Ny baby - hund?

Zondell

Trådstartare
Hur har era hundar reagerat på er nya baby? Jag har en 11 år gammal Jack Russeltik som vaktar mycket. Just nu är hon hos mina svärföräldrar där hon också varit när vi var på BB. Hon har det givetvis bra men när tycker ni det kan vara läge för henne att komma hem? Vad har ni andra för erfarenheter kring detta? Alla tips och råd är välkomna!

Sv: Ny baby - hund?

Våran tik (4 år då dottern föddes) fick träffa dottern direkt, och accepterade direkt henne som en del av flocken. Tyvärr så tog hon till sig den nya familjemedlemmen lite väl mkt, efter någon månad började hon vakta dottern, särskilt mot andra barn, och då gick hon så långt att enda sättet att återfå hennes uppmärksamhet var att stänga in henne i sin bur. :( Vi tog då beslutet att hon skulle få flytta tillbaka till sin gamla ägare (hon var omplaceringshund pga att hon inte fungerade som avelstik), eftersom vi inte ville ha henne instängd när vi fick besök.

Tycker ni ska ta hem hunden ganska snart och se reaktionen. I de allra flesta fall funkar det helt problemfritt

Vår var inga problem. Det enda jag var orolig för var att hunden skulle trampa på Sam, för hon har bara ett öga (hunden alltså) och är lite klumpig. Men hon accepterade honom snabbt och hon accepterade också att hon inte fick slicka på honom. Vi gjorde det hela så odramatiskt som möjligt och det har funkat bra hittills. Men just för tramprisken så lämnar jag inte Sam på golvet ensam med henne.

Min hund var för revirvaktande så vi kände att vi fick sälja henne.
Hon var väldigt positiv mot sonen, gjorde aldrig något och verkade inte heller vilja göra något men vi vågade inte ta den risken.

Tänkte mer på när Loke leker och hunden också vill leka men inte får..

Vi hade tre hundar när vi fick sonen och det fungerade alldeles utmärkt. Det första dygnet var jämten väldigt nyfiken och direkt sonen gjorde något ljud ifrån sig så kom han. Första natten kunde han inte sova pga den nya "valpen", men han tröttnade rätt snart och återgick till sitt normala jag. Hundarna har alltid fått lukta på sonen och vi har inte heller sagt åt dem om de har slickat lite på honom, de har inte fått slicka för mycket, men något lite slick har vi tyckt är ok. När sonen blev större runt 10 mån så direkt han såg jämten så gapade han för då skulle jämten slicka honom i munnen:eek:, inte direkt så trevligt sådär fick vi hålla lite koll.;)

Jag känner igen det där! Innan Sebbe lärde sig att man kan pussas med stängd mun, så gapade han och kastade sig hejdlöst mot favvohunden, som ju mer än gärna ställer upp och pussas..

Som liten bebis fick hundarna pussa någon gång, men inte tvätta honom ren liksom. Nu är Sebbe snart 2 år gammal, och får bestämma det där själv. Han går fram och böjer sig ner, och trycker kinden mot hundarnas nosar tills han får dom pussarna han bestämt sig för :D Ibland är det en, och ibland tio. Kommer dom fram och vill pussas, så säger han nej och sätter upp handen om han själv inte vill.

Till TS:
Så fort vi kom hem från BB fick Benjamin lukta på bebisen, alla saker och sen dess är dom bästisar. Jag gjorde ingen skillnad på hunden alls, utan han fick samma tid, träning och uppmärksamhet som innan. Numera så gör dom i princip allt ihop. Vilar på köksmattan, delar på mat och godis, leker med sonens leksaker, går på koppelpromenader inomhus, pussas & kramas.. Och om Sebastian är ledsen så kommer Benjamin dit direkt och tröstar honom. Tvättar bort tårarna och distraherar med en leksak eller så..

Våran hund, 2 år då vår dotter föddes, hälsade på dottern redan utanför BB. Det var inga problem alls. Hunden accepterade dottern redan från första dagen. Gick och sa till när hon hade vaknat och la sig bredvid när dottern hamnat utanför filten hon låg på, på golvet. :laugh:

Vi har inte gjort några skillnader för hunden. Hon sover fortfarande i sängen osv. I början blev träningen och promenaderna lite lidande.

Fast just nu tycker nog hunden dottern är lite jobbig. Hon har hunnit bli 9 månader och kryper och klättrar på allt och bli lite väl hårdhänt ibland. Och hunden är en liten hund. Det är tur att det är en robust hund samtidigt, som tål att dottern ska tugga på hundöron- och tassar. :crazy: :D Hon flyttar bara på sig dit hon får vara ifred, om dottern blir för påfrestande och vi inte riktigt hunnit med.

Tack för era svar!
Planerar att ta hem hunden när jag är pigg nog att ge henne (och mig) ordentliga promenader så hon kan koppla av efteråt. Tror det kommer att gå jättebra men man vill ju göra så rätt man kan.

Det är lite blandade reaktioner här hemma :). Har fem hundar: nr 1 och 2 älskar babyn och står ut med både gos och bus, tvättar babyn o.s.v. Nr 3 och 4 är livrädda för babyn, springer iväg när hon kommer krypandes. Nr 5 är våran gammeltik och hon är ganska sur mot babyn och morrar, så där får man som förälder hålla koll. Våran gammeltik har fostrat X antal jobbiga småvalpar, är högst i rang o.s.v, så hon tycker väl att även människovalpen ska fostras på samma sätt..

Mina hundar har fått hälsa på bebis direkt när vi kommit från BB och sedan är det inget mer med det. De har varit precis som vanligt.

En ny flockmedlem helt enkelt, så har vi resonerat.
När vi fick första barnet hade jag en tämligen "osocial" tervuerenstik hon brydde sig om en människa - jag, kunde till nöds följa med min karl (som kom in i vårat liv ett par år efter hunden) och min mamma.
Då kunde man nästan se vargbeteendet, hon vaktade bebis och höll noga koll på vad som skedde, samtidigt som hon var väldigt mån om bebis. Då var jag ibland orolig för hur besökare togs emot av hunden, mycket vakt.
När bebis var tre år gick hunden promenad med henne, fast bebis trodde det var tvärtom;)

Vi satte ner bilbarnstolen på hallgolvet när vi kom hem från BB så att hunden (en Cocker Spaniel) fick nosa på dottern. Så länge hon sov gick det bra men när hon rörde på sig och gav ljud ifrån sig blev han livrädd och backade in i köket. :rofl: Det tog någon dag innan han vande sig vid de nya ljuden och dofterna. Efter det var det aldrig några problem. De var bästa vänner till dess att jag blev tvungen att ta bort honom på grund av ålder och diverse krämpor i fjol.

Svärmor brukar berätta om sin labbetik hon hade. Tiken VÄGRADE att ens hälsa på svärmor när hon kom hem från BB och min sambo var inte vatten värd. Men tiken krökte inte ett hår på sambons huvud, utan blundade stenhårt och hoppades att han skulle försvinna så att det kunde bli bara hon och matte igen (Sambons far dög till att hålla i kopplet på kisserundor, men inte mer, så han räknades inte som ett hot :D)

Lite extra nyfiken på hur det gått för er som har terrier

Jag har en cairnterrierhane, som var 5 år när dottern föddes. Han var hos svärföräldrarna medan vi var på BB, fick komma hem igen när vi varit hemma ett dygn, ungefär. Han hade lite svårt att komma till ro de första dagarna, tyckte nog att vi var kassa föräldrar.... Så fort knyst hördes från bebisen så studsade han upp och sprang mellan oss och spjälsängen - "Hallå - er valp har vaknat, se nu till att ta hand om den!!!" Det beteendet varade i några dagar, tills jag en natt lade dottern bredvid mig i min säng. Då hördes en djup suck från hunden på golvet - kändes som om han tänkte att "äntligen har de fattat hur man gör med en valp!".

I övrigt har det varit fullständigt problemfritt med barn och hund. Jag tyckte om att ha hundsällskap och att få de dagliga långa promenaderna när jag var mammaledig, och hunden har hela tiden behandlat dottern som en i flocken. Det var en period när dottern var kring 1½ år, som jag satte upp en grind mellan köket och vardagsrummet (vi har ingen dörr där) för att kunna låta hunden vara ifred emellanåt (och för att kunna släppa kollen lite själv om jag skulle göra något särskilt). Men det var mer av bekvämlighet än nödvändighet.

Nu är hunden en gammal herre på 13 år, och dottern närmar sig åttaårsdagen... De är goda vänner.

Direkt när jag kom in genom dörren från BB,så hälsade jag på vovven,och sen la jag bebis på golvet!
Har gjort så med alla tre barnen,och det har gått hur bra som helst!
Både barn och hundar har hängt ihop som bästisar,inga problem någon gång!

Vet någon gång,under perioden när barnen lärde sig att stå,så kunde dom ta stöd mot hunden..Men hon gick om hon tyckte det var jobbigt!

Och barnen har smakat på både öron och tassar,och pillat tänder mm på hunden,ville inte hunden vara med så gick hon!
Men oftast la hon sig till rätta och njöt!

Nu låter det nästan som barnen misshandlade hunden,men nej det gjorde dom inte! Både hunden och barnen hade gränser för vad man gjorde med varandra!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 258
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 200
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve