Ny flykting-katastrof.

Så din lösning på problemet är...? Just nu så finns ju för lite lägenheter. Enda sättet att få bukt på det verkar ju vara att bygga fler, men hur skall vi bekosta det?

frågar du golit, så säger han världens vanligaste, världens första den mest rättvisa skatten. Fastighetsskatt, skulle dessutom få bukt med bostadsbubblan. Alla vet det, men det är politiskt omöjligt.

Sen är regionalpolitk ett bra sätt att få bort trycket från storstäderna.

frågar du golit, så säger han världens vanligaste, världens första den mest rättvisa skatten. Fastighetsskatt, skulle dessutom få bukt med bostadsbubblan. Alla vet det, men det är politiskt omöjligt.

Men om det är politiskt omöjligt så är det ju inte ett alternativ? :p

Att få bort trycket från storstäderna är en bra början, men räcker bostäderna ändå? Finns det inte risk att områden blir lika utsatta som dagens invandrartäta områden? (Rinkeby, Rosengård, Biskopsgården)

Men om det är politiskt omöjligt så är det ju inte ett alternativ? :p

Att få bort trycket från storstäderna är en bra början, men räcker bostäderna ändå? Finns det inte risk att områden blir lika utsatta som dagens invandrartäta områden? (Rinkeby, Rosengård, Biskopsgården)

Jo om det finns politskt mod. Och förr eller senare blir det en nödvändighet, just nu skickar man svarte petter mellan sig.

Om de områden du nämner, så bör man också tänka så här. Det är inte samma människor som bor där nu som då. De är genomgångsområden, som har sina bekymmer. Människorna har gått vidare och etablerat sig på andra ställen. Det gäller också de som bor där nu. Någon kommer att köpa en villa i Limhamn, en annan en bostadsrätt i Haga...

Jo om det finns politskt mod. Och förr eller senare blir det en nödvändighet, just nu skickar man svarte petter mellan sig.

Om de områden du nämner, så bör man också tänka så här. Det är inte samma människor som bor där nu som då. De är genomgångsområden, som har sina bekymmer. Människorna har gått vidare och etablerat sig på andra ställen. Det gäller också de som bor där nu. Någon kommer att köpa en villa i Limhamn, en annan en bostadsrätt i Haga...

När det gäller att det är genomgångsområden så håller jag inte riktigt med dig.

Men principen funkar ju inte riktigt. Resurserna finns inte just nu.

Hur skall vi få in så mycket pengar så att vi kan lösa bostadsbristen?

Principen om genomgångsområden? Det är mest en bild av att du går inte under och blir tokknarkare för att du kommer till Bergsjön. Du gör bostadskarriär, social karriär även därifrån.

Fastighetsskatten skulle ge 50-100 miljarder, förutom att vi inte störtas i fördärvet av bostadsbubblan.

Principen om genomgångsområden? Det är mest en bild av att du går inte under och blir tokknarkare för att du kommer till Bergsjön. Du gör bostadskarriär, social karriär även därifrån.

Fastighetsskatten skulle ge 50-100 miljarder, förutom att vi inte störtas i fördärvet av bostadsbubblan.

Men långt ifrån i samma utsträckning. Många saknar utbildning, segregationen är stor och resurser saknas. Social karriär och bostadskarriär är mer undantag än regel idag.

Hur snabbt skulle dessa pengar komma in då menar du? Och jag är fortfarande förvirrad angående införandet av det, eftersom du själv tidigare nämner det som politiskt omöjligt.

Men långt ifrån i samma utsträckning. Många saknar utbildning, segregationen är stor och resurser saknas. Social karriär och bostadskarriär är mer undantag än regel idag.

Hur snabbt skulle dessa pengar komma in då menar du? Och jag är fortfarande förvirrad angående införandet av det, eftersom du själv tidigare nämner det som politiskt omöjligt.

Ja det är helt sant att Östermalm, Täby och Falsterbo är väldigt segregerade, men om bostadsbyggandet lyfts från kommunerna till län/region går det att bygga bort.

Du frågade efter golits lösning, nu pratar du om andras. Andras kan jag inte svara på.

Ja det är helt sant att Östermalm, Täby och Falsterbo är väldigt segregerade, men om bostadsbyggandet lyfts från kommunerna till län/region går det att bygga bort.

Du frågade efter golits lösning, nu pratar du om andras. Andras kan jag inte svara på.

Men allvarligt talat nu, var kom Täby och Östermalm in i diskussionen? Varför förminskar du problemen i dom utsatta områdena? Rinkeby och liknande områden är förskräckligt utsatta. Jag tror inte att en flykting som hamnar på Östermalm har överdrivet stora problem att komma in i samhället, men det blir definitivt problem i Rinkeby eller Biskopsgården.

Många i dessa områden hamnar utanför samhället eftersom resurser saknas att integrera dom. Du pratar om att det är ett "genomgångsområde som folk flyttar ifrån senare", men det stämmer ju inte. Därför ser jag det som riskfyllt att bygga upp stora områden likt dessa då det har visat sig att det inte blev så bra resultat. Social karriär och bostadskarriär är mer undantag än regel idag i dessa områden. Förnekar du det?

