nu var det min tur...fång!

Fång kan vända snabbt. Din ponny är halt, men ser iaf glad ut!
Han ska stå helt stilla till symtomfri, annars kan tillståndet försämras. Räkna med minst ett par v på box.
Kommer ta tid att banta, men är ett måste.

Btw: fånghästar sätter i TRAKTEN först, INTE TÅN...

Att banta en häst som inte får röra sig mer än på några kvm, men som ändå verkligen behöver gå ner är svårt! Veterinären sa att han borde tappa 50 kg, så det känns som att vägen dit är lång...
Jag känner mig hjälplös:(
Känner bara att jag måste få kommentera, även om det är lite halvt off topic. Men 50 kg kan du inte banta den ponnyn utan att det blir ett djurskyddsfall, jag lovar!
En av mina tidigare ponnyer (103 cm, ngt lättare modell av Shetland) vägdes till 255 kg nr hon var ruskansvärt smällfet. Nåt år senare hade hon varit utlånad och kom hem och var riktigt mager, så att ryggrad, revben och höftknölar stod rakt ut. Då vägdes hon igen, samma våg = på klinik, och vägde då 212 kg. Alltså 40 kg från smällfet till jättemager.

Sen måste man komma ihåg att det inte går att banta dem särskilt fort, utan det tar tid!

Det som är viktigt är att du får bort alla (nåja, så mkt som möjligt i alla fall) kolhydrater från foderstaten. Hittar du ett hö med lågt sockerinnehåll så kan du ge av det med gott samvete.

16 dagar har gått och nu ser det ut såhär. Han har stått på box hela tiden och ätit 1,5-2 kg hö som rekommenderat. Vad tycker ni? Ngn förbättring? Han är väldigt mkt piggare nu och klättrar snart ur boxen...
http://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=oKVNZPOuuDQ

Jag skulle inte gilla om någon av mina rörde sig så ifram. Han är pigg, men kort och stickig fram. Vändningen är för vid för att säga något. Är ju svårt när man inte vet hur han såg ut innan, men för mig så den hästen är tydligt besvärad och öm fram. Sen om det är fångömhet eller att den är redigt ömfotad är ju svårt säga såhär. Men jag gillar verkligen inte hur den rör sig, tyvärr =/

Sen, jag skulle inte ta ut honom så mycket, de bör verkligen stå stilla. Även om de själva vill annat.

Tillägg: Skulle absolut röntga. Samt - på filmen, får den medicin då fortfarande? OM den står på smärtis på filmen är den fasligt halt =/

Tack alla för svar! Jo visst är han fortfarande tjock, men det har bara gått 10 dagar sen förra videon. Jag kan ju inte svälta honom totalt, då får han ju andra fel än "bara" fång.
Han har inte varit ute ur boxen alls förutom denna tripp just för filmning. Jag tycker det är svårt att se ngt i boxen för där snurrar han runt lätt som en plätt. Nu är det strikt boxvila som gäller igen:/

Han har varit utan smärtstillande i fem dagar nu, så det som syns är det som är helt enkelt:) sålänge han inte döljer ngt dvs...

Finns det möjlighet han helt enkelt bara kan vara öm eftersom han stått på så mjukt underlag så länge nu och sen går ut på den förhållandevis hårda vägen med massa småstenar på?

Finns det möjlighet han helt enkelt bara kan vara öm eftersom han stått på så mjukt underlag så länge nu och sen går ut på den förhållandevis hårda vägen med massa småstenar på?

Möjligheten finns väl, men jag hade absolut åkt och röntgat för att kolla hur det ser ut inuti hovarna. En röntgen bör inte kosta en hel förmögenhet, även om hästen inte är försäkrad (men det är den kanske?).

Jo nog finns möjligheten men min som var en fjoll utan skor, den såg inte sådär illa ut barfota efter fånget. Sen kan shettisar röra sig "awkward", speciellt när de är tjocka. Men den ser alldeles för stickig och kort ut fram, så med tanke på att det är drygt två v efter fång så skulle jag inte våga chansa. Däremot röntga.

Du har ingen video på hur den rör sig innan fånget?

Tillägg - när min var in för rtg var den grymt mkt bättre och jag tyckte det såg riktigt bra ut. Inte helt ua men okej, jag var nöjd med utvecklingen sas. Det var INTE klinikvet som direkt satte in butta igen. Så jag tror det är lätt bli hemmablind med, man jämför med akut fas.

Ang ta ut osv. Vänd den SNÄVT på stallgången, det ger bäst svar. JÄTTESNÄVT alltså, den vändningen på videon är väldigt vid, de ska vända supersnävt. Tänk dig att du går in i ena "spiltan" i en transport och vänder, så snävt.

Hur rörde den sig innan den blev dålig? Vissa shetlandsponnyer är ju sådär korta i steget även fullt friska...

Hade det varit min ponny så hade jag provat med kontrollerad skrittmotion (promenader, tömkörning etc) på rakt spår och jämnt underlag för att se hur den reagerar på det. Blir den sämre => avbryt bums och in i boxen direkt. Blir den inte sämre så fortsätt skritta den.
Men se inte detta som ett råd hur Du ska göra utan bara som en kommentar om hur någon annan skulle ha gjort.

Vad säger din veterinär om saken?

Jo nog finns möjligheten men min som var en fjoll utan skor, den såg inte sådär illa ut barfota efter fånget. Sen kan shettisar röra sig "awkward", speciellt när de är tjocka. Men den ser alldeles för stickig och kort ut fram, så med tanke på att det är drygt två v efter fång så skulle jag inte våga chansa. Däremot röntga.

Du har ingen video på hur den rör sig innan fånget?

Tillägg - när min var in för rtg var den grymt mkt bättre och jag tyckte det såg riktigt bra ut. Inte helt ua men okej, jag var nöjd med utvecklingen sas. Det var INTE klinikvet som direkt satte in butta igen. Så jag tror det är lätt bli hemmablind med, man jämför med akut fas.

Ang ta ut osv. Vänd den SNÄVT på stallgången, det ger bäst svar. JÄTTESNÄVT alltså, den vändningen på videon är väldigt vid, de ska vända supersnävt. Tänk dig att du går in i ena "spiltan" i en transport och vänder, så snävt.

Jag har tyvärr ingen video på når han är frisk, mest hoppistudsfilmer från hagen men där ser man ju inte så mkt. Det här var den man såg bäst på...

Han har alltid gått lite stappligt om man säger, liksom som små pinnben som han inte böjer på. Det är väl så han är helt enkelt?

Jag ska försöka ordna en snäv vändning på video. Får motionera mannen igen;)

Vad säger din veterinär om saken?

Första veterinären som var ute rekommenderade som sagt 2 promenader om dagen så henne vet jag inte riktigt om jag ska lyssna så mkt på. Ringde tillbaka för några dagar sedan och pratade med en annan och blev rekommenderad boxvila tills han var symptomfri, efter det liten hage ute. Så mkt mer än så har dom inte sagt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 656
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 770
Senast: Efwa
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka