NU TYCKER JAG

Det finns krav på storleken på spiltor och boxar, takhöjder, luft mm, men inget på utevistelse när det gäller hästar. Ej heller förbud mot spiltor.

Det kommer att bli svårt att få igenom en sådan lag eftersom hela K1 (kavaleriet i stockholm, arméns stall) delar på en liten puttig hage som det ryms en häst i. I deras stall står det VÄLDIGT många hästar, samt att polisen har sina hästar där med. Det enda utevistelse armens hästar får (om det inte finns en praktikant som rider ut dom) är när de går mellan stallet och ridhuset (ett par meter) men ändå har de ju hela kaserngården som det står arméfordon på (ibland), den skulle rymma ett par hagar så de kunde komma ut åtmistånde varannan dag, men det går inte för där ska soldaterna maschera! (hur stavas det?)
:cry: :mad:

Nu är det ju en stiftelse som äger hästarna på K1 och inte försvaret men du har ju rätt i sak ändå. Om inte hästarna fått det bättre de senaste åren så är det ju en bedrövlig hästhållning. Fast när jag gjorde lumpen på K1 så red vi värnpliktiga ut ganska ofta.

Jg tror att ridskolorna är det stora problemet faktiskt. De är så många och det skulle bli dyrt med lagar om utevistelser och krav på hagstorlekar. Ridskolor skulle få lägga ner eller flyttas och kommunerna har ont om pengar att bekosta detta. Så jag tror man tar för mycket hänsyn till detta.

Även våra nu så framgångsrika tävlingsryttare tas det hänsyn till. De skulle rasa om det kom en sån lagstiftning! Kanske lagstiftaren är rädd att de flyttar utomlands...?

Vi har diskuterat detta en del i LRF eftersom vi var remissinstans till propositionen. Och "vårt" argument (inte mitt) var just att det blir "för synd" om tävlingsryttarna.

Men snälla, VAR sa jag att jag tyckte vanvård var okej i NÅGON form?

Jag ville bara peka på att så många sätter automatiskt likhetstecken mellan stå inne och dåligt omskött och gå ute och bra omskött. Och i verkligheten är det inte så svartvitt.

Jag skulle som häst såklart vilja gå ute och bli omskött. Men att hästar är ute mycket är ingen garanti för att de tas väl om hand, och det var det jag vill peka på.

Mina egna hästar går ute minst 12 h/dygn vintertid och dygnet runt sommartid. Stora boxar i kallstall, perfekta foderrutiner och den bästa omvårdnad jag förmår. Så skulle jag vilja ha det om jag var häst.

Men jag vet utegångshästar som mår dåligt och inte sköts om, och om jag fick välja mellan det och att stå inne halva året men skötas om skulle jag stå inne.

Men jag sa ingenstans att vanvård var okej i någon form, men jag är less på det där att alla hästar som går ute mår per automatik bra.

Jag vill se krav på utevistelse och i ORDENTLIGA HAGAR, inga jäkla fyrkanter..

Tack, NÅGON som inte läste in en massa annat =) :bow: :bow: :bow:

Alltså, jag har i ÅR ylat om att hästar ska vara ute mer än 4 h per dag, att de inte sa stå i små 20*20 meters fyrkanter, att de ska få fri grovfodertillgång och om det inte är möjligt fodras avseende deras ätbeteende och inte att människorna vill göra kväll och titta på TV klockan 21 och nästa fodring är 07. Etc etc etc.

Så det kändes jäkla bakvänt att läsa in allt det folk gjorde i mitt inlägg.

Men jag generaliserade ju för sjutton inte! Jag sa inte att ALLA ridskolehästar hade det bra, jag sa inte att alla hästar som stod på stall hade det bra. Jag bara påpekade att man ska titta på MER än utevistelse när man bestämmer om en häst mår bra eller dåligt.

Trådskrivaren förfasade sig över att ridskolehästarna där stod inne 300 dagar om året. Jag påpekade att det inte behöver byta att de mår dåligt eftersom ridskolehästar sköts och dessutom MOTIONERAS regelbundet (vilket glöms bort med en del lösdriftshästar som lämnas att motionera sig själv. Vilket inte blir så lyckat alls).

Jag upplevde det som antingen en grov generalisering eller ett fördomsfullt sätt att se på lösdrift, kanske båda delarna, och tydligen var jag inte ensam med tanke på de svar du fått.

Du forsätter här glatt med generaliseringen att ridskolehästar sköts och motioneras regelbundet. Motion lär väl de flesta få, men med skötslen är det ibland lite si och så med. Det finns alltifrån mycket välskötta hästar till rent ut sagt vanvårdade utarbetade stackare som vecka efter vecka släpar runt folk trots att de haltar, har ont i ryggen etc.

Dina fördomsfulla uttalanden om lösdriftshästar har jag endast en kommentar till. Lösdrift är en form av hästhållning som liksom alla andra former både kan vara välskött och under all kritik och liksom alla typer av hästhållning så finns det olika uppfattning om vad som är bra för hästarna eller inte.

Varför envisas du att jämföra lösdrift med ridskolehästar? Ridskola är ett användningsområde och lösdrift är en typ av hästhållning som även förekommer i ridskolesammanhang, jag har svårt att se motsatsen eller ens vad du basserar jämförelsen på.

Snacka om att du har taggarna utåt "Lobelia"....
Är det inte jobbigt att vara så ilsken?

Trådskrivaren förfasade sig över att ridskolehästarna där stod inne 300 dagar om året. Jag påpekade att det inte behöver byta att de mår dåligt eftersom ridskolehästar sköts och dessutom MOTIONERAS regelbundet (vilket glöms bort med en del lösdriftshästar som lämnas att motionera sig själv. Vilket inte blir så lyckat alls).

ja skrev om just att hästarna står inne året om (förutom sommarn) för att jag just göljt med min kompis till hennes ridskola. där stod dom utan hage)(inte ens en liten rasthage), i spiltor med sadlar som inte passade hästarna.
motionen de fick var av eleverna som hacka me hälarna å såga me tyglarna.
Om de åtminstånde fått röra lite på sig fritt utan att vara uppbundna/ ledda /ridna.
å den ägs av kommunen.
varför jämföra de här me lösdriftshästar? de har väl inget me saken att göra?
det är som att nån klagar på monarki å sen någon annan säger emot med argumentet " Vill du ha republik? Men kolla va som hände i Tyskland under andra världskriget, de blev ju diktatur"
(okej okej, dålig jämförelse, brist på fantasi, men att man klagar på ett problem behöver väl inte betyda att inte vill få bort alla andra problem oxå?)

Ja självklart :rofl: Och tänka sig, och att just du som så tappert försvarade Alexandra förra gången är den första att ta åt dig :angel:.

När jag var där -99 red endast två hästar ut av värnpliktga, Mary och hmmm..vad heter den andra pukhästen, ah, Moral. De reds ut därför att Mary hade rasp och var tvungen att röra på sig och då följde Moral med som stöd (moraliskt stöd! ;) ) Men i övrigt så reds alla andra hästar i ridhuset utom befälshästarna som reds ut av befälen. Och så de som jag fick rida...var helt underbart att rida i stockholm!!! :love: Jättefin natur där jag red! Och parken där man kunde galoppera!!! *drömmer mig bort* :crazy: (fast det hör inte hit)

för din upplysning, jag har inte tagit åt mig ett dugg då det inte finns ngt att ta åt sig av, har bara läst dina många inlägg som genomsyras av dina utåriktade taggar....

När jag gjorde lumpen där 91 så red vi ut ofta "i tjänstten" så att såga. Vi hade visserligen en plutonchef som gillade hästar. De andra plutonerna red ut mycket mindre.

Sen kunde man rida upp och få ett ridtillstånd. Då fick man rida ut under ledig tid om man var minst två st. Det var ju inte illa att kunna ta en häst och rida ut på Djurgården och köpa glass!
;)

Är det så att man ändrat reglerna eller är de värnpliktiga inte hästintresserade öängre?

Både polishästarna och de på K1 ska ju få nytt stall med boxar och tillgång till utevistelse, men planerna har överklagats så det skjuts på framtiden. Det ligger för nära tennisklubben och det kan ju råka lukta häst om vinden skulle ligga åt det hållet.... :angel:

Det senaste jag har hört (av syrran som muckade i Augusti) är att dem äntligen har fått bygglov för att bygga om stallarna, men jag kom inte ihåg när dem skulle börja.

Jag har hört att det var de boende i höghusen som klagade på hästarna, nägon tennisklubb har jag inte hört talas om, men det finns säkert en sån med

Jag har hört (av de som var där då) att de flesta som kom in inte alls ville vara där. Man såg många som var livrädda för hästarna...speciellt Brigad! :crazy: Hann du träffa honom? Hade lååååånga huggtänder och snabba bakben minsan! :crazy:

Fast ja blev bästis med honom! :D *S*

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 448
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Black Friday
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur