart att vara så smärtfri som jag ändå varit, med en och annan pamol ibland.
Det var ju tänkt att jag skulle börja jobba 13/12 utan återbesök... Men det gjorde jag inte, för då ringde jag ortopeden o frågade om det var OK, ifall jag började käka diklofenak igen, för att jag hade känningar i den opererade höften fortfarande, speciellt vid väderomslag. Och det fick jag och blev dessutom fortsatt sjukskriven till och med sista februari.
Nu har jag fått stallplats och hade tänkt ta hem Timsan efter morgondagens "kontrollbesiktning" hos ortopeden. Men, det vill sig nog inte. I fredags höll jag på att inte ta mig ur sängen utan var säker på att jag skulle få ringa ambulans, då andra höften sa ifrån. Och det vet jag ju, att andra höften också är slut. Men den här helgen har inte varit min helg och jag har INTE varit ngt solsken. Och jag tror INTE att jag går igenom besiktningen, utan det blir antagligen fortsatt sjukskrivning och operation, så fort det går.
Min vackra vita och jag får vänta ett tag till på att andas på varandra dagligen igen...
I övrigt hoppas jag att ni andra "ny-höftare" har det bra och är igång, så mkt som ni önskar.