Ny flykting-katastrof.

Du räknar upp fler områden där vi och andra jobbar med bistånd, katastrofhjälp och långsiktiga lösningar. Som tur är finns inga motsättningar mellan engagemang i dessa.

När det gäller asylmottagandet måste Sverige just nu ta ett större ansvar, för att många andra länder underpresterar rejält i sitt ansvar.
Tillåt mig att småle och smila en smula. Naturligtvis finns inget som hindrar att vi med små resurser deltar i otaliga hjälpprojekt runt om på jorden.
Men är det int bättre att vi då väljer att göra avgörande insatser på några få områden istället?
Att istället för at försörja folk i svenska getton hjälper till att förhindra att miljontals barn dör av undernäring och rännsketa??

Nej Libyen är en suverän stat och som sådan har den att välja väg själv. Dessutom har ju staten olja så det torde gå att finansiera...

Så du tänker dig att ett land som i princip upphört att existera som stat, ska organisera och finansiera ett flyktingmottagande för alla de flyktingar som finns i Libyen?

Du räknar upp fler områden där vi och andra jobbar med bistånd, katastrofhjälp och långsiktiga lösningar. Som tur är finns inga motsättningar mellan engagemang i dessa.

När det gäller asylmottagandet måste Sverige just nu ta ett större ansvar, för att många andra länder underpresterar rejält i sitt ansvar.
Sverige tar ett extremt mycket större ansvar än de andra EU.staterna. Just därför är våra resurser tämligen hårt belastade just nu. Vi vet ju inte var vi ska husera de som kommer, ej heller hur det hela ska finansieras, men det kanske du har en mirakellösning på?

Tillåt mig att småle och smila en smula. Naturligtvis finns inget som hindrar att vi med små resurser deltar i otaliga hjälpprojekt runt om på jorden.
Men är det int bättre att vi då väljer att göra avgörande insatser på några få områden istället?
Att istället för at försörja folk i svenska getton hjälper till att förhindra att miljontals barn dör av undernäring och rännsketa??

Nej, jag tycker att det är bättre att vi i rika demokratier finns på plats att hjälpa på alla de ställen där människor behöver hjälp och ta emot de människor som flyr krig och förtryck. På vissa sätt hjälper Sverige mer, på andra sätt mindre.

Det finns 50 miljoner flyktigar, resuerser eller ej. Du tänker dig att 50 miljoner ska dö?
Så du tänker dig att ett land som i princip upphört att existera som stat, ska organisera och finansiera ett flyktingmottagande för alla de flyktingar som finns i Libyen?

Jag anser och inser att Sveriges resurser inte räcker till för att hjälpa alla.
Jag anser och inser att EU består av suveräna stater vars beslut i frågan starkt påverkas av dels den inhemska ekonomin och opinionen.

Vi gör redan idag betydligt mer än någon annan EU stat.
Vi har idag en extremt hög arbetslöshet
En utveckling på arbetsmarknaden där minst 1/2 av alla jobb rationaliserats bort sedan 1970:talet tendens fortsatt.
Vi har idag en stor bostadsbrist.
Stora integrationsproblem och migrationsverket går på knäna.

Att då förbehållslöst kräva att Sverige ska göra mer är i förlängningen att bädda och så en draksådd som främst de som är nyanlända får lida för.

På sikt kan och ska vi arbeta för att de andra EU länderna ska ta ett större ansvar

Men som det ser ut så lär vi (EU) nog bara kunna enas om ytterligare livräddande insatser + att man likt Australien omdirigerar flyktingarna tillbaka till Nordafrika.

Spanien, Italien och Grekland kommer inte att ta emot så många till.
De andra EU länderna förmodligen inte heller.
Det talas om ett mindre antal kvotflyktingar inte mer.

Nej, jag tycker att det är bättre att vi i rika demokratier finns på plats att hjälpa på alla de ställen där människor behöver hjälp och ta emot de människor som flyr krig och förtryck. På vissa sätt hjälper Sverige mer, på andra sätt mindre.
Så ska vi ha det men hur vill du lösa det när majoriteten inte vill. Odemokratiska metoder?

Jag vill inte att 50 miljoner skall dö. Jag tar gärna hit dom, men hur vill du finansiera det? Bostadsbyggandet kostar ju. Vart skall vi få pengarna ifrån?

Det har olika partier och för all del olika rika länder olika lösning på.

På något sätt förefaller det ändå rimligare att Sverige (8 i välståndsligan) tar ett större ansvar än Libyen.

Jag anser och inser att Sveriges resurser inte räcker till för att hjälpa alla.
Jag anser och inser att EU består av suveräna stater vars beslut i frågan starkt påverkas av dels den inhemska ekonomin och opinionen.

.

Så du har ingen lösning och tänker dig att 50 miljoner ska dö?

Det har olika partier och för all del olika rika länder olika lösning på.

På något sätt förefaller det ändå rimligare att Sverige (8 i välståndsligan) tar ett större ansvar än Libyen.
Men det är ju det vi gör. kostnaden för invandringen ligger väl på ca 50 miljarder....
Vad lägger Libyen?

Men vad har du och din grupp Golitar för lösning, var ju frågan ;)

Så du har ingen lösning och tänker dig att 50 miljoner ska dö?
Jag accepterar att människor dör för att vi inte har resurser att lägga, eftersom det inte finns ngt annat alternativ.

Nu tvivlar jag starkt att 50 miljoner dör.
På sin höjd och under mycket extrema förhållanden så där ca 10% om man ser till tidigare händelser.

Men jag kan ju öppna locket på nästa pandorras ask. Betydligt fler än de 50 miljoner du talar om kommer att tvingas ut på vägarna när miljökatastroferna tar fart i mitten på detta sekel.

Hur ska vi agera då? Le och önska alla välkomna eller med näbbar och klor försvara våra möjligheter att överleva?

Jag har faktiskt inte hört någon bra lösning på det problemet så du får gärna upplysa mig om vilken lösning som du tycker är bra. :)

Marknaden har aldrig kunnat lösa bostäder, inte i något land inte vid någon tid.

Vi har marknadshyror i Sverige om man vill se hur det fungerar. På kommersiella lokaler. När du ser en tom affärslokal så betyder det (förenklat) att hyran är för hög. Men man sänker inte hyran, för då sjunker inte bara värdet på fastigheten utan värdet på alla fastigheter eftersom hyran på kommersiella lokaler sätts efter index. Dvs vad andra lokaler i närheten kostar. I stället låter man lokalen stå tom.

Vi lyckades bygga bort bostadsbristen på 60 talet och vi kan göra det ingen. Miljonprogrammet var inte bara Angered och Rosengård. Det var också Tuve och Mexitegelvillor.

Marknaden har aldrig kunnat lösa bostäder, inte i något land inte vid någon tid.

Vi har marknadshyror i Sverige om man vill se hur det fungerar. På kommersiella lokaler. När du ser en tom affärslokal så betyder det (förenklat) att hyran är för hög. Men man sänker inte hyran, för då sjunker inte bara värdet på fastigheten utan värdet på alla fastigheter eftersom hyran på kommersiella lokaler sätts efter index. Dvs vad andra lokaler i närheten kostar. I stället låter man lokalen stå tom.

Vi lyckades bygga bort bostadsbristen på 60 talet och vi kan göra det ingen. Miljonprogrammet var inte bara Angered och Rosengård. Det var också Tuve och Mexitegelvillor.

Så din lösning på problemet är...? Just nu så finns ju för lite lägenheter. Enda sättet att få bukt på det verkar ju vara att bygga fler, men hur skall vi bekosta det?

Liknande trådar

A
Relationer *Varning för långt inlägg* Jag skriver detta under ett annat användarnamn än normalt, skulle någon mot förmodan känna igen mig var...
Svar
6
· Visningar
1 944
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama