Nu vill martha ha help...

Sv: Nu vill martha ha help...

martha skrev:
1 kg menar du väl ???
Hihi..nu blev det en litertråd istället :D :D

Iallfall så är det ett sånt mått som ser ut som en "båtskopa" med en rak sida på....

Ja det är en sådan jag har men jag får inte in 1.2kg havre i den iallafall därför undrar jag om den vågen jag använde verkligen vägde rätt :o
 
Sv: Nu vill martha ha help...

peter_lundin skrev:
Så tung havre som 0,8 är extremt, 0,5-0,65 är mer normalt.
PL

Vadå ?? Nu hänger jag inte med. Men matilda havren är ungefär 200g tyngre än vanlig havre iallafall om man nu skall gå efter mitt krafftmått där vanlig havre väger 600g och matildan 800g alltså i samma mått.
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Och vi har ett Krafftmått i stallet som bara är hälften så stort...ska rymma ½ kg Krafft...
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Hihi...det var bara så kul att för en gångs skull du skrev fel :D...orkade inte låta bli :angel:
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Men jag har köpt havre av Nafayette....och dom har verkligen DUNDERhavre...och ett krafftmått modell större vägde jag till 1,2 kg havre...min gamla havre vägde i samma mått 0,8
 
Sv: Nu vill martha ha help...

..men kan ingen hjälpa mig med den RIKTIGA frågan då :p
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Det beror på vad man jämför med en del havre kan vara väldigt lätt, under 0,5. Matildahavre är vad jag vet inte extremt tung i sig men de sämsta partierna säljs nog inte som matildahavre. Kollade lite o hittade en foderfirma som sålde matildahavre med en vikt på minst 0,6 vet inte hur tunga de bästa partierna kan bli.
PL
 
Sv: Nu vill martha ha help...

140 MJ låter häftigt, men 13 kg hösilage 5 kg hö ger 134MJ men lite onödigt mkt protein. Går det bra med betfor? 1hg krafft miner blå balanserar upp mineralerna.
PL
 
Sv: Nu vill martha ha help...

jag vet inte om hon ger betfor...men menar du 13 kg hösilage OCH 5 kg hö...havre då?? detta är starthästar hon har...
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Visst.
7kg hö
5kg havre
1kg endera betfor eller Färdigt koncentrat av typen Krafft Turbo eller Edel Häst Topp.

Om valet blir betfor så lägg till ett mineral med hög kvot, t.ex. Krafft Miner Röd.
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Dom har ju stått på 10 kg hö tidigare då är det ju taskigt att minska mängde ts grovfoder. Miner blå räcker till för att balansera.
PL
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Ja får de bara i sig maten och inte blir tunga så att de får problem med att spinga så.
Med hästar som skall springa fort eller hoppa högt, så kan man behöva dra ner på grovfodret.
Det är inte snällt, det är det inte, men det är först över mål-linjen som gäller.

Men Miner blå innehåller ju inget B-vitamin, så då får man väl sätta till det extra.
Jag tycker nog att det är bra att ge extra B-vitamin till just hästar i hård träning och tävling.
Tarmfloran blir lätt litet ledsen av stressen.
 
Sv: Nu vill martha ha help...

För det första:
VILKET UNDERBART SILAGE HON HITTAT!!! :love: :love: :love:
HIT MED DET!!!
(Jag skulle nästan klara mig på att ge hästen 14 kg av silaget!!! Skulle bara behöva komplettera med 1,75 mått fosforbalans och 0,75 mått Biomag!!! :love: :bow: )

För det andra:
Till det här med foderstat. Nu kan det ju variera lite bland individerna och jag har ingen aning om vad hon har för typ av hästar; viktmässigt och svår- eller lättfödda. Men, jag har utgått från:
450 kg normalfödd häst med en träning på 0,8-0,9, dvs i TOPPträning och som går på tävlingsbana. (Verkar detta ok?)

Med 10 kg silage och 4,5 kg havre täcks nästan alla behov. Om man sen lägger till Miner Blå pellets, så fixar sig mineralerna också. MEN jag vet inte hur mkt ett dl-mått väger...? Någon? 0,08 kg, d v s 80 gram, ger täckta behov av Ca, P och Mg.
Vitaminerna har jag tyvärr ingen koll på, men det kanske nån annan har?
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Inte_Ung skrev:
Med hästar som skall springa fort eller hoppa högt, så kan man behöva dra ner på grovfodret.
Det är inte snällt, det är det inte, men det är först över mål-linjen som gäller.

.

Man ska inte minska strågivan för race och distanshästar..Snarare öka i många fall. Fodringen skall syfta till att underhålla grovtarmen så optimalt som möjligt. Ju längre prestation hästen ska genomföra ju mindre andel av fodret skall vara koncentrat. Jäsningen av fodret i grovtarmen är ett sätt att ha en ständig matsäck med sig under loppet. Vätskan som fodret tar med sig är en mycket effektiv reservoir med vatten och salter att användas under loppet. Ju mer fibrer desto bättre vattenresurs och desto mer mikrober som hela tiden tillverkar energi. Om detta kan man läsa i Per Spångfors artikel Feeding the hindgat, Kentucky Equine Research.

Till Martha – flera försök har visat att om en del av energin ges i form av fett i st f kolhydrater ökat hästarnas uthållighet. Dels kan man i sitt val av havre välja högfettsvarianter dels kan man ersätta en del med oljehaltiga fodermedel.HH
 
Sv: Nu vill martha ha help...

ja så har jag också tänkt...kanman inte ge MER grovfoder o mindre havre...detta hösilaget hon har är detsamma som jag har ( men jag har något högre värden) och vet därför att det inge problem är att få dom att äta mycket av det..hon säger att hästarna inte "orkar" äta upp den havren som tilldelas idag( ca 6 kg då)

Jag räknar aldrig själv...har bara analyserat men eftersom dom istort sätt går på fri tillgång så är det svårt att räkna....

Kan ni ge ett tips med mindre kraftfoder??
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp