Bildilemma

Ja, hade jag en bil under 20 000 som funkade bra hade jag behållit den den. En bil under 20 000 behöver inte ens vara ett måndagsex för att den ska vara dyr i drift i reparationer. Jag hade kört slut på den.
Håller med! Min första bil var en gammal Mercedes 200 (tror jag?). Ibland slutade värmen i kupén fungera, då var det bara att öppna huven och slå med en hammare på en del som en gubbe hade pekat ut åt mig, då började värmen fungera igen 🤪 jag köpte bilen för 10 000, hade den i några år och sålde den för 10 000. Jag tror inte jag la ut en krona på att reparera den. Jag sålde för att det var så jobbigt att dra hästtransport med den. Jag kom upp i 70 som toppfart och behövde använda treans växel för att åstadkomma det :laugh: den billigaste bilen jag ägt, värd sin vikt i guld!
 
Håller med! Min första bil var en gammal Mercedes 200 (tror jag?). Ibland slutade värmen i kupén fungera, då var det bara att öppna huven och slå med en hammare på en del som en gubbe hade pekat ut åt mig, då började värmen fungera igen 🤪 jag köpte bilen för 10 000, hade den i några år och sålde den för 10 000. Jag tror inte jag la ut en krona på att reparera den. Jag sålde för att det var så jobbigt att dra hästtransport med den. Jag kom upp i 70 som toppfart och behövde använda treans växel för att åstadkomma det :laugh: den billigaste bilen jag ägt, värd sin vikt i guld!
Mina först 4 bilar kostade mellan 4 000-10 000 styck. Jag har principen att jag inte vill köpa en "halvgammal" bil, som jag kanske måste hålla på att laga för massa pengar eftersom jag inte "har råd" att skrota den och inte kan sälja och jag redan lagt ned en massa pengar...
Egentligen skulle jag sälja min nya nu och skaffa en nyare, men det är inte riktigt läge för det. Jag funderar på att se vad som händer på elbilsmarknaden de närmsta åren.
 
Håller med om att behålla en äldre bil som funkar så länge det bara går. Min Honda CR-V är fantastisk - än så länge - och jag kommer att gråta när den rasar. Den är från 2006 och har väl gått ca 25000 mil nu..... Har varit en väldigt billig bil att äga, TROTS att den drar rätt mycket bensin. Jag har ju kort resväg till jobbet, så just bensinkostnaden är inte det som oroar mig mest med bilägande.
 
Håller med tidigare talare, behåll den bilen du har och kör slut på den. Jag har en Saab 9.3 -02:a som jag ägt sen 2018. Den har gått lite drygt 15000 mil och hade gått strax under 12000 när jag köpte den.

Jag har ändå haft lite otur med den (turbon pajade och pappa körde punka på den så jag fick byta alla fyra sommardäcken i somras), men normalläget för bilen just nu är att jag sätter in tusen kronor varje månad på ett sparkonto och det ska täcka service, reparationer och förhoppningsvis även försäkringar.

Jag har sex mil tur och retur till stan där jobbet ligger, har jobbat på den arbetsplatsen hela tiden medan jag haft den här bilen. Före pandemin behövde jag tanka två gånger/lön och serva ungefär en gång i halvåret. Under pandemin med i stort sett heltidsarbete hemma har jag kunnat banta ner servicen till en gång om året och tankning en gång i månaden, kör inte så mycket och mest korta sträckor som inte är till och från jobbet. Gissar att jag nu i det nya normala kommer hamna någonstans mitt emellan, jobbar halvtid från kontoret och halvtid hemifrån men återgick inte till kontoret förrän första mars så har inte så stor koll än. Jag kommer ha den här bilen tills den inte går att laga mer, vissa enklare grejer kan vi fixa själva så det är mest större reparationer och service som vi gör på verkstad, och då på en med humana priser.
 
Håller med tidigare talare, behåll den bilen du har och kör slut på den. Jag har en Saab 9.3 -02:a som jag ägt sen 2018. Den har gått lite drygt 15000 mil och hade gått strax under 12000 när jag köpte den.

Jag har ändå haft lite otur med den (turbon pajade och pappa körde punka på den så jag fick byta alla fyra sommardäcken i somras), men normalläget för bilen just nu är att jag sätter in tusen kronor varje månad på ett sparkonto och det ska täcka service, reparationer och förhoppningsvis även försäkringar.

Jag har sex mil tur och retur till stan där jobbet ligger, har jobbat på den arbetsplatsen hela tiden medan jag haft den här bilen. Före pandemin behövde jag tanka två gånger/lön och serva ungefär en gång i halvåret. Under pandemin med i stort sett heltidsarbete hemma har jag kunnat banta ner servicen till en gång om året och tankning en gång i månaden, kör inte så mycket och mest korta sträckor som inte är till och från jobbet. Gissar att jag nu i det nya normala kommer hamna någonstans mitt emellan, jobbar halvtid från kontoret och halvtid hemifrån men återgick inte till kontoret förrän första mars så har inte så stor koll än. Jag kommer ha den här bilen tills den inte går att laga mer, vissa enklare grejer kan vi fixa själva så det är mest större reparationer och service som vi gör på verkstad, och då på en med humana priser.

Saab :love:
 
Din bil verkar inte vara nån stamkund på verkstaden. Behåll den.
Du har ingen aning om ifall den nya bilen är ett måndagsexemplar. Du har en gammal bil.Kör den tills den tar slut.

Reser du till jobbet med bil och det inte finns kollektivtrafik så kan du dra av resor i deklarationen. Det hjälper en del.
Reseavdraget diskuteras dessutom i politiken. Min gissning är att det kommer att bli fördelaktigare.
Ja, den är inte trasig mer än vad man kan räkna med. Ofta är det något som behöver fixas efter besiktningen. Sist var det bara handbromsen. Fick byta bromsbelägg förra året också, men det är ju förbrukningsvara oavsett bil.

Men den läcker lite olja och kylarvätska. Jag får ha med mig en flaska motorolja och en dunk kylarvätska när jag är ute och kör. Och småskavanker finns också så klart men herregud, bilen är ju inte ny.

Det finns kollektivtrafik men det kan ju ta en otrolig tid att ta sig fram med den. När jag gick i skolan inne i stan så hade jag fått en restid på 5 timmar om dagen, inklusive alla väntetider. Med bilen körde jag sträckan t.o.r. på 2 timmar.

Fel tidpunkt att byta bil just nu, de begagnade ligger skyhögt i pris jämfört med för några år sedan. Dessutom är bränslesiffror ofta lite friserade, den som uppges dra 0,5 kanske egentligen drar 0,6 vid verklig körning och då försvinner halva skillnaden. Och, i prisklassen upp till 20k måste man vara supernoga med vad man köper, det är superlätt att råka köpa något vrak som är på väg att rasa
Ja, jag har noterat det. Satt och kollade lite på Blocket igår. De som låg inom budget hade ofta gått runt 30000 mil och var äldre än min nuvarande bil. Så med den infon så lär min egen bil inte ha minskat så mycket i värde som jag trott.
 
Om det bara är bensinkostnaden som får dig att fundra på bilbyte, fundera på om du istället kan köra på ett annat sätt för att minska hur mycket bensin din bil drar.

En bekant skrev häromdagen på Facebook att bara genom att faktiskt hålla sig till hastighetsgränserna eller ligga något under dem hela tiden så sparade han massor av pengar, vilket han nu ser till att göra pga bensinpriserna. Kör man i stad kan det också vara klokt att påminna sig om det där med ecodriving :)
 
Om det bara är bensinkostnaden som får dig att fundra på bilbyte, fundera på om du istället kan köra på ett annat sätt för att minska hur mycket bensin din bil drar.

En bekant skrev häromdagen på Facebook att bara genom att faktiskt hålla sig till hastighetsgränserna eller ligga något under dem hela tiden så sparade han massor av pengar, vilket han nu ser till att göra pga bensinpriserna. Kör man i stad kan det också vara klokt att påminna sig om det där med ecodriving :)
Jag har fått mitt körkort för så länge sedan att då lärde man sig inte ecodriving, men tycker att jag kör vettigt ändå så bensinförbrukningen kan nog inte bli så mycket lägre tror jag. Håller ju exempelvis hastighetsgränserna.
 
Om det bara är bensinkostnaden som får dig att fundra på bilbyte, fundera på om du istället kan köra på ett annat sätt för att minska hur mycket bensin din bil drar.

En bekant skrev häromdagen på Facebook att bara genom att faktiskt hålla sig till hastighetsgränserna eller ligga något under dem hela tiden så sparade han massor av pengar, vilket han nu ser till att göra pga bensinpriserna. Kör man i stad kan det också vara klokt att påminna sig om det där med ecodriving :)
Jag har en bil som visar bränsleförbrukning efter varje resa. Brukar tävla med mig själv i att få den att visa en så låg siffra som möjligt.

Bra tips t.ex är att inte gasa i nerförsbackar. Låta bilen motorbromsa istället för att trycka på bromspedalen, planera sin körning så man slipper snabba accelerationer och inbromsningar.

Korta sträckor (säg under 5 km) är det också väldigt bra att promenera eller cykla istället för att slentrianmässigt ta bilen. En parentes men jag tänker i alla fall så.
 
Tipsar också om att jämföra priser på service hos olika verkstäder. Jag är alltid på samma, lite mindre verkstad (är ansluten till mekonomen) som är specialister just på Saab. Resten av familjen har Volvo av olika årsmodeller (den nyaste är nog en 2019 och den äldsta är en 08:a) och det är jättestor skillnad på priset när de gått till ”min” verkstad jämfört med när de servat hos Volvo.
 
Tipsar också om att jämföra priser på service hos olika verkstäder. Jag är alltid på samma, lite mindre verkstad (är ansluten till mekonomen) som är specialister just på Saab. Resten av familjen har Volvo av olika årsmodeller (den nyaste är nog en 2019 och den äldsta är en 08:a) och det är jättestor skillnad på priset när de gått till ”min” verkstad jämfört med när de servat hos Volvo.
Jag använder mig av en pytteliten verkstad som drivs av en äldre man. Jag fasar för den dag han inte orkar/vill fortsätta längre.... Han är jätteskicklig, trevlig och har väldigt humana priser. Han värdesätter dessutom att man behåller och lagar en äldre bil.... :) Nä, man kan inte få några officiella servicestämplar hos honom, men eftersom jag inte tänker sälja bilen vidare spelar det väldigt lite roll. Jag servar bilen för bilens skull!
 
Tipsar också om att jämföra priser på service hos olika verkstäder. Jag är alltid på samma, lite mindre verkstad (är ansluten till mekonomen) som är specialister just på Saab. Resten av familjen har Volvo av olika årsmodeller (den nyaste är nog en 2019 och den äldsta är en 08:a) och det är jättestor skillnad på priset när de gått till ”min” verkstad jämfört med när de servat hos Volvo.

Ja märkesverkstad är skitdyrt 🙈
 
Jag har en bil som visar bränsleförbrukning efter varje resa. Brukar tävla med mig själv i att få den att visa en så låg siffra som möjligt.

Bra tips t.ex är att inte gasa i nerförsbackar. Låta bilen motorbromsa istället för att trycka på bromspedalen, planera sin körning så man slipper snabba accelerationer och inbromsningar.

Korta sträckor (säg under 5 km) är det också väldigt bra att promenera eller cykla istället för att slentrianmässigt ta bilen. En parentes men jag tänker i alla fall så.
Min bil visar bränsleförbrukning dels i realtid, men även för körd sträcka i två kanaler. Vill man så kan man nollställa den ena inför varje resa och får då uppgift om hur mycket den dragit just den resan.

Tipsar också om att jämföra priser på service hos olika verkstäder. Jag är alltid på samma, lite mindre verkstad (är ansluten till mekonomen) som är specialister just på Saab. Resten av familjen har Volvo av olika årsmodeller (den nyaste är nog en 2019 och den äldsta är en 08:a) och det är jättestor skillnad på priset när de gått till ”min” verkstad jämfört med när de servat hos Volvo.
Det hade jag inte ens tänkt på. Jag brukar anlita två olika lokala verkstäder. Någon gång har jag fått lämna in bilen till Cittraverkstaden inne i stan när det varit något särskilt. Exempelvis gick värmesystemet sönder precis när jag köpt bilen och det finns bara en kille som är utbildad på att laga sånt. Sen lämnade jag in den där även när bilen började visa random felmeddelanden. Men för det mesta använder jag de lokala verkstäderna.
 
En bekant skrev häromdagen på Facebook att bara genom att faktiskt hålla sig till hastighetsgränserna eller ligga något under dem hela tiden så sparade han massor av pengar, vilket han nu ser till att göra pga bensinpriserna. Kör man i stad kan det också vara klokt att påminna sig om det där med ecodriving :)
Det där är det många som upptäckt. Jag bor efter en landsväg och det märks oerhört mycket hos oss hur bensinpriset format om körningen hos folk. Dels körs det enligt hastighetsskyltarna nu, eller lägre ännu fart, och dels så har trafiken förbi minskat betydligt. Så på ett sätt så har prisökningen varit "bra", trots att jag inte gillar den själv eftersom jag också är beroende av bil till och från jobbet.
Sorry för OT. Men ja, ecodriving ÄR bra i bränslesparande syfte!
 
Angående bränsleförbrukning vill jag ännu påpeka att det är värt att räkna ut den faktiska förbrukningen när man tankar också, och inte helt förlita sig på bilens uppgivna data.

Åtminstone ett par gånger är det bra att kontrollräkna för att bilda sig en uppfattning om mätarens tillförlitlighet.
 
Jag har en speciell körprofilsväljare där man kan välja Eco. Observationen är att den konsekvent drar 0,2 dl per mil mer än ”Standard”. Kanske passar min körstil dåligt. 0,48 liter per mil brukar jag ligga på med min fyrhjulsdrivna diesel.
 
En "vanlig" 1500-milsservice på min bil kostar i storleksordningen 5000 kr på märkesverkstaden, som har ett trettiotal anställda, stor fastighet centralt, och rejäla overheadkostnader.

Den lokala AD-franchise verkstaden tar ca 3000. Fräscht, lagom stort, 5-6 anställda och betydligt lägre overheadkostnader.

I förrgår servades bilen på en ännu lokalare liten enmansverkstad i grannbyn för strax över 2000.

Jag går till enmansverkstaden för helt basala åtgärder som grundservice, bromsbyte och liknande. Till AD-verkstaden åker jag för däck och för normalbökiga problem som en trilskande dieselvärmare eller en hjulinställning. Märkesverkstaden håller jag mig borta ifrån förutom för konstiga modellspecifika problem, där det finns ett värde i att mekanikern eller hans kollega sannolikt har sett samma problem flera gånger tidigare och därmed kan lösa det snabbt. Den här prioriteringen har sparat mig väldigt mycket pengar de senaste 20 åren.

@Wille , körstilen (läs: "ecodriving") kan göra märkbar skillnad på bensinförbrukningen. Titta också förslagsvis på däcktrycket. Jag kör normalt med 2,8 bar i personbilen vilket ger aningen lägre komfort men uppskattningsvis i storleksordningen 5% lägre förbrukning än med 2,0 bar (på just min bil, YMMV). Det är en tusenlapp eller två om året för mig.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 661
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 030
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 300
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp