Sv: Nu undrar jag en sak
sambaengi skrev:Lånar knapp!
Jag är urless på alla som klankar på vad en islandshäst klarar och inte klarar! Vi har en ganska lättbyggd och högbent valack som är oerhört smal i bringan och 143 hög. Han är just nu omusklad och i dålig kondition men bär min långe make på 197 och vägande 95 kg lätt som en plätt! Han sviktar inte i ryggen och har lätt för att skjuta upp ryggen, sprang ikapp med ett stort halvblodsto med knappt 60 kg ryttare och hon var mäkta imponerad eftersom islandsvalacken nästan sprang lika fort med 35 kg mer på ryggen! Den här hästen är väldigt stark i ben och rygg!
Samtidigt har jag just hjälpt till att sälja en lika hög men än mer lättbyggd valack som är äldre och mer riden som ändå är född på Island och han skall definitivt inte bära mer än max 60 kg för hans rygg är mycket svagare och benen klenare. Samma höjd på häst men en jäkla skillnad i styrka trots att de vid första anblicken inte skiljer sig så mycket i grovlek!
Ett annat exempel: Min lille kille kompakte kille på 132 bar med lätthet en ryttare på drygt 80 kg, och det med mycket energi och fart!
Ännu ett exempel: Hemma har jag en väldigt grov nordsvensk korsning som är i storlek med mina största islänningar. Hon bär säkerligen 150 kg om det är så! Men hon är inte mer än max 145 hög. Stark som bara den och jag vet i katten om jag ens kan reda upp henne ifall hon inte är med på noterna. Hon är bra mycket starkare än ett ordinärt halvblod på 165. Styrka är individuellt och man kan inte gå efter mankhöjden! Längre ben och rygg gör ingen starkare men däremot grövre benstomme!
Så alla ni som tror er veta vad en islänning klarar och inte klarar tycker jag kan sluta vara sådan besserwissrar! De flesta som sysslar med islandshäst är fullt kapabla att avgöra hur stark deras häst är och de flesta är gamla storhästryttare! Tillhör själv den kategorin som ridit storhäst i över 20 år innan jag började med islandshäst och jag uppfattar islandshästen som i genomsnitt starkare och intensivare än vad halvblod är i genomsnitt, så jag fattar inte dessa spekulationer alls! Islandshästen är liksom fjordingen och nordsvensken stark för sin storlek och väldigt mycket häst att rida! Men visst finns det mindre starka individer också och de som överbelastas men det finns det banne mig inom halvblodsvärlden också och jag har sett flera svankryggiga halvblod som uppenbart har burit för tunga ryttare för vad deras rygg klarar!