Är jättenervös att ca 12000 kr har "försvunnit" från min sambos konto i Swedbank...
Bakgrund: Sambon är normalt kund i en helt annan bank. Han var god man för en ensamkommande flykting fram tills för snart två år sedan. För att vara god man krävs konton i Swedbank, ett för den gode mannen och ett för flyktingen. Dessa införskaffades. Kontot min sambo öppnade var alltså endast för detta ändamål. Alla pengar från CSN och ev Migrationsverket betalas till gode mannens konto. För att inte "fördyra" hanteringen används ( på bankens inrådan) ett konto utan kort eller internetbank, dvs ett konto utan kostnader.
Nu ordnas en automatisk överföring från min sambos konto till flyktingen på CSN-pengarna. Så långt allt väl. Nu kommer det pinsamt krångliga!
Min sambo har en dotter som förra året fyllde 16 vilket innebär att hennes studiebidrag från CSN betalas ut till min sambo. Pengar har alltså kommit sedan januari i år. Han har tyvärr inte haft någon bra koll, utan betalat sin dotter motsvarande belopp (från annan bank) till henne utan att reflektera över om han fått några pengar från CSN eller inte... Han har ju tidigare fått barnbidraget och tänkte inte mera på detta.
I fredags inser vi: Dotterns pengar (från CSN) har satts in på samma konto som tidigare hade en automatisk överföring till flyktingen! Gode man-relationen är avslutad 2014 i april; då gjordes besök på banken och flyktingen skrev på papper om eget konto osv. Min sambo minns inte en enda fråga om hur det skulle vara med hans eget konto - om överföringen stoppades eller inte.
Eftersom internetbank inte finns att tillgå, det går inte att ringa telefonbanken (finns ingen kod till kontot) så har helgen gått åt att oroa oss över detta. I värsta fall har alltså den automatiska överföringen "hoppat igång" igen (efter ca nio månaders uppehåll) så fort det kommit in pengar på kontot och flyktingen har fått alla dotterns pengar. Han har ju säkert inte reagerat, ung, dålig svenska mm och kan säkert anses ha handlat i god tro.
Usch så hemskt det är att inte veta!
Naturligtvis ska detta kollas upp direkt i morgon, och framtida ev överföringar stoppas. Min förhoppning är att banken har rutiner vid sådana här tillfällen och har "per automatik" stoppat överföringen när gode-manskapet upphörde - men säker är jag ju inte alls... Och ja, min sambo har varit oerhört klantig som inte haft koll! Vi hittar inte ens något årsbesked från Swedbank för 2014 och i min sambos sinne har han inte ens fattat att han haft ett konto kvar på Swedbank.
Vad tror ni - om värsta scenariot visar sig vara sant - tror ni att det finns en chans att få tillbaka några pengar?