Ny egenföretagare....HJÄLP!

M

Mayflower

Nu ska vi se om jag kan försöka förklara mig klart....

Jag startade ett eget företag i våras. Mycket liten skala, men ändå. Jag har blivit återförsäljare för lite olika fodertillskott och det är inga stora pengar det rör sig om. Ändå stressar det mig som tusan med alla regler och vad folk säger...

Jag har fixat bankgiro och sen har min bank fixat så att det är kopplat till ett konto på banken. Nu så här i början så har jag vid några olika tillfällen puttat in av mina privata pengar på det kontot för att kunna betala för vissa saker. Sen har jag plockat tillbaka en del av de pengarna i några olika omgångar igen när det börjat komma in pengar på kontot.

Inga konstigheter, tycker jag, men nu var det en person som sa till mig häromdagen att jag inte kunde göra så. Han sa att om jag rök på en revision så kunde jag inte bevisa vad det var för pengar som jag satte in och tog ut från kontot. Att de i så fall kunde tro att det var SVARTA pengar!!

Jag gör ju också så att om någon betalar kontant till mig så sätter jag in pengarna på det kontot. Fast jag har ju kvitto på det, även om de bataler kontant.

På banken frågade jag om det var ok att sätta in och ta ut från detta konotot och de sa de att det var. Det är ju ett vanligt konto, bara det att det är kopplat till mitt bankgiro....

Så nu blir jag rådvill... Har skattemyndigheterna rätt att gå in och skåda mitt bankkonto hur som helst? Får jag inte ta in och ut av de PRIVATA pengarna jag satt in??

HJÄLP!

Tack på förhand....

//M

Sv: Ny egenföretagare....HJÄLP!

Nej, du ska inte blanda företagets ekonomi med din privata. Alla transaktioner på detta konto ska bokföras, för att kunna bevisa verifikationerna. Men det kan du göra med "Egen insättning" och "Eget uttag" i bokföringen, i sig inga problem.

Enklast är att ha ett företagskonto och ett annat separat privat konto.

Men, oroa dig inte.

Se till att bokföra alla transaktionerna nu bara. Gå igenom kontoutdraget och se till att göra verifikationer av alla transaktioner.

Man får sätta in och ta ut pengar hur ofta man vill i en enskild firma så det är inga formella bekymmer.

Men om man tar ut pengar, räknas det väl som lön & ska betalas skatt & sociala avgifter på?

Men om man tar ut pengar, räknas det väl som lön & ska betalas skatt & sociala avgifter på?

Inte om det är en enskild firma. En enskild firma beskattas endast på resultatet.

Om det är en annan företagsform är det lite surare. Men det går ändå bra att anlita kunnig hjälp och redovisa i efterhand. I värsta fall åker man på att betala vissa straff, beroende på vilka krav man tagit på sig med redovisningstider mot SKV.

Ett eget uttag i ett AB skall räknas som lön, måste finnas likviditet för (annars sätts företaget automagiskt i konkurs!), och därmed betalas sociala avgifter på.

Skaffa revisor!

Det är värt pengarna...

Till ridskolans AB har vi ett mkt bra bolag, betalar drygt 3000kr/månad men det är deras absolut högsta service, det finns billigare såklart :)

Nu ska vi se om jag kan försöka förklara mig klart....

Jag startade ett eget företag i våras. Mycket liten skala, men ändå. Jag har blivit återförsäljare för lite olika fodertillskott och det är inga stora pengar det rör sig om. Ändå stressar det mig som tusan med alla regler och vad folk säger...

Jag har fixat bankgiro och sen har min bank fixat så att det är kopplat till ett konto på banken. Nu så här i början så har jag vid några olika tillfällen puttat in av mina privata pengar på det kontot för att kunna betala för vissa saker. Sen har jag plockat tillbaka en del av de pengarna i några olika omgångar igen när det börjat komma in pengar på kontot.

Inga konstigheter, tycker jag, men nu var det en person som sa till mig häromdagen att jag inte kunde göra så. Han sa att om jag rök på en revision så kunde jag inte bevisa vad det var för pengar som jag satte in och tog ut från kontot. Att de i så fall kunde tro att det var SVARTA pengar!!

Jag gör ju också så att om någon betalar kontant till mig så sätter jag in pengarna på det kontot. Fast jag har ju kvitto på det, även om de bataler kontant.

På banken frågade jag om det var ok att sätta in och ta ut från detta konotot och de sa de att det var. Det är ju ett vanligt konto, bara det att det är kopplat till mitt bankgiro....

Så nu blir jag rådvill... Har skattemyndigheterna rätt att gå in och skåda mitt bankkonto hur som helst? Får jag inte ta in och ut av de PRIVATA pengarna jag satt in??

HJÄLP!

Tack på förhand....

//M

Det är kvittona som gäller. Fast är det ett aktiebolag så skall du nog inte hålla på och blanda dina egna pengar med företagets. Är de enskild firma så saknar det helt betydelse.

Hälsning Maja

Det är en enskild firma. Så då ska det vara lugnt alltså.... om jag bara kan verifiera mina in och uttag.

Så egentligen kan jag plocka ut lite "som jag vill", bara jag betalar skatt på resultatet?

Precis! Och resultatet har ingen koppling till hur mycket pengar som finns i företaget utan är endast en funktion av intäkter - kostnader.

Dock skall alla transaktioner bokföras för att uppfylla "ordnad bokföring".

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 365
Senast: Petruska
·
Äldre Är jättenervös att ca 12000 kr har "försvunnit" från min sambos konto i Swedbank... :nailbiting: Bakgrund: Sambon är normalt kund i en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 821
Senast: Trani
·
Ekonomi & Juridik Alternativt: "Varför kan hästfolk inte stå för sitt ord?" alternativt "Hur kommer det sig att avtal inte behöver hållas i hästvärlden?"...
Svar
14
· Visningar
2 950
Senast: Sammet
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 977
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar