Nu vill martha ha help...

Sv: Nu vill martha ha help...

hon har inte fått svar på vattenprovet än men hon sa att det ligger som guldkorn :eek: på botten av hinkarna...( hon kanske skulle byta branch :D )

Lågt hb kan som Peter säger bero pe en hel del faktorer....jag har en som får det på hösten när han byter päls..och då är han som en diesel när han tävlar...träningen är ok...
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Skulle vara mkt intressant och få veta om hon får några avvikande värden på vattenanalysen, i och med att jag har liknande problem så kanske det är något ämne som man inte tänker så mycket på men om det även dyker upp hos henne så kan det ju ha betydelse. Håll mig gärna uppdaterad när hon fått svaret.
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Just det CK var det, det reagerade jag inte så kraftigt på med tanke på just tävlingen dagen innan.
Vad kan störa nyproduktionen av röda egentligen med tanke på att dessa var låga ? Kan något så enkelt som en mindre proteinbrist (som dock inte syntes på hästen muskulatur) påverka detta, hade under tiden strax före provet togs ännu ej fått min höanalys och pga när höet skördades trodde vi att proteinet i det var högre än vad det var enligt analysen så de hade blivet lågt fodrade vad gäller protein den månaden dock gick de ute på gräs hela dagarna så troligen var inte bristen i någon större omfattning.
Det här med luftvägsinfektion är ganska intressant när det gäller denna häst, han blev kollad nogrant i halsen för några år sedan just för att han ibland när han galopperar låter lite som han har fått "gurgel" i halsen (bra förklaring va...) alltså det låter som han fått ner saliv som han skulle behöva hosta upp, inte mkt och inte alltid. De hittade ingenting mer än liten aning slem, gjordes arbetsprov men visade inget utan värdena var mkt bra så de menade på att det var inget att bry sig om. Kan det vara detta som spökar även om hästen har låtit likadan i många år nu utan att för den skull ha haft problem med orken innan ? En annan sak som har dykt upp på denna häst är att han lättare blir stel och spänd i muskulaturen än vad han har varit innan. (Han är 8 år så det är ingen gamling)... Är så lurigt när det finns lite diffusa saker men inget konkret att ta på. Det man kanske kan säga nu är att han har varit väldigt ojämn, ena dagen funkar han perfekt skuttar lätt runt en 140 bana för att en annan dag vara väldigt stel och dålig i orken.....
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Din häst kan ha fel på gomseglet ..och det syns inte vid en vanlig hals koll utan då måste hästen gå en max runda innan kollen.
Får han ingen luft är det ju inte konstigt att han inte kan skutta runt på 140 hinder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp