Ny färg i stallet

A

annele

Nu får ni hjälpa mig med en sak!
Jag ska måla om i stallet till sommaren och vill byta färg (har i dag falurödfärg). Vilken färg kan man byta till? kom med förslag.

Sv: Ny färg i stallet

Grönt nedtill och vitt upptill. Eller Blått!!

Vi har ljusgrått och vitt med vissa detaljer, som tex stolpar och fönsterfoder, i dalablått. Stallet blir väldigt ljust och med en högtryckstvätt om ået så håller det sig fräscht.

privatstallet på mitt stall är duvblå nertill och vitt upptill i stallet. Det ger ett jättehärligt och ljust stall som endå inte blir smuttsigt på 1 sekund. (med lite grekland feeling;))
Utanför är det falurött på ena stallet och andra är stenstall med vit utsida och halmåne fönster.

Det är ju en smaksak vad man gillar för färger.
Mörkgrönt, eller någon grå eller blånyans tycker jag är snyggt.
Gult är också fint (och inte fult ;) ) och släpper in väldigt mycket ljus, samt gör
att det ser väldigt luftigt och fräscht ut. Dessvärre kan det ju bli ganska så skitigt.

Men ljusgult, ljusgrått och vitt kanske vore snyggt ihop? :idea:

Hej!

Nu blir jag lite brydd.

Har ni haft falurödfärg inne i stallet?

Om ni haft det UTANPÅ skall du absolut inte byta.
Det är en utmärkt och beprövad färg.

När det gäller innuti kan jag rekomendera (om det gäller trä)
vitt över 130 och brunoljat nedanför.

Visst är brunt lite murrigt men bra i de boxar är det finns pållar som min, som trycker upp sitt basj på väggen. Det blir INTE vackert mot vitt....

Det kan bli lite svårt att byta från falurödfärg som är en slamfärg.
OM jag var du skulle jag fråga en målare eller i färgaffären.

/Frasse

Jag håller med ovanstående, har man faulrött som är slamfärg kan det bli svårt måla över med problem senare. Falurött är enkelt o bekvämt. Jag skulle behålla det.

Har sett där man målat över falurött med oljefärg som efter en tid bara ramlat av, flagnat av. Helt bortkastat jobb, för det krävs ju en del att måla.

Bäst kolla upp det hela om stallet skall förnyas!

Som nämnts ovan är ljusgrått väldigt snyggt (och vitt överst). På någon tidigare färgtråd i stall var det en användare som tipsade om att man kunde använda en mörkare färgnyans inne i boxen, där hästen skitar ner som mest. Detta tyckte jag var smart och jag funderar på att själv måla så när jag får mitt lilla stall klart (vitt överst, ljusgrått nederst utanför boxarna och en mörkare grå nederst inne i boxarna).

Det finns någon särskild gråblå ganska ljus nyans som flugor inte trivs med har jag hört av flera.. grått e snyggt med vitt och svarta galler...

Frasseoo skrev:
Hej!

Nu blir jag lite brydd.

Har ni haft falurödfärg inne i stallet?

Om ni haft det UTANPÅ skall du absolut inte byta.
Det är en utmärkt och beprövad färg.

När det gäller innuti kan jag rekomendera (om det gäller trä)
vitt över 130 och brunoljat nedanför.

Visst är brunt lite murrigt men bra i de boxar är det finns pållar som min, som trycker upp sitt basj på väggen. Det blir INTE vackert mot vitt....

Det kan bli lite svårt att byta från falurödfärg som är en slamfärg.
OM jag var du skulle jag fråga en målare eller i färgaffären.

/Frasse

ja och dessutom TROR jag man måste ha bygglov att byta färg på byggnader utomhus från kommunen såtillvida det ej är en lantbruksfastighet....
mvh
Carina

Om det är utvändigt tycker jag ni ska fortsätta med falurött.

Vi målade om invändigt i vårt stall förra sommaren.
Det var mintgrönt :crazy: :eek: och vitt innan.
Vi målade nederdelen av väggarna ljusgrått, övre delen är sedan tidigare någon gulaktig färg på vissa väggar som inte går att måla. Annars är det vitt upptill.
Sen har vi mörkgrått i tex dörröppning, boxdörrarnas kanter och taklister. Blev jättefint tycker jag iallafall :D

Vi har ljusgrått på nederdelen av väggarna och vitt överst, sedan har vi svarta järndetaljer. Skitsnyggt! :love:

bygglov behövar man bara när man ska bygga saker, bygga nytt - bygga om.
Byggnaden ska passa in i stilen runt om i landskapet, säg att området och alla hus är från sent 1800 tal, då kan man inte bara smälla upp ett nytt modernt hus då stör man landskapsbilden.
tror att det är det du tänker på? att det ska passa in i landskapet och man då kan behöva tillstånd för att måla om.

men om man äger byggnaden själv, så har man väl rätt att måla om den i lämplig färg? kan vara som du säger att man måste ha någon slags tillstånd, men det låter märkligt och bygglov heter det isf inte. ;)

ojoj vad bra nu har jag fått massor av olika tips. Tackar så mycket!
Det är inne i stallet vi ska måla. :idea:

Jodå vi har faluröd färg inne i stallet. Varför blir du brydd???

Xenox skrev:
bygglov behövar man bara när man ska bygga saker, bygga nytt - bygga om.
Byggnaden ska passa in i stilen runt om i landskapet, säg att området och alla hus är från sent 1800 tal, då kan man inte bara smälla upp ett nytt modernt hus då stör man landskapsbilden.
tror att det är det du tänker på? att det ska passa in i landskapet och man då kan behöva tillstånd för att måla om.

men om man äger byggnaden själv, så har man väl rätt att måla om den i lämplig färg? kan vara som du säger att man måste ha någon slags tillstånd, men det låter märkligt och bygglov heter det isf inte. ;)

Nej i en del fall behöver man bygglov för att måla om huset utomhus, eftersom grannar och omgivning kan störas av denn ya färgen.....Det låter tokigt, men så är det......
Det heter bygglov, även om man kanske skulle kalla det tillstånd.....
Säkerligen olika för olika kommuner, men...tyvärr....det är inte bara till att måla om i den färg man vill ha.......så där bara.....

mvh
Carina

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix