Nillizan

Trådstartare
Vet inte varför jag blivit så nojjig... Ska köpa en till häst och valacken här hemma går själv.
Hur gör man med hästarna? Ska man låta dem stå i stallet på kvällen och över natten för att sedan släppa ut dem tillsammans på morgonen?
Min valack är sent kastrerad så han är lite "hingstig" i sitt beteende. Men har inte enligt förre ägaren inte gått till attack. Vad bör man tänka på?
Med andra hästar, så släppte jag bara ihop dem utan att tänka mer på det och det har inte gått fel. Utan snarare tvärt om!
Har tänkt att vara ledig dagen efter jag tagit hem stoet, så att jag har koll på dem.
Tips och råd tack!

Sv: Ny häst!

om du har en valack som är väldigt hingstig så skulle inte jag rekommendera att ha ett sto i samma hade. även valackar kan betäcka och skada stoet även om det inte resulterar i ett föl!

Jag skulle låta dem stå i boxarna bredvid varann över natten, om det är möjligt. Är stoet brunstigt kanske det inte är bästa tiden att släppa ihop dem, annars skulle jag prova. Om du ändå ska vara ledgi så du kan ha koll på dem, menar jag.

Lycka till:)

Finns ju olika sätt att vara hingstig på, men det första jag tänker på är såklart att han kan bestiga stoet..
Och det är ju inte så bra, fula skador på bägge hästarna..

Men om han inte gör det, så är ju tips innan ihopsläpp att de kan, som ngn annan skrivit, att ha dem i boxar intill varandra innan, och kanske ha motionerat dem innan ihopsläpp, så att de dels är uppvärmda, dels inte stallmodiga.
Allra bäst är det ju om det finns ngn som kan hjälpa dig med motionen, så att ni kanske kan rida/köra eller vad du nu vill göra, ihop.
Att släppa ihop nya hästar i en hage med mumsigt gräs brukar oxå sänka dramatiken lite..;-)
Hoppas att allt går bra.

jag hade låtit dem bekanta sig inne över natten och utsläppet beror väl på hur de verkar.ston brukar ju brunsta när de kommer till nytt ställe,kan du inte dela av hagen så de går brevid varann första dagarna ?

om du har en valack som är väldigt hingstig så skulle inte jag rekommendera att ha ett sto i samma hade. även valackar kan betäcka och skada stoet även om det inte resulterar i ett föl!

Varför inte? Han har ju bara kunnat gå tillsammans med ston. Har ju inte ens försökt att betäcka, kanske var lite otydlig. Det "hingstbeteende" är att han är drivande och måste få bestämma i flocken.

Men om han inte gör det, så är ju tips innan ihopsläpp att de kan, som ngn annan skrivit, att ha dem i boxar intill varandra innan, och kanske ha motionerat dem innan ihopsläpp, så att de dels är uppvärmda, dels inte stallmodiga.
Allra bäst är det ju om det finns ngn som kan hjälpa dig med motionen, så att ni kanske kan rida/köra eller vad du nu vill göra, ihop.
Att släppa ihop nya hästar i en hage med mumsigt gräs brukar oxå sänka dramatiken lite..;-)
Hoppas att allt går bra.

Är det så bra att motionera stoet som är helt ny redan första dagen. Känns lite för stressande för henne.
Men valacken kan jag rida en tur på innan han får gå ut i hagen. Det finns en massa bete och utrymme för båda i fall de inte skulle dra jämnt.

Tja, det beror väl på hur man motionerar, men en liten promenad innan tror jag bara är bra, för att värma upp, så minskar man risken för sträcknings skador ifall att de börjar springa i hagen.
Jag menade inte att köra slut på kraken.;-)
Å andra sidan, så åker man iväg för att tävla eller på kurs så rids ju hästen direkt, så jag tror egentligen inte att hästen mår dåligt av att röra sig.

Jag brukar alltid låta mina hästar stå inne första natten ihop och släppa ut i hage dagen efter. Brukar släppa nykomlingen med min lugnaste häst först. Ser jag att det inte händer så mycket får min andra gå in. Men vi är alltid en person per häst och går med dem till olika hörn av hagen så att de får mötas i mitten och vi kan krypa under staketet.
Det har alltid funkat för mig och peppar, peppar har de aldrig blivit skadade.

Jag brukar alltid låta mina hästar stå inne första natten ihop och släppa ut i hage dagen efter. Brukar släppa nykomlingen med min lugnaste häst först. Ser jag att det inte händer så mycket får min andra gå in. Men vi är alltid en person per häst och går med dem till olika hörn av hagen så att de får mötas i mitten och vi kan krypa under staketet.

Låter som en bra idé. Fungerar det inte, så delar man av hagen. Inte mer med det!

När mitt sto introducerades till sin nya flock fick hon stå i stallet över natten tillsammans med nya kompisarna. På så vis kunde de nosa på varandra utan att komma åt varann (boxgaller emellan). Morgonen efter släppte vi ut dem ihop. Det fungerade bra!

När jag flyttade till mitt nya stall så fick han gå själv i en hage brevid en annan vallack som egentligen inte stod där (de va bortresta). Sen när han flyttade hem igen så fick min häst flytta till en hage brevid de andra hästarna (ston * 3). Då hade han stått med dem i stallet i 3 nätter. Sen när det så småningom blev dax för sommarbete så fick han flytta ihop med ena stoet (ett jättesnällt nordissto) och dom äälskar varandra, jättesött! Fast de första månaden på bete va skitjobbig för då fick dom separationsångest bara man tog ut den ena (hade fortfarande kompisar brevid). Men nu har det släppt så nu är jag bara jätteglad att han går bra med andra :)

Detta var ett väldigt bra svar som du fick av Novalisa tycker jag.
Du kan även göra så att du lägger ut lite hö i hagen också, för att få det lite lugnare sedan tycker jag att du skall hålla lite koll på dom.

Detta var ett väldigt bra svar som du fick av Novalisa tycker jag.
Du kan även göra så att du lägger ut lite hö i hagen också, för att få det lite lugnare sedan tycker jag att du skall hålla lite koll på dom.

Mat borde väl göra hästarna mer benägna att sätta rangordningen snabbt fom f-n istället för att ta sig tid att kolla in varandra eller är jag helt ute och cyklar nu? Borde man inte låta dom stabilisera sig som flock innan man blandar in mat i hela härligheten?

Mat borde väl göra hästarna mer benägna att sätta rangordningen snabbt fom f-n istället för att ta sig tid att kolla in varandra eller är jag helt ute och cyklar nu? Borde man inte låta dom stabilisera sig som flock innan man blandar in mat i hela härligheten?

Detta har funkat utmärkt för oss. Oftast så vet man ju innan om ens häst är ranghög eller inte, kan ju vara lite skillnad med den nya hästen.

Jag verkar ha gjort tvärtemot alla råd här :o
men aldrig varit med om nåt bråk.
De sista 2 hästarna jag köpt har jag tagit in en stund och borstat och gett lite hö för att kolla att den e ok efter resan. Men sen har jag släppt ut direkt i hagen för att låta dom bekanta sig.
Har nu inte så jättestor flock, och heller inga tjuriga hästar.
Allt har gått väldigt smidigt.

Grannen däremot hämtade ponny 8 timmar bort, tog in båda sina i boxen direkt, sen fick dom stå där till kvällen efter( inte direkt glada hästar) och när hon väl tog ut ponnyn skulle ungen provrida :crazy:
Ponnyn var helt nipprig och ungen som e livrädd för hästar satt och grina medans mamman ledde med grimskaft. Ponnyn var inte helt lugn kan jag ju säga utan att överdriva.

Nu får hon jaga ponnyn 2 timmar för att få in den i stallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 755
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar