Nu vill martha ha help...

Sv: Nu vill martha ha help...

martha skrev:
Jag vet inte och jag tror inte hon vet heller :D men höet hade iallafall 8,1 MJ ...säg att dom äter 10 kg + havren då som skulle vara fyllig..1 kafftmått fyllig havre vet jag kan väga ca 1.2 kg, så ca 6 kg havre om dan då.....

problemet är ju att hon ingen ork har i hästarna, de hästar hon sålt går som kanoner bara några veckor efter flytten och är t om med på V75 :eek: :eek:
Tycker 6 kg havre låter väldans mkt,ingen annan som reagerar på de?????
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Jag räknade ut ett som täckte ALLA behov på typ 14 kg silage o lite havre till det.
Återkommer med det strax.
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Kom på att det var 14 kg silage och 4 kg havre. Då är alla behov täckta. (Har inte vitamin-värden dock.)

Har nu pillat lite snabbt så här innan duschen och fått fram att om hon har en häst som väger 450 kg, som tränas mkt och som är normalfödd så kan hon ge 15 kg silage, 0,5 kg Fibergi Super G och 3 mått fosforbalans. OBSERVERA dock att jag INTE har koll på hur aktuellt Fibergi Super G är. Den hade bara bra värden.

Skulle jag ha tid, skulle jag kunna pilla mer. Tyvärr blir jag internetlös över helgen, så nån annan kanske har nåt bra förslag? (Jag e ju ingen expert.)

Trevlig helg på er allihopa!
 
Sv: Nu vill martha ha help...

martha skrev:
ja så har jag också tänkt...kanman inte ge MER grovfoder o mindre havre
Kan ni ge ett tips med mindre kraftfoder??

Mitt foderprogram, som är gjort av en kapplöpnings/distansinriktad forskare tyckte att det är för mkt protein och socker/stärkelse samt för lite fett och järn i foderstaten för ett medelintensivt arbete. För ett mycket intensivt arbete var inte socker/stärkelse mängden så mkt för stor men protein överskottet fortfarande högt. Bättre således att minska på havren än på grovfodret och tillsätta olja. Vi kommer iofs inte tillrätta med jänrunderskottet. Bästa järnkällan är oljeväxters frön som linfrökaka men då får vi en massa protein på köpet som vi inte behöver. I bästa fall är vattnet på gården järnhaltigt och då är problemet löst.

Möjligt förslag: 12-14 kg silage, 3-4 kg havre, 1-2 dl rapsolja el dyl. Högre värdet om det är kontinerligt högintensiv träning. Fortfrande för mkt protein men svårt att komma undan det om man inte kan byta ut litet av det fina silaget mot litet sämre. HH
 
Sv: Nu vill martha ha help...

HelenaHandberg skrev:
Om detta kan man läsa i Per Spångfors artikel Feeding the hindgat, Kentucky Equine Research.
Spännande, när kom den?
Jag gillar tanken på att strå borde räcka längre, men har aldrig fått det att fungera.
Hästarna har inte orkat äta allt som de behövde, och mest blivit tunga i magarna.
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Kanske kan byta lite med/till det "sämre" höet......hon har ju förra veckan lämnat in vattenanalys i jakten på varför hästarna inte orkar.........jag vet inte men man kanske för mineralanalys också då??
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Du kan inte få fram värdena på det gamla höet? För så länge det är mögelfritt (d v s ätbart) så kan det ju bli riktigt bra tillsammans med det här braiga silaget, som nån skrev ovan.

Annars undrar jag hur villig hon är till att tillskottsfodra med t ex mineraler, fosforbalans och sånt.
14 kg silage, 2 kg havre och 50 gram Miner vit pellets täcker alla behov med ett överskott på protein. Kvoten mellan enegi och protein är dock under 6,5, så det kanske går bra ändå? Slänger man in 1 kg halm, sjunker ju kvoten och hästarna får i sig mer energi.


(Min internetleverantör har positivt överraskat mig, så nu funkar allt över helgen i a f.)

...malumbub...
 
Sv: Nu vill martha ha help...

jag vet bara smrb och MJ ....24 och 8.1 ..tror hon hade mineral och hygienanalys också men vi pratade mest om ovanstående värden....
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Ok.
Om du kan, ta gärna reda på mineralerna också. Det kan, om hon har tur, bli så att hon inte behöver komplettera med t ex mineraler...

*håller tummarna*

...malumbub...
 
Sv: Nu vill martha ha help...

oki..ska försöka få in henne hit så hon själv kan läsa tråden....hon brukar vara på annonsforumet..men inte här :eek: ...hur kan man låta bli :rofl:
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Jag har inga direkta idéer men var och lyssnade på Kari L igår på Åby. Hans grovfoder (hösilage) har värderna 72 %TS, 24-26 i smrp och 8 MJ. De får nog ungefär så mycket de äter förstod jag det som. Han fodrar med krafft, standard givan är 2 kg groov och 4 kg sport. De som blir tunna får mer.

Hans hästar har ju ork... Det kanske inte alls är fodret som är problemet? :crazy:
 
Sv: Nu vill martha ha help...

hmm, ja fast det är skillnad på 2 kg groov och 4 kg krafft ,mot hennes havre då...hon har inte råd att ge sånt tror jag...f ö så fick han en av hennes "fd" hästar...tog inte lång tid innan den var med på V75.... geezer buttler
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Jag läste nog lite slarvigt... Man kan ju se det som såhär, om hennes hästar börjar springa som Karis så blir det plus i kassan även om det kostar lite extra i början. :idea: :D
 
Sv: Nu vill martha ha help...

jo det är sant :D ...men hon gick andra vägen istället..köpte "bättre" grovfoder...men det var vad KRAFFT sa till henne...att Karis hästar hade ung samma värden..men då använder han ju deras produkter också....och tar väl dryga 300 ingen om dagen :D
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Det kan mkt väl vara vattnet på gården som orsakar detta, har själv hållt på att bli tokig denna vinter, har ingen uthållighet i hästarna trots samma träning och samma foder (MJ+ energi) som vanligt. Har själv haft kraftiga misstankar om att det kan bero på vattnet har haft mkt klydd med vår vattenrening/filter i vinter. Har haft iväg prov på analys, problemet är att ingen riktigt verkar veta hur överskott av vissa ämnen påverkar hästarna. Var ganska säker på att överskott av järn i vattnet kunde påverka negativt vilket man inte kan missa att vi har så fort filtret klyddar. Döm om min förvåning när vi tog blodprov på den som var tydligast påverkad och han hade lågt hb alltså behövde tillskott på järn. Min vet hade för sig att hon läst någon undersökning där det visade sig att hästar hade mkt svårt att ta upp just järn ur vattnet någon som känner till detta ? Någon som vet hur mangan påverkar hästar ? Och likadant hur höga kaliumvärden i hösilage påverkar dem ? Kan även tilllägga att samtliga hästar har en klar tendens att lägga på sig ingen bantning i värden hjälper trots deras vanliga arbete + 1 timme skrittmaskin (+naturligtvis hage) utan att jag ändrat deras MJ/protein från normalt när de brukar hålla sig i perfekt hull. Därför har jag starka misstankar på att det är någonting som skapar en obalans men vad ???? Ideer??
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Varken järn eller mangan i vattnet skall vara skadligt. När det gäller höga halter kalium finns det inga belägg idag för att det skulle vara skadligt på häst däremot på ko!
Lågt Hb på häst betyder oftast inte järnbrist.
PL
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Hästen ifråga låg i underkant på både röda och hb (dock inte extremt lågt) vad menar du att det skulle bero på. Vi fick även ett något förhöjt muskelvärde (har inte provsvaret här men det var inte ASAT utan det andra står still i huvudet nu om vad det heter) dock togs provet dagen efter en hopptävling där hästen ifråga blev rejält trött i sista klassen vilket kan förklara en viss överansträngning i muskulaturen dock har han tidigare aldrig haft några problem att orka 2 klasser och fortfarande vara pigg och fräch. Mkt flåsig och har onormalt lång återhämtning efter hårt arbete. Vad skulle du säga var fel ???
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Enlig all litteratur är järnbrist väldigt ovanligt på häst. De flesta prover med lågt Hb är nog ingen blodbrist alls utan beror på när man tar provet, ett jämförande prov efter arbete kan vara bra så man får ut blodkropparna ur mjälten.
Blodbrist på häst kan tex bero på blodförluster, skador magsår parasiter, eller något som bryter ner eller stör nybildningen av röda blodkroppar.
Ange ngn orsak till din hästs problem kan jag inte ge så här rakt av men ngn typ av luftvägsproblem är ju tänkbart, syns tyvär ofta inte på blodprov, bättre att kolla i halsen.
Ett ngt förhöjt CK dagen efter en tävling stulle jag inte fästa ngn större vikt vid om ASAT är OK.
PL
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp