Sv: Åldersgräns vid 16 år ?
Håller till fullo med dej! Det är helt värdelöst att införa denna regel. Möjligen skulle det vara ett alternativ att införa junior och seniortävlan på ponny. Dvs du rider som junior tom 16år och får sedan tävla ponny som senior i egen klass, bara ekipaget är proportionerligt. Det finns många som är små och som kan rida ponny hela livet utan problem. Jag själv tex, dock har jag nu stor häst, men hade kvar min ponny till jag var 19 och tävlade då distans sista året. Där tävlar alla tillsammans, oavsett ras storlek lr ålder.
Införs den här nya regeln nationellt drabbar det dom ryttare som inte har en sponsrande förälder med täta fickor. Själv köpte jag min ponny för egna pengar när jag var 12, skulle fylla 13. Hon var 6 o knappt grundriden, men det var vad man fick för 10000 1997. Idag kostar en likvärdig ponny mellan 15 och 20 tusen. Ska du ha en "klar" måste du lägga till minst 20 till. Dvs dom ryttare som utbildar själva kan aldrig delta i tex SM för ponnyn hinner inte klart i sin utbildning. Lagom när start skulle varit aktuellt faller ryttaren för åldersstrecket och måste sälja ponnyn.
Hoppas Ridsportförbundet tar sitt förnuft till fånga!