Ny Dala eller beg Star

Nica2

Trådstartare
Behöver er hjälp, går i transporttankar och har (nästan) bestämt mig för att köpa en Ny Dala transport, kruxet är att jag även tittat på en Star Safir, med sadelkammare, som kostar lika mycket men är en 00:a.
Vad tror ni är det bästa köpet. Star släpet var jättefint, inte slitet eller rostigt, men dock 5 år gammalt... :confused:

Sv: Ny Dala eller beg Star

Jag skulle ha tagit star: en men jag är mer för stal en dala. Om den dessutom inte var rostig eller sliten så. Har den gått igenom besiktningen?
Dessutom, sadelkammare är BRA skönt! :banana:

Fundera lite över prisskillnaderna. Jag är ÖVERTYGAD om att du får släp för pengarna med en Star.

Jag tror Dalavagnen om 5 år ser betydligt värre ut än Staren gör idag...

Jämför med att köpa ny sadel från Börjes egen produktion för en billig peng eller köp en begagnad märkessadel. Vilken håller längst i det långa loppet?

men grejen är att Star & Dala är samma vagn...

Jämför en star Viking och en Dala, så är de exakt identiska. Det enda som skiljer är stripsen utanpå och priset..mkt märkligt :smirk:
Det kallar jag att betala för märket..

Sen kan man ju aldrig jämföra de finare modellerna av star med en dala, då de är mer påkostade..men den billigaste startrailern är som sagt identisk m dalavagnen..de är ju samma ägare också.

Kan stämma men jag har ingen känsla av att det är jättestor skillnad på kvaliten, jag lånade en Dalavagn i många år och den var jättefin även när ägaren efter ca 5 åt bytte till en Star för at hon vill e ha ett större släp (bytt häst), Staren kändes inte alls som om den var av mycket bätte kvalite, däremot har den ju fler finnesser som ger prisskillnad.

Tycker at den som frågar ska fundera över vad som är viktigt, extrautrustningen på Staren eller att få en ny vagn som hon vet vad den varit med om och som har några års garanti. Kvalliten tror jag inte skiljer väldigt mycket om det inte ändrat sig de senaste åren.

_Peplis_ skrev:
men grejen är att Star & Dala är samma vagn...

Jämför en star Viking och en Dala, så är de exakt identiska. Det enda som skiljer är stripsen utanpå och priset..mkt märkligt :smirk:
Det kallar jag att betala för märket..

Sen kan man ju aldrig jämföra de finare modellerna av star med en dala, då de är mer påkostade..men den billigaste startrailern är som sagt identisk m dalavagnen..de är ju samma ägare också.
Chassi och sådant är antagligen detsamma oavsett Star eller Dala eftersom det är samma tillverkare. Däremot tycker jag det skiljer i kvalitet när det gäller materialval, tjocklek på plyfan etc. Dalavagnen är billigare och ser billigare ut än Star. Därmed inte sagt att en ny Star är värd vad den kostar. :devil: Star Viking är ju Stars lågbudgetsläp. Personligen förstår jag inte riktigt vitsen med det när de redan hade Dala.

Å andra sidan - om Nica2 köper en ny Dala kan hon ju få släpet som hon vill ha det med avseende på tillbehör m m. Dessutom är Dala lättare än Star --> högre lastvikt för Dala. Om tillverkarens uppgifter stämmer med verkligheten, alltså. Något som är extra viktigt att tänka på vid köp av begagnad Star. Star var det släp som vägde mest för mycket tomt jämfört med vad som stod på registreringsbeviset i Hästmagasinets tester har jag för mig. Jag tror att det Starsläp de testade vägde ca 100 kg mer än uppgivet. Nya släp verkar vara OK numera.

Precis vad jag tänkte, det är samma tillverkare och en stallkompis har precis hämtat hem sin nya Dala och den ser precis ut som Star Viking.

Jag är inte egentligen förtjust i Star, kantiga och ganska klumpiga i mina ögon, särskilt med sadelkammaren i.

Det lutar således åt Dala, trots allt.

Jag stod och funderade precis som du förra vintren. Det är samma tillverkare (samma kvalité) höjd i tak skiljer på någon cm och Staren har mer utrustning bl a säkerhetsbommar fram (ej viking) Men jag köpte en ny Dala (köpte till takventilen (lucka)och två ej öppningsbara fönster fram) jag köper hellre ett nytt BRA släp som jag inte behöver hålla på att lämna på verkstad (fem år släp blir snabbt något strul med) Jätte nöjd med mitt men köp till takluckan så att du får samma ventilation som Star

Har inte upplevt någon större skillnad i kvalité mellan dessa båda märken. Är inte särskilt imponerad av Star's vagnar och skulle lika gärna välja en Dalavagn. Det är nog som sagt märket och möjligtvis lite extra finesser som man betalar extra för...

Liknande trådar

Utrustning Just nu står jag i valet och kvalet mellan några släp, som ligger i samma prisklass. Thule Horseline - ny 07:a. Hård mellanvägg (vill... 2
Svar
28
· Visningar
3 330
Senast: Rea
·
P
Utrustning ....ja det är frågan :crazy: Jag vet verkligen inte vilket släp jag ska välja! Har väl i nuläget 2 alternativ. Det verkar ganska...
Svar
3
· Visningar
1 742
Senast: piggis_83
·
P
Utrustning Va hos en återförsäljare igår o kollade på hästtransporter. Är mest inne på en Star (han har mest såna oxå). Tänkte ju först köpa en... 2
Svar
33
· Visningar
5 006
Senast: MischaMir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka