Ny häst utan muskler

L

Looviisaa

Hej, det finns säker 1000 trådar om dethär redan. menmen,,,
Jag ska få hem en ny häst. Det har bara gått i något år nu och förlorat alla muskler. Tänkte bara höra med er om något tips om hur jag ska få honom i kondition igen.
Tänkte promenera, tummköra, longera och ha som handhäst mycket i början.
Då borde ju musklerna börja komma igång och vi hinna lära känna varan lite... eller?
Nått jag ska tänka på eller några tips? (:

Sv: Ny häst utan muskler

Om den förlorat alla muskler måste den få mat först. Bra mat med ordentligt med protein. Sen kan du börja träna.

Rid inte förrän hästen kommit mer i form. Som Korven sa, bra mat är ett måste!

Gå långa promenader i terräng och gå sen över till att tömköra när hästen börjat komma igång.

Lycka till!

* först mat (bättre att sätta igång en mullig häst än en ngt mager),
* sen promenad och tömkörning rakt fram,
* efter det longering och tömkörning över bommar, ev löshoppning över små stuts (stuts = bra för att bygga rygg muskler)
sen skritt uppsuttet i lång låg form, över bommar, ut i skogen, klättra osv.

gjorde såhär när jag red in en 7årig ponny, dock så tog vi bort en stor del av hennes mat då hon var klotrund :p. men av denna träningen så kunde hon gå i en stabil form och jobba med ryggen redan när vi började trava henne, allt för att hon skulle kunna bära sig och inte skadas av en för stor ryttare. löslongerade och löshoppade mycket, tömkörde på volt och hade mycket ledarskaps övningar.

Tack! :)

Har fått hem hästen nu. Han har gått på dåligt sommarbete hela sommaren, så smal är han!
Nu går han på bättre bete och lite kraft. Han verkar trivas.
Jag har börjat att småpromenera med honom. Han blir trött rätt sanbbt, men det går bättre och bättre :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 007
Senast: Kajsalisa
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 814
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V