För att du pratade om segregation. Har du någon lösning på hur vi löser den i Danderyd, Skanör eller Örgyte?

Jag pratar om det med anledning av att placera ut människor i stora klumpar likt man gjort i Rinkeby, Biskopsgården och Rosengård. Att i princip upplåta hela områden till detta vilket vi ser konsekvenserna av idag. Du pratar om "social karriär och bostadskarriär", men det existerar ju inte riktigt i dessa områden. Därför blir folk kvar och situationen ännu värre.

Jag skulle inte vilja påstå att problematiken är särskilt stor i Danderyd och tycker därför att jämförelsen är irrelevant.

Hur tror du att det kommer bli om vi placerar ut mängder av flyktingar "klumpvis" i Sverige i områden som folk flyttat ifrån på grund av arbetsbrist? Tror du inte att risken finns att det blir som i Rinkeby? Eller skall vi tvångsflytta folk i Rinkeby till Danderyd för att jämna ut det? Då måste vi fortfarande bygga bostäder i Danderyd för pengar som inte riktigt finns.

Jag pratar om det med anledning av att placera ut människor i stora klumpar likt man gjort i Rinkeby, Biskopsgården och Rosengård. Att i princip upplåta hela områden till detta vilket vi ser konsekvenserna av idag.

Hur tror du att det kommer bli om vi placerar ut mängder av flyktingar "klumpvis" i Sverige i områden som folk flyttat ifrån på grund av arbetsbrist? Tror du inte att risken finns att det blir som i Rinkeby? Eller skall vi tvångsflytta folk i Rinkeby till Danderyd för att jämna ut det? Då måste vi fortfarande bygga bostäder i Danderyd för pengar som inte riktigt finns.

Nu kommer vi väldigt långt från frågan om hur man hanterar fråga om 50 miljoner flyktingar i världen.

Vilka konsekvenser ser vi.? Dödligt våld är mindre nu än tidigare? Vi ser att skattebetalarna måste lösa ut bankerna. I vilka bostadsområden uppstår dessa problem. Skulle man få folk på Sveavägen att fatta bättre beslut (Scandia) om området inte var så segregerat? Det var miljarder som försvann för att man kulturellt tycker att bonusar inte har någon gräns....man gör så... i kvarteret där vissa bor.

Men det är en helt annan tråd.

I alla fall. Dina frågor ligger utanför tråden, skriv gärna en ny om bostadspolitk eller segregation.

Den svenska riksdagen är demokratiskt vald?

Det finns en majoritet i riksdagen som stöder den nuvarande politken?

Det finns inga andra demokratiskt fattade beslut?

Så vilken majoritet pratar du om?
Där trodde jag mer om dg.
EU är en konstelation av suveräna atater som fattar beslut dels gemensamt och dels individuellt.
Hur vill du "tvinga" den att hoppa när du vill?
Och ja den svenska riksdagen är demokratiskt vald enligt representationsmodellen.
Ja det finns en klar majoritet för den valda linjen eftersom en majoritet står bakom regeringen när den åker ner för att förhandla fram ett åtgärdspaket för EU.
Märk väl, jag skriver förhandla.

Hur kan fastighetsskatten vara den rättvisaste?
Du kan ju tvingas betala en skatt oavsett om du har en inkomst.

Momsen däremot är ju rättvis, ju mer du handlar, ju mer skatt betalar du.

Men det är ju bra att du inser o accepterar demokrati, för det är ju vad "politiskt omöjligt" innebär ;)

en rättvis fastighetsskatt skulle ju innebära att bostadsrätter och hyresrätter skulle bli dyrare. utbud ökar inte, behoven minskar inte + att kostnaden per kvadratmeter ökar ...

Jomen en ökad fastighetsskatt ökar säääääkert bostadsbyggandet (eller inte)
Varför vissa är förtjusta i fastighetsskatten beror på att det är den enda skattekälla som inte kan flytta på sig.

I historien har alltid de små fastighetsägarna fått betala olika former av skatt på sina fastigheter. De stora har lierat sig med staten och sluppit undan.
Så lär det bli nu med..det var ju någon som sjöng en gång Staten o kapitalet.....

""Stefan Löfven pläderade också för en mer solidarisk och gemensam flyktingmottagning i EU, men i denna fråga fick Sveriges statsminister inget gehör. Flertalet EU-länder vill inte ta emot fler flyktingar och diskussionen om mer solidaritet mellan EU-länderna var ”den mest utmanande” under kvällens möte, förklarade Donald Tusk."

vad var det jag sade?

en rättvis fastighetsskatt skulle ju innebära att bostadsrätter och hyresrätter skulle bli dyrare. utbud ökar inte, behoven minskar inte + att kostnaden per kvadratmeter ökar ...

Nej, billigare. Däremot skulle kostnaden vara densamma. Man betalar vad man har råd med. Om allt går till den före detta ägaren eller om en del av det går till staten påverkar inte den totala summan

Liknande trådar

A
Relationer *Varning för långt inlägg* Jag skriver detta under ett annat användarnamn än normalt, skulle någon mot förmodan känna igen mig var...
Svar
6
· Visningar
1 944
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30