Ny försäkring på vuxen häst?

Tussemaja

Trådstartare
Står i begrepp att ev köpa en vuxen häst - 8 år - som tidigare är oförsäkrad. Givetvis ska han besiktas först och köpet fullföljs under förutsättning att han går igenom besiktningen utan anmärkning Om han gör det, betyder det då per automatik att försäkringsbolaget går med på att försäkra? Obs ingen jättedyr häst - ca 50-60000... Och hur är det om hästen låt säga blir halt efter en månad eller två, eller varför inte ett år eller två - och det visar sig att hältan beror på - låt oss säga - pålagringar - kan man då bli stående med skägget i brevlådan för att försäkringsbolaget hävdar att skadan fanns innan hästen försäkrades? Jättetacksam för svar - jag måste ta beslut snabbt och känner mig osäker på om jag ska våga köpa pga. försäkringsfrågorna....

Sv: Ny försäkring på vuxen häst?

Jag hade nog vågat köpa.

Om du vill och säljaren går med på det kan du ju även röntga före köp. Då vet du ju hur hästen ser ut vid köptillfället och skulle den bli halt senare och man hittar något är det lättare att se om det fanns redan förut.

Men jag hade skippat röntgen om den är helt fräsh på böjprov just pga att röntgen brukar kunna ställa till mer än det gör nytta.

en obesiktigad häst kan du försäkra upp till 30.000kr i livvärde, så en besiktigad häst ua kan du försäkra till 50-60 tkr utan problem.
Du har ju karensdagar men jag skulle absolut ha köpt, du kan ju skriva in i kontraktet att om hästen skulle bli så skadad på dessa karensdagar att du kanske måste avliva den så skall en viss summa gå tillbaka från säljaren till dig men sådana saker är ingenting man kan kräva men kanske komma överens om.
Och röntgen brukar visa vissa saker som kanske är av obetydelse för framtiden men du får ändå en reservation i försäkringen.
Jag har köpt många oförsäkrade hästar och fått ut hela livvärdet när jag har avlivat/triangelmärkt dom.
Oj, nu lät det som jag gjort så med alla men 2 har jag triangelmärkt och en fick jag avliva :( Det har aldrig varit några som helst diskussioner. Jag kan bara prata gott om mitt försäkringsbolag :banana:
Annars kan du be dom försäkra hästen nu och ni gör klart affären när karensdagarna är slut.

Senast ändrad av en moderator:

Hur menar du då "röntgen brukar kunna ställa till mer än det gör nytta." ?

Tack för ditt svar! Törs man fråga vilket försäkringsbolag du har som du är nöjd med? Kanske kan du PM:a...?

Hur menar du då "röntgen brukar kunna ställa till mer än det gör nytta." ?
hon menar precis som jag att en oröntgad häst kan du ha glädje av i många år även fast den kanske tex har en liten lös benbit som du aldrig kommer märka av, med röntgen får du en reservation för den och det blir svårare att sälja en sådans häst. förstår du? :)
"det man inte vet mår man inte dåligt av" ungefär.

Förstår å är helt med på resonemanget! Men om hästen redan är försäkrad och man bara tar över försäkringen är det trots allt lättare med hela proceduren, eller...?

Förstår å är helt med på resonemanget! Men om hästen redan är försäkrad och man bara tar över försäkringen är det trots allt lättare med hela proceduren, eller...?
skillnaden är(när det gäller denna häst som i såfall är nyförsäkrad) är att du slipper riskera att förlora allt när du har karensdagar. Då står ägaren för hästens alla omkostnader under karensdagarna eftersom den är i dennes ägo.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 009
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
4 073
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 891
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 473
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25