Nu undrar jag en sak

Sv: Nu undrar jag en sak

sambaengi skrev:
Lånar knapp!

Jag är urless på alla som klankar på vad en islandshäst klarar och inte klarar! Vi har en ganska lättbyggd och högbent valack som är oerhört smal i bringan och 143 hög. Han är just nu omusklad och i dålig kondition men bär min långe make på 197 och vägande 95 kg lätt som en plätt! Han sviktar inte i ryggen och har lätt för att skjuta upp ryggen, sprang ikapp med ett stort halvblodsto med knappt 60 kg ryttare och hon var mäkta imponerad eftersom islandsvalacken nästan sprang lika fort med 35 kg mer på ryggen! Den här hästen är väldigt stark i ben och rygg!

Samtidigt har jag just hjälpt till att sälja en lika hög men än mer lättbyggd valack som är äldre och mer riden som ändå är född på Island och han skall definitivt inte bära mer än max 60 kg för hans rygg är mycket svagare och benen klenare. Samma höjd på häst men en jäkla skillnad i styrka trots att de vid första anblicken inte skiljer sig så mycket i grovlek!

Ett annat exempel: Min lille kille kompakte kille på 132 bar med lätthet en ryttare på drygt 80 kg, och det med mycket energi och fart!

Ännu ett exempel: Hemma har jag en väldigt grov nordsvensk korsning som är i storlek med mina största islänningar. Hon bär säkerligen 150 kg om det är så! Men hon är inte mer än max 145 hög. Stark som bara den och jag vet i katten om jag ens kan reda upp henne ifall hon inte är med på noterna. Hon är bra mycket starkare än ett ordinärt halvblod på 165. Styrka är individuellt och man kan inte gå efter mankhöjden! Längre ben och rygg gör ingen starkare men däremot grövre benstomme!

Så alla ni som tror er veta vad en islänning klarar och inte klarar tycker jag kan sluta vara sådan besserwissrar! De flesta som sysslar med islandshäst är fullt kapabla att avgöra hur stark deras häst är och de flesta är gamla storhästryttare! Tillhör själv den kategorin som ridit storhäst i över 20 år innan jag började med islandshäst och jag uppfattar islandshästen som i genomsnitt starkare och intensivare än vad halvblod är i genomsnitt, så jag fattar inte dessa spekulationer alls! Islandshästen är liksom fjordingen och nordsvensken stark för sin storlek och väldigt mycket häst att rida! Men visst finns det mindre starka individer också och de som överbelastas men det finns det banne mig inom halvblodsvärlden också och jag har sett flera svankryggiga halvblod som uppenbart har burit för tunga ryttare för vad deras rygg klarar!

:bow: :bow: :bow:

AtletShipping skrev:
Hur klarar islandshästen att bära tunga och långa ryttare egentligen?
Blir det inte väldigt obalanserat om man är tex 175 cm och rider en islandshäst på 135 cm precis som på en "vanlig" B-ponny eller? Har man en speciell sadel då eller hur funkar det?
Om inte, varför kan inte en lång ryttare som då tex 170-175 cm rida en "vanlig" B-ponny (uttgår från att man inte är för tung då)?
Nu vet jag inget om islandshästridning eller nåt sånt har aldrig ridit en isis, så nu frågar jag er experter?

Ja, varför kan inte en 175 cm lång människa rida B-ponny???? Det är rätt fråga och den har nog inget bra svar.

Tyngdpunkten hamnar olika beroende på längden, så effekten av en ryttare i obalans blir större för hästen vid lång ryttare. Därför blir det viktigare att ha en god balans ju längre man är, men någon annan påverkan på ridningen finns ju inte!!!! Såvida inte hästen har fördomar mot långa människor! :)

Jag är själv 189cm och rider mina islänningar från 135 cm till 145 cm över manken.

Det som blir problemet för mig med riktigt små hästar (om de bara klarar min vikt på dryga 80kg, dvs måste vara rejält byggda och musklade), är att jag river vid hoppträningen...

Alltså inte hästen, utan mina ben.... :D
Det kan knäcka vilken hopptalang till häst som helst...

Min erfarenhet är nog att man behöver BÄTTRE balans på islandshäst än på stor häst, oavsett om man hoppar eller inte. Man är ju en större ryttare på en mindre häst och därför märks det mer för hästen om man sitter snett/kommer i obalans. Dessutom är islandshästar med sina fem gångarter ofta känsligare för förflyttningar av ryttarens vikt, och byter gångart eller tappar takten om ryttaren inte sitter rätt.

Sedan finns det förstås både bra och dåliga ryttare inom islandhästridningen, precis som inom andra grenar.

My Beauty skrev:
Jag vet att isisar kan hoppa och har själv hoppat 100-1,10 på en islandhäst.
Har startat en hoppträningsgrupp med tre isryttare.

Men när jag menade att hoppa med islandhäst så menar jag ryttaren. En islandshäst ryttare som inte har hoppat så JÄTTE mycket kanske inte har den balansen som andra hoppryttare har.

Jag menade också ryttaren (och hästen naturligtvis, men jag var helt med på vad du menade).

En islandshästryttare (eller annan ryttare för den delen) kan ha mycket bättre balans än en hoppryttare, och tvärtom. Det är naturligtvis individuellt och inget som egentligen går att jämföra mellan olika typer av ryttare! Förhoppningsvis jobbar alla ryttare på att skaffa sig en så god balans som möjligt, för att göra det behagligt för sin häst och för att skapa goda förutsättningar för sin ridning, oavsett hur och "vad" man rider!

Senast ändrad:

Enligt K. Ferdinand Hempfling (har bla skrivit Dansa med hästar) bör en människa som är 170 cm lång ha en häst på mellan 145- 155 cm-Är man 180 cm bör hästen vara 150-160 cm. Personligen tycker jag att det låter ganska bra och harmoniskt. Sen hänger ju mycket också på hur väl man kan balansera sin kropp på hästryggen. En fin och balanserad sits kan kompensera övervikt. :smirk: Nu är jag ingen expert på islandshästar men jag tänka mig att de generellt är ganska tåliga och viktbärande trots sin litenhet. Men rent estetiskt tycker jag att det ser bättre ut om långa ryttare har lite högre hästar typ140-145 cm när vi nu pratar islänningar. Inte heller snyggt om en jättekort ryttare sitter på en för hög häst.

Senast ändrad av en moderator:

My Beauty: Jag skulle vilja testa din definition på vad en tjock ryttare är, är det här en tjock ryttare?

Gissa hur lång ryttaren är, hur hög hästen är. Vikten kan du ju testa att gissa, dock känner jag inte till vad varken hästen eller ryttaren väger :angel:

Affe25maj.jpg

Ryttaren är tillfrågad :angel: så det är ok att lägga ut bilden :D

vill också gissa, men bara längd ;)
Gissar att hästen är 138 cm hög och ryttaren 160? Sånt här är alltid svårt om man bara ser en bild men det viktigaste är att de ser ut att passa bra ihop storleksmässigt!

Eftersom han ser ut precis som min så tror jag 138cm häst och 165cm ryttare som väger 65 kg!

AtletShipping skrev:
Blir det inte väldigt obalanserat om man är tex 175 cm och rider en islandshäst på 135 cm precis som på en "vanlig" B-ponny eller? Har man en speciell sadel då eller hur funkar det?
Om inte, varför kan inte en lång ryttare som då tex 170-175 cm rida en "vanlig" B-ponny (uttgår från att man inte är för tung då)?
Nu vet jag inget om islandshästridning eller nåt sånt har aldrig ridit en isis, så nu frågar jag er experter?

En som är 170-175cm lång kan visst rida en B-ponny. Jag är ca 1.71cm lång och kan rida ett Gotlandsruss som jag har på foder. Men hon är ju viktbärare men ändå. Jag kan rida en B-ponny som inte är Islandshäst.

Glömde att säga att Gotlandsrusset bara är 1.25cm i mankhöjd..

Korven och asjo1932: Hästen är 132 cm och ryttaren 166,5 :p

Vikten vet jag som sagt inte, men 65 kg är nog en komplimang...:angel:

AtletShipping skrev:

bara kommentera en sak, en isis på 135, är inte B-ponny storlek.
135cm är C-ponny, det gå rju inte jämföra C-ponny med B-ponny :crazy:

ainasoja skrev:
Jag tror inte att dom som har islänningar köpt dom som hopphästar :angel:

Jag hoppar då 100cm med ponnyn på 132cm UTAN PROBLEM!!!!
har hoppkurser för Stefan Spak på onsdagar, jag och tre till och då hopptränar vi på precis samma sätt som "vanliga" c-ponnyer.
Igår hoppade på LA höjd, så det så ;)

Ska åka och hopptävla på lokal i höst, då jävlar ;)

AtletShipping skrev:

Först och främst; Islandshästen är egentligen inte tänkt att änvända innom hoppning, vi avlar på gång/psyke/ridbarhet snarare än hoppteknik. Däremot finns det SÄLVKLART undantag för islanddshästar som har en riktigt bra hoppteknik; vet en islandshäst som tävlade upp till 1,20 hoppningar, liten C-ponny.

Det ÄR självklart inte bra för rygg och muskelatur för hästen om en tung ryttare hoppar den, även fast islandshästar är ngt tåligare än ponnyer. Men längden spelar i stort inte sså stor roll om ryttaren har gos balans. Det är därför långa människor inte hoppar små ponnyer, balansen. Sen kan man ju hoppa dem då och då ändå, så länge det inte är ngra speciella höjder (upp till 1m) så spelar ju inte balansen SÅ stor roll i det hela, om det är en c-d ponny.

Men jag personligen tycker inte att man ska hoppa sin islandshäst överdrivet ofta om man är 175 och väger en del...

AtletShipping skrev:

Ha ha, jag är 172 & min förra häst (som nu är ute på foder) var 1.34 ;)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
719
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 458
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar