Ny dressyrsadel

U

unox

Har en ny sadel hemma på prov och är osäker på om den passar, behöver lite råd.
Sadel, tycker jag, ligger bra. Kanske den är lite vid men jag vill gärna att min häst har lite att "växa" i. Problemet är att den glider fram. Tror ni att den fortfarande kommer glida fram när den är "inriden"? Borde den inte forma sig efter hans rygg och hur lång tid tar det innan en ny sadel lägger sig?
Vad tror ni, är det bara när den är ny eller kommer den glida värre sedan?
Tacksam för lite råd, C

Sv: Ny dressyrsadel

Kan du prova den med en fårskinnspad el dyl under? Om den ligger stilla då så kanske den är för vid, men paden fyllde ut den tillräckligt. I så fall skulle jag behålla sadeln om den är bra i övrigt. Om den glider även med pad skulle jag inte våga behålla den.

Jag tycker du ska skaffa en sadel som passar istället.
Hästar brukar vanligtvis inte "växa i" sadlar (Om det nu inte är så att den är väldigt omusklad nu, och kommer bli mycket musklad senare)

Om du nu ändå ska köpa en sadel tycker jag du ska satsa på en som sitter ordentligt :)

Hur menar du med 'för böjd'?

Min sadel åker nämligen fram vid vissa tillfällen, men jag kan inte komma på vad som är felet. (Mer än att den är lite för stor fram vid knästöden..)

Problemet är just att hitta en sadel som passar.

Därför blir jag så irriterad när sadeln ser ut att ligga bra och är skön att rida i, men glider fram. Inser att jag nog får lämna tillbaka den och forstätta letandet.

Longerade med sadeln idag och den gled fram då med. Verkar vara gjorden som drar fram sadeln. Får stopparna för långt bak. Kan man möjligen flytta första stroppen så jag får en v-konstruktion?

Oj, om den glider fram då också så är det nog inte så bra.
Åker den fram när du rider också?

Det finns ju (kanske) möjlighet att göra om sadeln så den passar din häst, om det är en sadel du absolut vill ha.

Men den kan också vara för rak och för vid!!
Mao är det fullständigt omöjligt att säga VARFÖR en sadel glider fram om man inte kan se häst+sadel irl...

Det är en kentaur andromeda och hästen har kort rygg, något överbyggd, rund manke.
Han motsvarar Zaldi=33-34, Isab werth=rött järn, prestige=34, om det nu var en 34 verkade bredare, kanske omvärmd utan att den märkts om, alltså ska han vara vid. Det konstiga är att denna kenraur (vid) är aningens stor. Verkar som om vidden på hästen ändrar sig lite hursomhelst. Eller så är det sån skillnad på var och hur sdlarna hamnar.
Fick möjlighet att prova en zaldi millenium idag,bomvidd 31, och den var ok i vidden och den gled heller inte fram men däremot tyckte jag att den låg an lite mot bogbladen.

Tänkte att kanske Andromedan skulle kunna ligga still efter att den lagt sig, men den gör kanske inte det. Det största problemet med den,tror jag, är att sadelgjorden drar fram den. Kan man flytta stroppar hur som helst?

Det är inte kul att leta sadel:crazy:

Väldigt märkligt.
Zaldi 33-34 är betydligt bredare än Prestige 34 och Wintecs röda järn. Och Kentaur fit 3 är bara lite bredare Prestige 34, så jag tycker inte att det borde vara en så stor skillnad.
Har du en bild på hur sadeln ligger? (fastspänd)

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 481
Senast: Ragdoll
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka