Ny bil eller laga

Alla vill inte skruva själva. Hugger hellre av mig handen än krånglar med sånt.
Jag tror inte jag hellre skulle hugga av mig handen, måste jag så skulle jag nog försöka, men jag är en sån som låter dem byta torkarblad och fylla på spolarvätska åt mig u samband med service, så då fattar ni vilken nivå jag ligger på.
 
Inga dyra delar, kopplingssats (lamell, tryckplatta och urtrampningslager) c:a 1000 - 1500:- och sen en kvälls "dumskruva". Det där är ju inte ens en utmaning och när jag fyllt 18 hade jag bytt lameller på många bilar hemma i garaget. Billiga däck finns på Blocket. :)

Det jag gillar med dig är att du får allt att låta så enkelt :) Nu tar det ju mig en kväll att byta en strålkastarlampa. Så kanske inte så enkelt för mig?
 
Fast att byta strålkastarlampa kan på vissa bilar vara ett större projekt än att byta hela motorn :cautious:

:D

Moderna tyskbilar är väl värst... :cautious:

@Lejonelle: Jag håller med flera andra att lägg inte mer pengar på bilen (köpa däck var bra, det är livsfarligt med dåliga däck... jag har testat och kom undan med livet i behåll). Kör tills den ger upp och spara pengar till att köpa en annan bil.

Det går att göra fynd till en rimlig peng. Volvon jag köpte i höstas var pedantskött (och då menar jag PEDANT) med fina märkesdäck och kostade 16 000 kr. Visserligen en -02 som gått strax över 19 000 men med tanke på skicket och märket räknar jag med att den rullar en bra bit till. Eftersom din bil inte rasat kan du ju börja leta efter bil direkt så blir det inte panik när det blir akut behov av ny bil. Det blev det för mig och det var ren tur att särbon såg den här på Blocket.
 
Allvetande Buke :bow: kan jag få be om ett råd i en bilfråga. Jag har en Toyota som har gått 20.000 mil och som jag hade tänkt behålla ett par år till. Nu sade dom på servicen att kopplingen börjar bli dålig, en dyr reparation. Jag behöver också nya sommar- och vinterdäck. Allt tillsammans slutar väl på 20-25 tusenlappar och då är frågan - kosta på eller byta bil? Bilen har varit bra och bussig på alla sätt men frågan är om det är värt att byta kopplingen, för snart går väl något annat sönder. Och byta bil behöver man ju göra ändå förr eller senare. Ni som röstar för att byta koppling, tycker ni då att jag ska laga den nu eller vänta tills den går sönder? Det kanske aldrig händer.
Koppling är inget jättejobb precis, min Toyota fick ny på bra verkstad om inte märkesverkstad för 7 lax förra året. Däck kan du ju köpa beg. Beror ju på i skicket i övrigt men ser inte varför du inte skulle fixa. De där kostar inte 20-25, då har du Blivit lurad. Eller extrembra däck.
 
Senast ändrad:
Jättesnällt tänkt, tyvärr passar de inte. Och nya sommardäck får det i alla fall bli, de åker på imorgon.

Om du ändå måste lägga på nya däck, hade jag kostat på kopplingen också. Med däcken har du ju redan investerat pengar som du aldrig får tillbaka, mer än om du kör in dem på billigare mil än en annan bil kostar dig.

Ska du dessutom köpa en annan, billigare bil, vet du inte vilka problem du köper på dig. Din egen vet du vad du har åtgärdat på, och en viss bedömning om det verkliga skicket.

Hade åtgärdat kopplingen (hos annan verkstad eller hemmafixare) och kört till den rasade. Under tiden bildat mig en uppfattning om vad jag vill ha för bil senare.
 
Släpp upp kopplingen sakta först och gasa sedan, bilen tar hand om att gasa lagom så du kommer iväg. Men rör du gaspedalen så tar du över och gasar för mycket eller för lite, slirar på kopplingen och sliter ner det om är kvar av den.
Hopplöst för alla oss som lärde oss köra gamla bilar utan dessa finesser många tar för givna idag.
 
Släpp upp kopplingen sakta först och gasa sedan, bilen tar hand om att gasa lagom så du kommer iväg. Men rör du gaspedalen så tar du över och gasar för mycket eller för lite, slirar på kopplingen och sliter ner det om är kvar av den.
Hopplöst för alla oss som lärde oss köra gamla bilar utan dessa finesser många tar för givna idag.
Tack för tipset, jag tror säkert det är min körstil det handlar om för det är inte direkt den första kopplingen jag sliter ned.

Till alla - ett stort tack för alla infallsvinklar. Jag gillar min Corolla skarpt och därför behåller jag den (den är ju inte så gammal trots milen, jag kör mycket) och byter koppling med tiden fast inte på märkesverkstan.. Och så ska jag försöka lära mig att inte slita lameller! :o
 
Det jag gillar med dig är att du får allt att låta så enkelt :) Nu tar det ju mig en kväll att byta en strålkastarlampa. Så kanske inte så enkelt för mig?
Det kan ta tid för mig också beroende på om den som konstruerade bilj*veln hatade mänskligheten och byta lampa på en modern bil kan vara hatobjekt 1A i boken. Har man riktig "tur" måste i stort sett hela fronten plockas i bitar. :wtf:
Det är trevligare när jag fått upp aktuellt aggregat på bänken i bra arbetshöjd och ser vad jag gör, här är det en automatlåda som får en helrenovering och byte av slitdelar. Kul pussel att fördriva tiden med. :)

 
Låter alldeles orimligt dyrt.
Däck är förbrukningsvaror precis som torkarblad och tycker inte att det ska räknas som problem. Brukar dessutom gå att lösa bättre beg för någon tusenlapp.
Kopplingsbyte är ingen raketforsknibg heller, kolla med mindre verkstäder så bör du få en helt annan prisbild.
Mamma lämnade in sin Volvo på Kopplingsbyte och betalade 4000 inkl material.
 
Tack för tipset, jag tror säkert det är min körstil det handlar om för det är inte direkt den första kopplingen jag sliter ned.

Till alla - ett stort tack för alla infallsvinklar. Jag gillar min Corolla skarpt och därför behåller jag den (den är ju inte så gammal trots milen, jag kör mycket) och byter koppling med tiden fast inte på märkesverkstan.. Och så ska jag försöka lära mig att inte slita lameller! :o
Glöm inte att kolla rosten och speciellt i tumbalken. :D
 
Släpp upp kopplingen sakta först och gasa sedan, bilen tar hand om att gasa lagom så du kommer iväg. Men rör du gaspedalen så tar du över och gasar för mycket eller för lite, slirar på kopplingen och sliter ner det om är kvar av den.
Hopplöst för alla oss som lärde oss köra gamla bilar utan dessa finesser många tar för givna idag.

Alltså, det här inlägget var verkligen aha-upplevelse. Det funkar ju att göra som du säger! Varför har ingen lärt mig att man ska ändra körstil jämfört med när jag gick på körskola på stenåldern?
Ett stort tack till dig @ptr
 
Min lokala däckfirma tyckte inte sommardäcken behövde bytas så då gör vi inte det.
Jo såklart att däcken är.förbrukningsvara (hela bilen är.förbrukningsvara) och att de måste var säkra att köra på. Det är ingen oförutsedd utgift men likafullt en kostnad.
 
Allvetande Buke :bow: kan jag få be om ett råd i en bilfråga. Jag har en Toyota som har gått 20.000 mil och som jag hade tänkt behålla ett par år till. Nu sade dom på servicen att kopplingen börjar bli dålig, en dyr reparation. Jag behöver också nya sommar- och vinterdäck. Allt tillsammans slutar väl på 20-25 tusenlappar och då är frågan - kosta på eller byta bil? Bilen har varit bra och bussig på alla sätt men frågan är om det är värt att byta kopplingen, för snart går väl något annat sönder. Och byta bil behöver man ju göra ändå förr eller senare. Ni som röstar för att byta koppling, tycker ni då att jag ska laga den nu eller vänta tills den går sönder? Det kanske aldrig händer.

Kopplingen börjar bli dålig. Märker du något? Eller vill verkstaden bara tjäna pengar?
Har du ingen du känner som mekar eller en mindre verkstad som kan byta kopplingen?

Bra att du är noga med däcken det är otroligt viktiga för dig o mig och med trafikanterna.
Bra däck o bra bromsar är guld värt i trafik samman hang.
Hoppas det löser sig bra för dig o billagning.
 
Tack för tipset, jag tror säkert det är min körstil det handlar om för det är inte direkt den första kopplingen jag sliter ned.

Till alla - ett stort tack för alla infallsvinklar. Jag gillar min Corolla skarpt och därför behåller jag den (den är ju inte så gammal trots milen, jag kör mycket) och byter koppling med tiden fast inte på märkesverkstan.. Och så ska jag försöka lära mig att inte slita lameller! :o
Har gjort den tavlan med kopplingen själv - det tog två kopplingar innan jag började lära mig.
 
Låter alldeles orimligt dyrt.
Däck är förbrukningsvaror precis som torkarblad och tycker inte att det ska räknas som problem. Brukar dessutom gå att lösa bättre beg för någon tusenlapp.
Kopplingsbyte är ingen raketforsknibg heller, kolla med mindre verkstäder så bör du få en helt annan prisbild.
Mamma lämnade in sin Volvo på Kopplingsbyte och betalade 4000 inkl material.
Jag tänkte lämna in min 850 för några år sedan då det droppade olja vid packboxen mellan växellåda och motor och var in i ett ärende från jobbet och frågade vad dom skulle ha för att byta den och kopplingen .Fick en offert på 13000 och då fick det vara och det var på en volvoverkstad .Då tänkte jag att den får allt börja läcka mer sedan får jag avsätta en helg på jobbet och byta själv !
 

Liknande trådar

Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 649
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Jag söker jobb allt vad jag kan och de flesta jobben ligger i stan en timme bort. Pendlingskostnaden blir ju kännbar om jag får ett jobb...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 994
Senast: Snubbelfot
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: lillkillen
·
Fritid Nu behöver jag göra mig av med min bil och köpa en annan. Jag kommer inte undan längre. Frågan är bara vad jag ska byta till. Dragkula...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
7 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp