irma

Trådstartare
Hur lång tid tycker ni att det tar innan man "ridit in sig" på en ny häst? Själv tycker jag att det tar minst 6 månader. Om man nu är en "normalduktig" ryttare (vad som nu är normalt?) föratås. Lr jag kanske är helt obegåvad, era nya hästar kanske går kanon efter 2 veckor??!!

Hej!

Jag tycker att man börjar lära sig hästen efter ca 3månader, och efter ca 1år känner man hästen, visst kan man rida hästen någorlunda bra efter 2veckor men jag vill inte säga att du riktigt känner hästen då, allt beroende på hur hästen är mot dig, jag började känna min förra häst efter 2år... Den jag har nu är relativt mycket snabbare och koimmer vara lätt att lära känna. Och relativt mycket fortare att rida in sig på! :)

POnnysen ja har har jag lärt mej rida nu men han är så otroligt välriden och vill sitt bästa. beror nog rätt mycket på ryttare och häst. tre månader tog de för oss...

För mig tog det ungefär ett år innan jag och min häst började förstå varandra. Köpe henne i augusti och i juli året efter sa min tränare: " Nu börjar det se riktigt bra ut, tror att ni börjar förstå varandra." Iofs så var min häst helt felriden och hoppade på ett sätt som inte var rätt på något sätt. Men jag själv skulle iaf inte kunna rida in mig på en häst på två veckor.
KLart att man kan rida hästen. Jag brukar motionera min kompis häst när hon har mkt i skolan eller är bortrest. Visst kan jag få honom att gå bra och jobba ordentligt. Men det är ju inte som att jag känner honom och kan alla hans sidor.
Lite rörigt blev det kanske.. :smirk:

Det beror ju på vad man menar med ridit in sig. Jag tycker att man ska kunna rida sin häst i en hygglig form (eller någon annans häst för den delen) första gången man sitter på den. Det gäller ju att kunna anpassa sig efter hästen. Klarar hästen inte att komma i form finns det andra sätt att anpassa sig på tex genom att kunna kontrollera hästen med rätt hjälper utan att den blir stressad osv.

Talar man däremot om att lära känna hästen så beror det nog på vad man själv och hästen har för personligheter, vad man gör med den och hur mycket man umgås med den. På ett år borde man ha lärt känna hästen ganska bra om man försatt sig i många olika situationer för att testa hur hästen reagerar osv osv.

:rofl:

Det tog två och ett halvt år innan jag kunde rida min häst lite ordentligt! Fast stanna o styra kan man ju från första dagen..

:rofl:

Intressant, eftersom man på ridskolan oftast rider olika hästar varje gång man är där. Då får man ju snabbt lära känna hästen den första kvarten och sedan skall den gå som klockan.. :crazy:

Men utanför ridskolan så tar det väl ett antal månader innan man känner hästen någorlunda, Efter ett år har man kanske varit med om det mesta vad det gäller just den hästen.. och sedan skulle väl jag påstå att jag känner hästen ifråga :)

Jag har haft min häst i 10 månader. Det är en unghäst som hela tiden förändras. Jag känner honom ganska väl men det är i stort sett varje dag som han hittar på nya hyss som vi måste ta oss igenom.
Vi har inte vart på tävling ännu så där vet jag inte hur han kommer att reagera. :)

Är nog väldigt olika från både häst till häst och ryttare till ryttare, skulle jag tro. Det har tog ganska lång tid för mig att både lära känna och framför allt rida in mi gpå min nuvarande ponny eftersom hon var så fruktansvärt olik min förra. :)

:banana: Sandra :banana:

bra tråd! :)
om man nu då har skaffat ny häst/medyttar häst eller liknanade och det inte känns bra i börgan hur länge tycker ni man skal vänta innan man skal bestämma sig för att man faktiskt inte passar ihop. ja menar dom första veckorna förväntar man sig kannske inte att allt e frid o fröjd..

Intressant fråga. Jag vet inte svaret. Man kan ju överföra det till mänskliga relationer också. Med min fd man väntade jag i nio år, och det var definitivt för länge.

Det beror väl på vad det är för häst också, det är ju skillnad på en dressyr/hopp häst eller att köpa en problemhäst. Det beror också på vad ryttaren har för krav på hästen, vissa kanske nöjer sig med att hästen ska lyssna på hjälperna och andra har högre krav och kräver mer av hästen.

För mig har det tagit ca 2 år.. Har tränat dressyr regelbundet i ca 1 år.. Innan var jag medryttare på hästen och då blev det mest uteritter i skogen..
Det är först nu det börjar likna något i dressyren.. Fast jag har ju bytt tränare 2 ggr också, 3:e gången gillt kanske. :)

Jag tycker att jag förstår min häst bra nu, (fick honom i juni-03) Men det känns som att han lär mig något nytt varje dag, och att jag utvecklas i min ridning.

Hur lång tid det tar är ju svårt att säga, alla hästar är ju olika och det är Vi också. Men det tar nog minst ett år innan man känner sig riktigt samtrimmade.

Sv: Re: Ny häst

Hittade gammal tråd som jag tyckte var inrtessant! Har nu haft mitt halvblod sen augusti, så har ridit henne 3 månader typ. Nu börjar det gå bättre och det blir bara roligare och roligare att rida henne! Men ännu har vi nog myyyyycket kvar att lära, t.ex att sitta ner i hennes korttrav är inte det enklaste, men även det har blivit bättre! Kul att läsa att så många andra också tycker att det tar tid att "lära känna hästen" för jag har ibland tänkt phur andra upplever det och om jag är extremt dålig som tycker att det tar tid innan jag hittar det rätta samarbetet....

Vad tycker ni?:)

Sv: Ny häst

Det klart att det tar tid. Främst kanske att känna sig trygg i lita på hästen i alla situattioner, men sen tror jag oxå det beror på rent ridmässigt hur välutbildad hästen är, hur tidigt man tar hjälp av tränare mm. nu var det jättelänge sen jag började rida nån ny häst iof, så har lite svårt att uttala mig..

Beror väl på lite med kanske efter några månader så har man hittat på knapparna, kan nog ta lite längre att veta hur de funkar i alla situationer.

att "rida in sig" på en ny häst går ju gansa snabbt, typ några veckor.. däremot tycker jag att det tar upp emot ettår att lära känna hästen riktigt ordentligt..alltså att man vet (ungefär) hur hästen kommer reagera (man vet ju förvisso aldrig) och börjar lita på den.. har nog ett sånt band med min häst nu.. har haft han i ett år o tre månader

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
800
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama