Ny häst i hagen

N

noblesse

Nu skulle jag behöva några råd från alla er kloka buke-fans. Har 2 haflinger på foder. Har köpt en ridskole-ponny och ska köpa en shettis som sällskap till ponnyn. Hänger ni med... Haflingarna ska hem till midsommar, ponnyn ska hämtas efter midsommar och shettisen när som helst. Nu är frågan hur gör jag? Ska jag hämta shettisen medan haflingarna är här? I så fall blir det inte en omställning till för henne när de ska hem och ponnyn kommer? Eller ska jag hämta shettisen och ponnyn tillsammans i samma transport? Törs jag det - 2 obekanta hästar i samma vagn under 1,5 timme?
Snälla, hjälp!:bow:

Sv: Ny häst i hagen

Hoppas att jag förstått dig rätt nu. :D

Jag hade absolut INTE transporterat två för varandra okända hästar i samma transport. För det första fär att det rent logiskt sett är en väldigt onaturlig situation för ett klaustrofobiskt djur att åka transport, och för att hästar bekantar sig genom att signalera och kontrollera varandra. I en transport kan de inte reagera på varandras signaler och avvisning vilket skapar oro, stress och också ev. osämja. En onödigt onaturlig och riskabel situation ur min synvinkel som dessutom inte är speciellt erfaren när det gäller att transportera hästar.

Att det kommer nya flockmedlemmar/hagkompisar är ingenting att bry sin om. Det är tusen ggr mer naturligt och mindre riskabelt att möta två nya hästar i hagen, inom loppet av några veckor/dagar, än att stå fast i en trång hästtransport med en helt ny individ i 1,5 timme.

Hästar klarar och har inga som helst problem med nya hagkompisar. Det är vi som skapat en tro om att det ska vara en stor omställning och en risk med nya hästar för att vi ofta har väldigt dåliga omständigheter för våra hästar. För hästarna är detta dock ingenting konstigt alls. Du behöver inte oroa dig alls. Hellre dubbla hagförändringar är min åsikt. Har spenderat många, långa stunder i hagar vid ihopsläpp och också bara för att observera befintil flock. De stressar inte upp sig ens hälften så mycket som människor gör, i väldigt många fall. ;)

Sv: Ny häst i hagen

Jag har transporterat två för varandra okända hästar i samma transport och det gick mycket bra! De blev till och med riktigt fästa vid varandra under transporten och gnäggade efter varandra efteråt! Kanske var det den lite skrämmande upplevelsen som svetsade samman dem :D Man måste bara tänka på att ha dem ordentligt kort uppbundna så de inte kan komma åt varandra! Kommer någon av hästarna lös kan det ju bli riktigt farligt!!

Så, bara inte ponnyn eller shettisen är ökända som riktiga bråkstakar, tycker jag det verkar enklast att hämta dem samtidigt :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 155
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama