Det finns många olika sätt att få en häst coolare. Jag jobbar ju bla med miljöträning och problemlösning. Men också som dressyrtränare. Och i båda de områdena kan man göra mycket.
Så bla som du säger att själv inte bli spänd är ju jätteviktigt och inte alltid så lätt.
Jag har ju en häst som från början var livrädd för precis allt. Han var 4 år då jag fick hem honom. Han är känslig och reaktionssnabb öht och var inte riden ute eller van vid någon liv och rörelse.
Med honom har jag dels miljötränat en del avsuttet och uppsuttet. Vi har både tränat på invänjning av konstiga ljud, snabba ljud, rörelser, snabba rörelser och olika känslor av saker mot kroppen etc.
Det finns en massa tekniker att ta till för att få bäst effekt. Är man bara påhittig kan man simulera de flesta situationer man kan tänkas råka ut för.
Och vänja hästarna vid dem.
Sen är det ju så att en eftergiven, lösgjord häst som går i balans i form inte är lika benägen att pipa iväg/bli skraj etc som en som rör sig opåverkad.
Har man en lösgjord häst brukar man kunna kontrollera dem.
Att få dem dit är ju dock en utbildningssak hos både ryttare och häst.
Men min ena tränare tex jobbar med att göra hästarna trygga i sig själva genom att miljöträna, släcka ner triggers och nyttja deras egna energier. Han rider in hästar, gör problemlösningar och måste få dem trygga nog åt en del rädda kunder.
Min andra tränare är dressyrsnubbe och ska utbilda hästar i dressyren. De hästarna betalas inte för att få miljötränade, även om han kanske gärna gör sånt med hästar frugan eller svärmor ska rida tex. Men hans hästar eller de han tränar är ju helstabila just då han rider iom att han har dem så himla lösgjorda och så på hjälperna.
Så det kan ske diverse märkliga ting utan att hästarna ballar ur iom att han rider dem så bra.
Men sätter sig mindre duktiga ryttare på samma hästar kan det nog bli mer tjo faderittan.
Med min egen är det lite samma. Rids han lösgjord och på hjälperna så blir det inte så mycket. Han kan absolut kasta sig någon gång. Men det sker ju oftast då jag slappar mig och inte rider ordentligt.
Idag kom ett litet kast där han skuttade iväg i galopp en sväng. Förr kunde han ju då sticka. Man kunde åka på en rejäl resa i form av rusande i panik, kombinerat med kast. Men nu när han förstår formgivning ordentligt och är lydigare öht i dressyren så går det att fånga upp det.
Han har ju också fått ett visst förtroende för mig som ryttare också. Jag har inte satt honom i skiten och hittills har jag aldrig åkt av eller gett med mig i en situation där han är skraj. Jag rider igenom tills han är lugnare.
Ibland måste han då få blåsa ur energi med.
Jag har ju utbildning i hur man coolar ner dem och framför allt undviker trigga dem. Jag har ju också rätt många sadeltimmar på just såna hästar som är känsliga eller lärt sig balla ur. Så jag försöker tex inte dra i en häst som jag känner iaf inte kommer svara. Då väntar jag en liten stund och testar när de fått fly en kort bit. Då brukar man ha mer chans och inte spä på flykten.
Jag har också skolats rätt tufft av tex en tränare som red upp jämsides och försökte rycka av mig utan att säga till, första gången jag red en 3-årig hingst jag aldrig träffat och i sadel med lite för stor gjord..
När jag pep ngt om "Iiiih! Gjooorden! Så fräste han(läses på finlandssvenska) "Du har väl för faaaasen inte balaaaaansen i gjoooorden flicka lilla?".
Så att rida dressyr på en bana på min egen häst i bra sadel är en dröm!
Han kan fortfarande bli spänd ibland. Men det får vara ok! Däremot att gå emot hjälper är inte ok.
Blir han spänd rider jag bara som vanligt och är noga med att inte spänna till eller tjuvdra själv.
Sen kan även jag råka dra till om jag tappar balansen tex! Eller om jag själv är väldigt stressad och spänd vet jag med mig att jag kan gå in i att hugga till i tygeln om hästen skuttar till för att jag redan är i sån grundspänning.
Till elever som är rädda brukar jag rekommendera balansträning utöver ovan saker. Har man en bra balans i sadeln blir man sällan lika rädd.
Alla har vi ju blivit rädda någon gång. Det är inte kul!
Så jag hoppas något jag nämnt kanske kan vara till nytta för dig!