Ny bil eller laga

Allvetande Buke :bow: kan jag få be om ett råd i en bilfråga. Jag har en Toyota som har gått 20.000 mil och som jag hade tänkt behålla ett par år till. Nu sade dom på servicen att kopplingen börjar bli dålig, en dyr reparation. Jag behöver också nya sommar- och vinterdäck. Allt tillsammans slutar väl på 20-25 tusenlappar och då är frågan - kosta på eller byta bil? Bilen har varit bra och bussig på alla sätt men frågan är om det är värt att byta kopplingen, för snart går väl något annat sönder. Och byta bil behöver man ju göra ändå förr eller senare. Ni som röstar för att byta koppling, tycker ni då att jag ska laga den nu eller vänta tills den går sönder? Det kanske aldrig händer.

Jag har sabbat två kopplingar på en Toyota camry, antagligen påverkade både körstil och att jag dragit så mycket transport.
Du borde kunna få bytet gjort betydligt billigare
 
Jag har haft riktigt-riktigt kul en gång när jag jobbade på en gård och bonden tyckte att en "specialist" från Lantmännen maskin skulle byta koppling på traktorn istället för att jag gjorde det för "han vet ju vad han gör",,,,,,,, :cool: Jodå, han satte disken bakfram, kopplade elsystemet fel och sen "hade han inte tid mera" då det inte "bara" är att skruva bort lådan och byta koppling utan hytten måste lyftas, elsystemet delas och traktorn klyvas på mitten. Gissa vem som fick ta över,,,,,,, :D Gissa vilken bonde som var sur men i fortsättningen höll käft och lät undertecknad laga istället för "proffsen". :p
 
Jag har haft riktigt-riktigt kul en gång när jag jobbade på en gård och bonden tyckte att en "specialist" från Lantmännen maskin skulle byta koppling på traktorn istället för att jag gjorde det för "han vet ju vad han gör",,,,,,,, :cool: Jodå, han satte disken bakfram, kopplade elsystemet fel och sen "hade han inte tid mera" då det inte "bara" är att skruva bort lådan och byta koppling utan hytten måste lyftas, elsystemet delas och traktorn klyvas på mitten. Gissa vem som fick ta över,,,,,,, :D Gissa vilken bonde som var sur men i fortsättningen höll käft och lät undertecknad laga istället för "proffsen". :p
Vi har alldrig lyft hytten på någon av dom traktorer vi bytt på och det är i princip dom flesta märken vi haft in på verkstaden .Det kan vara ett helvete att få ut dom översta skruvarna men det går med lite våld och vasselin och skrapade knogar
 
Så hänger det lite på hur bilen är annars i skick .Om den är rostig .
Min bil som blev pensionerad för 5 månader sedan en 850 -97 som har 28000 på mätaren Den har det blivit reparationer på 2-4000 vart år innan besiktning och det är bara i delar då jag alltid skruvar själv men nu är den rostig och jag började fundera då jag dom senaste åren bytt båda fjäderbenen fram avgassystemet och bromsskivor och ok bak och nu var det motordelar som måste bytas och som vanligt en länkarm då dom håller två år så jag byter v ett år och h nästa .Bilen är värd runt 5000 så jag tyckte det var som att slänga pengarna i sjön då det kommer något nytt vart år och hellre sattsa på något nyare så nu får jag försöka sälja den som reservdelsbil då det är mycket relativt nya delar i den som är rätt dyra som avgssystemet som kostade runt 4000 och är 1½ år bara .Och Blocket och marknaden översvämmas av bilar och i regel tror folk dom kan få vad som helst för sin bil så man kan göra klipp på en rätt bra bil där som legat ute länge till försäljning Kollade blocket nu på en xc 70 och det har kommit in 65 annonser bara idag på just den modellen
 
Vi har alldrig lyft hytten på någon av dom traktorer vi bytt på och det är i princip dom flesta märken vi haft in på verkstaden .Det kan vara ett helvete att få ut dom översta skruvarna men det går med lite våld och vasselin och skrapade knogar
Detta var en Deutz, troligen import och lite speciell i både elschema och annat. Kontaktstyckena passade hur som men märker man inte upp så är ju risken att nåt brinner upp och det gjorde det också, hela instrumenteringen rök men jag lyckades rädda den eftersom jag KAN felsöka elektronik och KAN bygga nytt om det behövs, vilket "special-specialisten" inte kunde. Det där levde jag på länge sen. :D

Apropå elda upp så brann kraftmatningen så fint så på en datafodervagn härom året när behörig elektriker kopplade 400 volt till 24-voltsmatningen, gissa vem som fick styra upp detta? ;)
 
Så hänger det lite på hur bilen är annars i skick .Om den är rostig .
Min bil som blev pensionerad för 5 månader sedan en 850 -97 som har 28000 på mätaren Den har det blivit reparationer på 2-4000 vart år innan besiktning och det är bara i delar då jag alltid skruvar själv men nu är den rostig och jag började fundera då jag dom senaste åren bytt båda fjäderbenen fram avgassystemet och bromsskivor och ok bak och nu var det motordelar som måste bytas och som vanligt en länkarm då dom håller två år så jag byter v ett år och h nästa .Bilen är värd runt 5000 så jag tyckte det var som att slänga pengarna i sjön då det kommer något nytt vart år och hellre sattsa på något nyare så nu får jag försöka sälja den som reservdelsbil då det är mycket relativt nya delar i den som är rätt dyra som avgssystemet som kostade runt 4000 och är 1½ år bara .Och Blocket och marknaden översvämmas av bilar och i regel tror folk dom kan få vad som helst för sin bil så man kan göra klipp på en rätt bra bil där som legat ute länge till försäljning Kollade blocket nu på en xc 70 och det har kommit in 65 annonser bara idag på just den modellen
Men länkarmar gör man ju nya själv i betydligt kraftigare material eller? Apropå bromsoken på dom där så ska min få rostfria delar, både kolv och tätnings"huvud" då kolvarna först rostar fast och kromen sen försvinner. Visar det sig att det funkar bra så kommer jag att kunna leverera renoverade ok som inte kan rosta ihop och då blir dom varmgalvade också. :up:
 
Men länkarmar gör man ju nya själv i betydligt kraftigare material eller? Apropå bromsoken på dom där så ska min få rostfria delar, både kolv och tätnings"huvud" då kolvarna först rostar fast och kromen sen försvinner. Visar det sig att det funkar bra så kommer jag att kunna leverera renoverade ok som inte kan rosta ihop och då blir dom varmgalvade också. :up:
Dom var så angripna att hålen där pinnarna till klottsarna skulle sitta var borta och jag köpte nya liknande biltema för strax under 600 st på den modellen jag har så är det inte armen som går sönder utan p änden .på dom äldre kunde man byta bara p änden Har provat alla fabrikat och volvos original var det absolut sämsta och dyraste skiten .Den höll ett år och den monterades på volvoverkstad.Så har jag hört någonstans att om man byter bromsolja ofta så rostar inte oken ihop om inte damasken är trasig då det samlas kondens i bromsoljan och det är kondensen som gör att skiten fastnar
 
Dom var så angripna att hålen där pinnarna till klottsarna skulle sitta var borta och jag köpte nya liknande biltema för strax under 600 st på den modellen jag har så är det inte armen som går sönder utan p änden .på dom äldre kunde man byta bara p änden Har provat alla fabrikat och volvos original var det absolut sämsta och dyraste skiten .Den höll ett år och den monterades på volvoverkstad.Så har jag hört någonstans att om man byter bromsolja ofta så rostar inte oken ihop om inte damasken är trasig då det samlas kondens i bromsoljan och det är kondensen som gör att skiten fastnar
Felet med dagens grejer är att det saknas smörjnipplar så man kan trycka ut skiten ibland, godset är av undermålig kvalitet och "ytbehandlingen" ett skämt. Ang. bromsok så sitter felet i godset som är poröst, det hjälper inte att byta bromsvätska för på 2-3 år har rosten gjort kanaler under dammtätningen och sen är man där igen med rostande rostande innerdelar som skär ihop. Fordon ska inte hålla mer än 10-12 år och sen ska dom falla sönder, det finns, hör och häpna, folk som sitter och räknar på maximal livslängd och där var Japanarna först. Började dom bilarna rasa så kom det en bit i taget i en allt snabbare takt.
 
Behöver inte ens byta all olja. Lufta bromsarna var år förbättrar läget.
Det där är en myt, ska man vara på den säkra sidan ska all bromsvätska bli högst 2 år ända från behållaren och ut till luftnippeln, det finns inte en bil som är över ett år gammal som inte dragit in fukt i bromsvätskan kan jag med bestämdhet säga då jag har utrustning att mäta fuktförekomst och annat i allehanda vätskor, bla. bromsvätska, som dessutom inte är en olja utan en glykolblandning med annat gottis i. Den smörjer ungefär lika bra som vatten.
 
Det där är en myt, ska man vara på den säkra sidan ska all bromsvätska bli högst 2 år ända från behållaren och ut till luftnippeln, det finns inte en bil som är över ett år gammal som inte dragit in fukt i bromsvätskan kan jag med bestämdhet säga då jag har utrustning att mäta fuktförekomst och annat i allehanda vätskor, bla. bromsvätska, som dessutom inte är en olja utan en glykolblandning med annat gottis i. Den smörjer ungefär lika bra som vatten.
Myt eller inte, gör man det och en allmän service av bromsen så fungerar den bättre än att man låter bli.
Tömmer man i ena änden och fyller på nytt i andra som inte har vatten i sig så kan det inte bli sämre.
Det förbättrar läget med enkla medel som de flesta klarar av och kan känna sig trygga med tex i samband med hjulbyte.
Det är inte alla som vill, kan samt har möjlighet till att ge sig på ett underhållsprogram som bevarar bil och maskiner i nära nog all överblickbar tid. Men till det är jag övertygad om att du har helt rätt.
 

Liknande trådar

Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 649
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Jag söker jobb allt vad jag kan och de flesta jobben ligger i stan en timme bort. Pendlingskostnaden blir ju kännbar om jag får ett jobb...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 994
Senast: Snubbelfot
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: lillkillen
·
Fritid Nu behöver jag göra mig av med min bil och köpa en annan. Jag kommer inte undan längre. Frågan är bara vad jag ska byta till. Dragkula...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
7 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp