Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Tack för tipset men det är alldeles för långt bort :(
Försöker hålla koll på PaR här omkring men det är så otroligt få så vi tränar helt enkelt på att tävla på tävling och eftersom jag inte har några som helst krav på henne tar vi det steg för steg, spelar ingen roll om det tar år innan hon fungerar ute för just nu går hon så bra på träning. :love:
Vi måste ju öva för att bli bättre och byter miljö ofta på träning osv. Tillslut släpper det nog.

Happy, ni var så fina och hästen din ser väldigt avspännd och härlig ut, stort grattis, var stolt!!!

*Kl*här är filmen från idag..Saknar mycket avspänndhet och harmoni, tycker hon inte alls bär sig osv..
http://youtu.be/RYyly6o9Mgg

Lägger in ett gammalt klipp som förvisso är en lc men jag tycker att formen och lösgjordheten är mkt bättre här?! eller rätta mig om jag har fel..:crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=kh1MkuNOiBI&feature=share&list=UUg1pY-AJhsH2r3eeGyj8IYA

Känns ändå som hon alltid försöker göra sitt bästa min lilla goa häst:love:!

Ni var jätteduktiga både du o happy, förutsättningarna för Loppis var ju inte de bästa med rygg o sadel så jag tycker du ska vara jättenöjd med dina starter.

kl

Inspirerad åkte jag till ridhuset med min lilla skrutt igår, det blåste storm o då låter det väldigt mycket i ridhus taket hos oss. Inget som bekymrade min lilla svarta madam utan igår gick hon banne mig helt kalas!:bump:

Har bara tittat på LA filmen, men tycker hon ser så lydig och fin ut. Galoppfattningarna var jättefina och galopparbetet över lag.
Men håller med dig om att det var i minsta laget med kommentarer från domaren. Är alltid roligt att få kritik, eller iaf positiv ;).

Nu blir det uteritt i solskenet...:banana:

Jag tycker Ni var superduktiga alla sex :) Bara att jobba vidare.

Hastskotare, det är som du säger, bara att traggla vidare :)

Polly, med förutsättningarna så tycker jag din ritt var fin :) Funderade på en sak, varför fick du betala för att sadelmakaren kollade sadeln igen? Måste väl finnas någon form av garanti när du vänder dig till hen för att få hjälp och denne hittar en sadel som passar. Det har ju gått så kort tid...

Den provades inte ut av den sadelmakaren men jag valde att beställa där pga logistiken. Fast hade blivit rekommenderSd samma där också! Ska höra av mig till där dom provade ut sadeln. Känner mig less på det mesta! Ska skaffa en hobby där jag inte oroar mig. Agility med Bosse, hi hi

Tack för hjälpen.

Ser att det blir lite "lamt" när jag rider, borde sätta lite mer tryck i honom.

Som Nova säger: det blir lite mellanmjölk....:o

Men du vilken skillnad från igår!
Såg väldigt avslappnat och harmoniskt ut.
Måste kännas skönt att veta vad ni kan när hon blir sådär knas.

Du behöver få hjälp med att få din häst mer riden genom kroppen. Det syns även på denna filmen hur spänd hon är, hon sladdar i alla volter t ex, om du fick henne mer genomarbetad på hemmaplan så blir det ett läge som hon säkert skulle tycka var en komfortzon även på bortaplan och då blir hon mer avslappnad. Så försök hitta en riktigt bra tränare, finns ju iaf en som har träningar hyfsat nära dig, som lär dig att rida henne genom kroppen.

Men till dess så kan du tänka på t ex när du ska göra en mellantrav på diagonalen, satsa inte så mycket i början utan låt den växa fram o ha sin kulmen strax efter mitten så du sen hinner ta tillbaka innan diagonalen är slut.

Tack för tipsen.
Spänd är hon men hon blir väldigt trevlig på träningarna numera och riktigt rolig att rida, stor skillnad. Hon är så rädd för allt och vill mest bara dra sig mot öppningen så jag försökte bara ta oss runt banan och jag hade inga större krav på henne. Tränar för tränare två dagar i veckan och vi jobbar ständigt på att hitta en mer harmonisk ridning men på tävling blir allt mer extremt men det är bara öva på att kunna överföra den där härliga känslan från träningarna till tävlingarna.

Ang mellantraven. Det var inte meningen att det skulle bli en sån wroom:p Hon va så explosiv att när jag la till skänkeln sköt hon iväg och jag hann inte med alls på den och tappa balansen helt. :D

Hon va riktigt spänd på den tävlingen med men där lät hon mig iaf lotsa runt henne på ett bättre sätt. Jobbar hela tiden på att försöka hitta ett lugn i henne så hon kan känna sig trygg även borta.

Det ser verkligen supertrevligt och avspännt ut Happy:love:!

Hästskötare: Hon är himla fin din pålla! Gott att hon har hyffsat lugna stunder också och du rider jätteprydligt!!!

Ja fast det ni allihop ska tänka på är att det ska inte var FÖR avspänt för då blir det mellanmjölk som sagt!:D Det man ska sträva efter hemma är att få hästen GENOM kroppen så motorn är igång i bak o den driver av sig själv. Om bakkärran är igång och hästen har det systemet i hjärnan så gör det inte så mycket om den spänner till i nåt hörne för den vill automatiskt tillbaka till komforten och känslan av trevligt och bekvämt. Därför måste man jobba fram ett system som man sen ALLTID rider efter, typ så här värmer jag upp oavsett om det kryllar av andra människor på framridningen, efter uppvärmningen rider jag alltid skänkelvikning/öppna/sluta/volter/ellernåtannatsomkännsbra osv osv. Så hästen känner igen sig.

Det sämsta man kan göra på en framridning är att inbilla sig att de andra ryttarna hinner med o se vad man gör för tokigheter! Det gör dom inte för dom är lika upptagna dom! Man tar sin plats utan att vara otrevlig, håller sig till ridhusreglerna och sen rider man fram utav bara helskotta!:banana:

Helt rätt Nova. Man ser till att ta sin plats utan att vara otrevlig.:D
Ser vissa på framridningen som aldrig kommer igång för att de hela tiden skall undvika alla andra.

Är nog väldigt viktigt att hästen känner igen det man gör och tycker det är "behagligt". När jag rider för tränare är det alltid samma början på lektionen så vi kommer igång, sen kan det variera.

Det är himla svårt ibland bara att "ta plats"..Fast dom gånger jag själv varit taggad och hästapållan kännts fin har det varit enklare att bara köra sin linje och såklart avspeglar det sig lite i resultatet:angel:.

Jag är jättenöjd över la:n i förhållande till hur hon faktiskt känndes, är ju ändock nybörjare och gläds åt att vi på nå´t märkligt sätt tog oss igenom på godkännda procent:).

Nova:Vill du får du jättegärna ge din syn på vad Lopp och jag bör ha för plan.
Själv tror jag på mycket galopparbete bara för att vi båda är rätt bekväma med det samt övergångar och jobba på böjningen och att skåla ur henne..
Skritten bryr jag mig inte så mycket om då bara skapar ångest;)..

*Kl*
Idag får Lopp vila..Är inte sugen på att stressa ut då jag ska köra barna till deras träning och så är det rätt råkallt och burrigt..
I

Ho, ho..var e´ni;)!
Här händer massa och det har ju varit ljuvligt väder:)!
I onsdags var jag och tränade för en annan och fick lite nytt tänk hur jobba henne lösgjord och med bättre ryggverksamhet! Vart väl mest trav i lättridning och galopp på volt ( red i hoppsadeln ) men jädrar vad det gunga i ryggen:). Ska backa tillbaka lite till och jobba henne lite lägre och rundare, även om jag fortfarande åker till min gammla tränare som jag gillar himla mycket:).

Nyvaccad och tandkollad pålla.
Fått sålt min hoppsadel och körde ner min dressyr till försäljning..Får dom sålt den för det vi satte den i så är det bara en nätt förlust på 4-5 tusen, fy farao..sista gången jag köper nytt:crazy:..

Missade dessutom att anmäla till nästa tänkta tävling men det blir start den 14 april med laget även om jag känner mig ap-nervös för att rida la för lag:eek:

För min del verkar det inte bli något lag tyvärr. Finns inte tillräckligt med ryttare :(.
Har anmält mig till en tävling istället och ska rida LB:1 igen, blir kul.

Här har också varit jättehärligt väder men det är ju så satans halt överallt...
Idag blev det en runda i skogen men i stort sett bara i skritt, skittrist.

Här var det visst stiltje...

Ska strax åka och rida min häst och det är sådana här dagar jag skulle vilja ha ett ridhus.
Här är det svinkallt, halt och väldigt blåsigt.

Har tillbringat lite tid på TDB idag. Finns några tävlingar jag tror jag ska anmäla mig till, måste bara samplanera med dottern...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka