Ny daghund (osäker och reserverad)

Cezzan

Trådstartare
Har fått mig en ny daghund, en liten tik på strax under två år.

När jag hade mailkorrespondens med ägaren innan vi träffades, sa denne att tiken var reserverad mot främmande människor och hundar som var för "på".

första gången vi träffades lämnade jag min egna tik Nilla hemma, för att vi skulle lära känna varandra i lugn och ro.
Ägaren blev glatt överraskad över att hunden kom direkt fram till mig och hälsade, vi kom bra överrens, och det är en väldigt trevlig hund.

Andra gången vi träffades (igår) hade jag både sambon och hunden med mig.
Vi gick till en park och hundarna fick vara lösa och lekte med bollar.
När vi först släppte den så jagade min hund efter den andra, men slutade snart, och de lekte fint.
Dock är min hund en väldigt framåt och flamsig tjej, och ibland får hon busryck och då blir den andra lite rädd.

Idag har vi provdag, och jag åkte själv och mötte ägaren och tog med mig hunden. Hon verkade känna igen mig redan, och var glad och snäll.

När vi kom hem till visade tiken sig osäker, och tyckte att Nilla var för framfusig. jag tyckte att de skulle få lösa det själva, och efter några varv runt lägenheten lugnade det ned sig.
Men så fort jag sätter mig ned kommer den lilla tiken och ska upp i knäet, och hon tycker fortfarande att Nilla är läskig.

Hur skulle ni hantera situationen? Skulle ni "hjälpt" tiken att hävda sig, eller låtit de sköta det helt själva? Som det är nu så fördelar jag gracerna jämnt, och tar ingens "sida".
Enligt ägaren brukar hon morska upp sig när hon vant sig.

Sv: Ny daghund (osäker och reserverad)

Jag skulle inte ta upp den rädda tiken i knät eller liknande eftersom det skulle "bekräfta" hennes osäkerhet. Samtidigt skulle jag försöka ta ner den värsta udden av Nillas framfusighet och i övrigt hålla mig neutralt övervakande så att daghunden själv får en chans att komma ikapp och lära känna sig hemma.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 702
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 445
Senast: Trassel12
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18