Ny häst -För tuff? eller bara brist på respekt?

B

Bartley

Är det någon som upplevt att ni köpt en häst som sedan visat sig vara lite för tuff?

Min familj köpte för ett tag sedan en häst som var tänkt till min syster. Hästen var trevlig när vi provade den; min syster blev förälskad. Tanken var att hon skulle ha den att utvecklas på och komma ut på någon dressyrtävling.

Hästen var i början ganska snäll, med tanke på väderförhållanden osv. Men allt eftersom tiden går verkar det som om han bara testar min syster allt mer. Hon rider för tränare och det går framåt. Det har dock varit svårt att ta sig ut till ridhuset pga vädret och ridningen har därför blivit lite begränsad under den senaste tiden. Han har lagt sig till med olika "bus". Han bockar men framförallt är det stegrandet som är problem. Han har även blivit jobbig att longera då han även där utövar sina små bus, eller bara stannar tvärt.

Nu går det att komma till ridhuset igen så vi har tänkt att ta hjälp av tränaren och låta henne rida honom. Det är mest att jag bor inte hemma och tycker synd om min syster då det var tänkt att hon skulle ha kul och lära sig. Jag vet ju dock att det kanske bara är en period och att hästen kanske bara försöker testa gränser, men samtidigt är jag rädd att han är för mkt för att vi ska hantera det. Någon som varit/är i samma sits med "jobbig" häst?

Sv: Ny häst -För tuff? eller bara brist på respekt?

hej ... jag hade samma problem med klippe ...
snäll som ett lam i början och sedan började han testa mig ...
inte i ridningen men på marken ...
typ hela tiden slet han sig och ser väldigt elak ut ...

han blev snällare tillsist när jag fick lite mer hjälp och så ..
alla hästar e ju olika så ...
ta det bara lungt och stressa inte in i något :)

Nej, jag vet. Det är väl dumt att oroa sig. Samtidigt vill man ju att allt ska vara bra.

Jag är dessutom orolig för att han kanske ska skämma min syster. Han gör en del saker som jag tycker är respektlösa, som att vända sig om och gå mot stallet. Fungerar inte detta så reser han sig. Får hon honom att sluta försöker han genast på nytt och högre. Ingen rolig sits precis. Förhoppningsvis kan tränaren rida honom i nästa vecka, så att problemen löses så fort som möjligt.

Man brukar säga att det tar ca 3 månader innan den "riktiga" hästen kommer fram. Nu vet jag inte hur länge ni har haft hästen men de kan ju vara osäkerhet hos hästen eller till och med rädsla om man t.ex rider ut ensam osv .. Hästen är kanske inte riktigt hemmastadd ännu? Kan ju vara som du sa att hästen testar henne, då får man ju försöka vara bestämd o visa vem som bestämmer :) Dock inte alltid de lättaste ..
Hoppas det löser sig!

Jag hade preciiiis samma problem. Snäll som ett lam i början men sen börja hon lite smått att resa sig vid ridning. Blev skarpare i psyket och tillslut gick de inte. Hon börja resa sig vid hantering från marken också. Nu är hon på tillridning och jag hoppas dom får ordning på henne!
Jag valde de dels för att vi har personal som jobbar och vill inte utsätta dom för faran och för att hon hade ingen respelt för mig till slut.
Det var jag som hade ledningen men inte mycket mer än så. Ville hon nått då gjorde hon de. Ville hon de inte då vägra hon helt enkelt.

vi har haft honom i två månader. Jag hoppas verkligen att mycket av hans "humör" har å göra med omständigheterna; nytt hem, vinter=begränsad möjlighet att rastas å ny ryttare. Han är lite spänd av sig så, det kanske blir bättre. Det märktes nämligen inte när vi provade honom. Då skötte han sig fint:p

alltid svårt att svara på då man inte sett hästen live. Däremot kan jag tycka att resa sig inte hör till om det skulle vara en okomplicerad häst. Jag menar din syster kan säkert komma överens med hästen efter ett tag men jag tycker ändå att det låter som att det ÄR en skarp häst, lär man bara känna en sådan häst så kan det oftast gå bra om man vet vad man ger sig in på och accepterar hästen som den är. Men vill din syster ha en helt okomplicerad häst och inte vill kämpa med en lite speciell häst så kan det nog bli problem.

Nej, jag tycker inte heller om att han reser sig. Att han bockar å så, det känns inte lika farligt. Min syster vill nog jobba vidare och försöka komma över det, men jag hoppas bara att hon inte hinner bli för rädd innan hon hittar ett bra sätt att hantera problemen.

Hur mycket rids hästen nu? Rider hon ut med den något? Hur mycket går den i hagen? Hur gammal är hästen?

MVH Russin8

Han är nio. Rids ca 5 dagar i veckan. Då paddocken varit mkt hal har han ridits på åkern i ca 2 veckor. Nu är paddocken bättre och vägen till ridhuset också. Utsläppet är mellan sju, halv åtta och insläpp vid fyra. Jag vet att han förmodligen inte rör sig tillräckligt och hoppas verkligen att det är en bidragande anledning till hans beteende.

Och han har inte ont någonstans? Tänker främst på att han reser sig - jag skulle kollat bakben och rygg och att sadeln passar.

tanken har slagit oss, så vi ska boka en tid på kliniken i nästa vecka, för att vara på säkra sidan.

Han var snäll idag när min syster longerade och arbetade med honom på marken, åtminstone nånting :) Hennes tränare ska rida honom på onsdag, så får vi se vad hon säger.

Jag har läst igenom trâden.

Tycker mest att det làter som om din syster har skaffat en häst som är lite för svâr för henne just nu.

Eftersom hásten betede sig bra innan sà var den nog (om jag gissar rätt) riden och hanterad av mer erfarna hástmänniskor.

Vill hon komma vidare màste hn lära sig hantera sin hást ordentligt och inte làta den göra alla dumheter. Dumheter màste korrigeras, kan man inte korrigera hásten pà rátt sätt är det inte konstigt om hästen fortsätter sitt dàliga bettende. Den fàr ju lov att bete sig sà.

Det är inte bra att hästen nu lär sig en massa dàliga vannor, det màste stoppas omedelbart.

Tvà enkla saker att göra för att allt skall gà bra när du leder hásten. Led hásten i grimma med kedja under hakan. Va alltid tvà en som leder (med hanskar) och en som gàr bakom med en longersmisk. Den som gàr bakom är ansvarig för att hásten inte fàr vánda sig om samt att mana pà hästen framàt om den reser sig.

Om eller när hästen reser sig skall linföraren ge lina till hásten för att sedan bestraffa hásten när den laddat genom att rycka hàrt i longerlinan. Med lagom intensitet och lágd pà bestrafningen hästen skall förstà att det är en bestraffning och att det är absolut föbjudet att bete sig sà. Du kan bli allvarligt skadad.

När hásten bockar vid longering fór att den är stallmodig brukar jag làta hásten bocka av sig. Det är ingen ide att slita och dra i hästen. Men jag làter bara hästen bocka runt om jag longerar i grimma eller träns, ARBETAR jag hásten màste den jobba ordentligt och inte bete sig illa. Tex med inspänningstyglar. Men jag arbetar inte stallmodiga hástar de fàr man lov att rasta av tills de kan tánka pà arbete. Det kan ta allt fràn nàgra minuter till nàgra dagar.
Kort sagt bockar hásten runt sà driv pà och làt den jobba sig trött, om den sen börjar bocka igen sà gör samma sak, de förstàr snabbt att de màste ta det lungt annars fâr de jobba hàrt. Vilket oftast är ett bättre sätt att fà en hett hást att ta det lungt än vad det är att slàs med den för att hàlla in.

Dessutom är det bra om din syster skaffar sig nàgon erfaren beridare som kan fortsätta rida till hästen, kanske en eller tvà gànger i veckan, Pà det visset fâr din syster ut mycket mer av sin hást.

Jag funderar dock pà om ni inte ger hästen för mycket kraftfoder eftersom den inte jobbar sà mycket.

Senast ändrad:

Min häst var också lite jobbig när jag köpte honom.. och han har testat mig mycket! och han har även under tiden kommit på små knep för att ex. flytta mig, utan att jag själv märker det. Jag fick då hjälp utav en tränare som rider in/till massvis med hästar och vi började helt enkelt ifrån marken, hur jag skulle göra för att visa att det var jag som bestämde.. sen blev det mycket bättre, med allt.

Troligtvis så har den här hästen tappat respekten för din syster och tagit över. Det här är något ni måste ha hjälp med utav någon som är riktigt erfaren och som även är duktig på att lära ut.. Om hästen först var snäll och sedan blivit mer och mer jobbig så tror jag att det handlar om ledarskap, kanske NH vore något att prova på? (:

Tack för dina tips. :) Det låter troligt att de som hanskats med honom tidigare varit mer vana och på så sätt har han haft respekt för dem. Hästen är relativt snäll när han leds, följer och stannar. Men absolut kan träning från marken vara något att jobba på. Det största problemet ligger ändå i ridningen, men även där kan det kanske bero på att de förra ägarna var mer vana och att han testar min syster och lägger till sig ovanor som hon kanske inte alltid vet hur hon ska hantera.

Jag tror inte han får för mkt kraftfoder, han får nämligen inte så mycket. Jag vet dock inte exakt hur mkt han får. Min syster har inte velat ge honom så mycket just pga att han blivit lite busig.

Min systers tränare ska rida och försöka hjälpa henne idag med honom, så vi får hoppas att hon har några bra tips.

Bra att tränaren kan hjälpa till idag!
Även bra att ni tänkt kolla igenom hästen på klinik, utrustningsbyten och ryttarbyten kan ge problem, alt att åproblem som funnits tidigare plötsligt blossar upp igen.
Kan ni inte ringa förra ägarna och höra om dom har några tips?

Eller ta ut en NH-tränare(vissa hjälper även till med ridningen)?
Eller så räcker det med mera handledning från nuvarande tränare!

Det är jättesvårt att ge råd om man inte sett/hanterat hästen själv. Men jag skulle inte ge mig på dom tuffare metoderna som föreslagits i tråden.

Lycka till!

Om det främst kör ihop sig i ridningen sà har jag bara ett tips, och det fungerar.

En oerfaren ryttare och en tuff / unghäst gàr oftast inte sà bra ihopp. Eftersom att ryttaren inte kommer att korigera hästen när den försöker att komma undan. Efter ett tag slutar hästen att arbeta ordentligt och lägger sakt och säkert pà sig olater och förlorar mycket kvalitet som ridhäst eftersom den nummera har lärt sig hur den skall göra för att komma undan sin ryttare, göra sina olater, huvudet förändras pà hásten för innan sà förstod den inte vad den kan göra.

Helt enkelt är hästen lite för svâr och kanske inte sà befäst i sin skolning att det blir för svârt för din syster att ensam ge hästen en fortsatt god utbildning och komma ut pà dressyrtävlingarna. Vad hon behöver är en erfaraen och duktigt ryttare som berider hennes hást, ser till att den svarar pà hjälper, ser till sà att det inte utveklar olater. Om det dessutom är din systers tränare sà är kombinationen toppen.

Visst kan det vara dyrt att ha nàgon som rider hásten 2 - 3 gànger i veckan, men om man lägger det med vad hásten kostade, tillsammans med vilka ambitoner din syster har, sà bör ni nog annvända er av en beridare tills din syster och hásten gàr bra tillsammans.

Om man dessutom tánker pà vad en trevlig och vállutbildad hást kostar i gämförelse med samma häst men ful av olater och inte arbetar bra vid ridning, inte kan távla osv.

Får han röra på sig tillräckligt? Utan att veta någon om hur din syster rider honom så är ett sätt att få en häst att beté sig så att rida för samlat och långsamt typ "Dressyrtants-symdromet" som slutar med att man inte vågar rida sin häst annat än i samlad skritt i ridhuset när ingen annan är där.

Ut och rid! Fritt och i bra tempo!

Får han röra på sig tillräckligt? Utan att veta någon om hur din syster rider honom så är ett sätt att få en häst att beté sig så att rida för samlat och långsamt typ "Dressyrtants-symdromet" som slutar med att man inte vågar rida sin häst annat än i samlad skritt i ridhuset när ingen annan är där.

Ut och rid! Fritt och i bra tempo!
:bow:

tänkte just detsamma, om jag förstått TS rätt rids hästen i ridhus helst, el paddock alt åkern, hästen måste få röra på sig ordentligt. Ut i skogen och kör intervallträning i kontrollerat tempo, är både kul och nyttigt.
Det 'är garanterat brist på motion samt att ni enbart haft honom 2 månader som ger det beteendet. Inget att oroas över, motionera mera samt träna ska du se att det blir ordning på ekipaget :)

hade precis samma problem med min häst (första häst). Har haft henne i snart två år och inte förens nu börjar hon bli lätthanterlig. Hon är ett fux ponny sto som är av den explosiva typen. Hon tog över ganska snabbt eftersom vi trodde att vi hade köpt den lugna, sega trötta ponnyn som vi provred. Hon åt då en hel lite havre!!:eek:. På senare tid har vi kommit på att hon var nog ganska bråkig där också men de löste problemet genom att rida slut på henne. Nu kan jag inte ge henne havre alls (det går rätt upp i huvudet på henne) Iaf, det jag vill komma fram till är att om det är ledarskapsproblem det är frågan om så tar det tid att jobba med. Det är jätte svårt att vara bestämd eller sträng med sin egen häst, men det är något man får jobba emot. Mitt tips är att ta allt från marken. Finputsa allt det som fungerar, till exemepel att bara flytta hästen åt sidan. Det ska räcka med att tänka 5 steg åt höger så ska hästen göra det. När allt det fungerar så tar ni sakta in på problemen. Om hästen vägrar gå in eller ut ur ridhuset ( gjorde min häst också, fast i mitt fall var det stallet) så ta och snurra hästen bakdel undan dig (eller din syster då :P) tills hästen ger med sig. De första två veckorna fick jag snurra runt min häst i säkert 20-30 minuter innan hon gav med sig men nu behöver jag bara flytta baken ett steg när hon inte gör som jag vill så ger hon med sig. Kan även hjälpa att longera lite innan man sitter upp. Men det är helt rätt att driva på när hon börjar sparka bakut i galoppen. Gör hästen inte som man vill så ska det bli jobbigare, det ska vara lätt och kul för hästen att jobba. Min egen häst är fullkomligt morotsdriven och det funkar super! :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 844
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar