ny här :)

J

jeskre

och nygammal i sadeln...
Jag har haft ett mindre uppehåll på 15 år och nu efter några års velande har jag bestämt mig för att börja rida igen!
Sagt å gjort..
Har nu tagit två lektioner och nu känns det som att wow!!! så roligt! Det går frammåt fort och mkt har ju hänt inom ridsporten på 15 år men visst känns det att man inte ridit... Träningsvärk och "stolsits"... :)
Men d går frammåt och iom att jag har en 3 månaders son så har jag valt å ta det lugnt då kroppen fortfarande är lite instabil efter graviditeten.
Men det är ju så kul å få rida igen.
jag har bett min instruktör att longera mig innan själva ridpasset de 3 påföljande gångerna så jag får lite sitsträning, det gjorde vi idag och oj vilken skillnad! Känns verkligen att man får ut mer av ridpasset!

Har nu helskodda ridbyxor men jag funderar om jag kanske borde införskaffa ett par knäförstärkta just för sitsträningen, den borde ju rimligen ge mer då? Sen funderar jag .. jag rider med jodphurs idag, kan d vara en bra ide å köpa shortchaps för å få stödet man ändå får med stövlar?
Tips tages tacksamt emot!
:bow:

Sv: ny här :)

Jag känner nog snarare att jag sitter för fast i sadeln med helskodda ridbyxor.
Rider med ridskor och känner mig instängd i höga stela stövlar.
Det känns som om man har mer kontakt med hästen och får mer känsla om man inte har för mycket skinnskodda ridkläder/ stövlar.

Jag tycker inte du behöver köpa ett par extra ridbyxor för sitsträningen. Den ger nog bra ändå.
Jag rider hellre med stövlar (eller shortchaps). Tycker man får bättre stöd för skänkeln då. Så det kan väl vara värt att lägga pengar på ett par
shortchaps. Lycka till med ridningen :)

Jag tycker inte du behöver köpa ett par extra ridbyxor för sitsträningen. Den ger nog bra ändå.
Jag rider hellre med stövlar (eller shortchaps). Tycker man får bättre stöd för skänkeln då. Så det kan väl vara värt att lägga pengar på ett par
shortchaps. Lycka till med ridningen :)

Ja visst ger ju sitsträningen ngt ändå, men tänkte att den skulle ge ändå mer utan helskodda.. Men jag klarar mig nog med mina helskodda oxå- man är ju inte direkt gjord av pengar.. :)
Shortchaps verkar vara en bra grej, en kmpis till mig erbjöd sig att låna ut sina så jag får testa innan jag bestämmer mig och det kommer jag nog göra.

Tack för svaret!

Grattis och "välkommen", har just också tagit upp det här med hästar och ridning efter nästan 18 års uppehåll och det känns helt underbart!!! :banana:

Jag tycker som andra att man får en mycket bättre känsla när man rider i helskodda ridbyxor (i lädersadel), har man deremot en i syntet känns det bättre i med "vanliga" knäskodda.
Själv har jag jodphurs men vill så gärna ha ridstövlar igen, dock har mina vader råkat växa med åren så det får bli når man snubblar över något par i xxx-wide i skaftet! :D
Hittade mina gamla vinterridstövlar och bara i dom var det en enorm skillnad så om du kan rekommenderar jag ju stövlar istället för skor, har i och för sig aldrig testat chortchaps så där kan jag inte säga något om!

Jag tycker att du ska prova shortchaps, det ger mycket bättre stöd än att bara rida i skor.
Helskodda ridbyxor gillar jag inte för jag tycker det känns som om man sitter i klister, känns stelt och konstigt. Men det är väl vanesak, jag kan tänka mig knäskodda ridbyxor på sin höjd. ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 754
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 208
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare