Ny hanhund till hanhund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare R8n
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 366

R8n

Trådstartare
Fick inte till rubriken men ja... :p

Det är såhär att i familjen finns idag en 3-årig kille som är ganska så dominant av sig mot vissa hanhundar. Speciellt om den andra hunden börjar lukta på honom runt de nedre regionerna sas.

Är det helt kört då att skaffa en hanhund till, antingen vuxen omplacering eller valp?

Kan två hanhundar lära sig att acceptera varandra eller är det kört om de inte tycker om varandra från början?

Tikar fungerar ju jättebra där är han nästan för mycket på istället. Men en tik vill vi ju inte skaffa då vi inte vill ha oönskade valpar.

Nu är det så illa så jag "blivit kär" i en 7 månaders omplacering som finns 15 mil härifrån. Vet att det troligen är en problemhund osv men ja. Men man kan ju hoppas att det finns riktiga orsaker till varför han säljs.

Berätta gärna om era erfarenheter när ni skaffat ny hanhund till eran äldre kille.

Sv: Ny hanhund till hanhund?

Jag har för andra gången 2 hanar nu. Båda gångerna har den äldste varit cirka 8½ år när jag har hämtat hem en 12 veckorsvalp. Båda gångerna har det varit far och son. Första gången var den gamle väldigt ranghög, valpen var ranglåg och testade aldrig den gamle. De lekte inte heller, men använde gärna varandra som huvudkudde när de sov.

Denna gången busar de för fullt varje dag. Den gamle är nu snart 10½ och den lille 20 månader. Den lille kan dra den gamle i nackskinnet och han bara ignorerar. En enda gång har den gamle tryckt ner den lille. Tänderna har de aldrig använt på allvar. De brottas och kan låta en hel del, men som sagt ingen av dem biter den andre för att skada.

Jag tror att det blir bäst om den yngste inte är könsmogen när han kommer. Dessutom så bör han vara mycket lägre i rang. Det kan säkert fungera även om båda är vuxna, men det kan vara en chanstagning. Och definitivt måste en av dem vara mycket lägre i rang än den andre i så fall.

Fick inte till rubriken men ja... :p

Det är såhär att i familjen finns idag en 3-årig kille som är ganska så dominant av sig mot vissa hanhundar. Speciellt om den andra hunden börjar lukta på honom runt de nedre regionerna sas.

Är det helt kört då att skaffa en hanhund till, antingen vuxen omplacering eller valp?

Kan två hanhundar lära sig att acceptera varandra eller är det kört om de inte tycker om varandra från början?

Tikar fungerar ju jättebra där är han nästan för mycket på istället. Men en tik vill vi ju inte skaffa då vi inte vill ha oönskade valpar.

Nu är det så illa så jag "blivit kär" i en 7 månaders omplacering som finns 15 mil härifrån. Vet att det troligen är en problemhund osv men ja. Men man kan ju hoppas att det finns riktiga orsaker till varför han säljs.

Berätta gärna om era erfarenheter när ni skaffat ny hanhund till eran äldre kille.

Att skaffa en hanvalp bör inte vara några problem, så har mina föräldrar gjort i alla år, däremot är jag osäker på att skaffa vuxen omplacering, där krävs iaf mer av dig, där kan det bli kamp om herraväldet beroende på hur nya hunden är...

Jag är böjd att hålla med, valp, inga problem, men en 7 månaders problemhund. Njaaaee.
Då har den precis klivit i fysisk könsmognad och "ska" i princip muppa sig mot äldre. Men du skulle för enkelhetens skull kunna prova, men då bör du nog prova minst en månad. Plus att du bör ha en back-up om det inte funkar, du vill ju knappast omplacera en omplacering.

Det finns inget entydigt svar. Det KAN gå bra, men risken är att det inte gör det - särskilt som din hane redan innan visar agg mot andra hanar. Trist att efter ett antal slagsmål behöva omplacera den ene, hade jag tyckt.

Vi var i samma situation för fyra år sedan när vi hade en hane som inte gillade andra hanar. Vi valde att köpa en tik och kastrera hanen (o senare tiken med att slippa juvertumörer mm) så blir det inga oönskade valpar ändå.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 398
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 622
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte om jag kommer få så mycket napp på denna tråd men jag tänkte ge det ett försök. För att försöka göra en lång...
Svar
13
· Visningar
1 257
Senast: Drago
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 679
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka