Nu skiter jag i säkerheten!

kopparberg

Trådstartare
Min häst kan inte vara uppbunden på gången!

För drygt ett år sedan så började min häst "göra" ngt som om det upprepas många ggr, till slut går helt åt h-e.
Hästen i fråga avskyr att ryktas. Ben, man, svans och huvud går bra, men han har alltid avskytt att borstas på kroppen.
Likaså avskyr han att man "drar" saker på honom, som sadlar och täcken.
Orsaken är att hästen är fullkomligt hysteriskt kittlig. Och så har han alltid varit. Jag har haft honom sedan han var 1 år, nu är han snart 12.

Nåväl, så här är det. I och med att han hatar den kittliga rykten, så är han på och nafsar i grimskaften när han är uppbunden på gången. Och för drygt ett år sedan så började han fastna i grimskaften! :crazy:
Hur han bär sig åt vet jag inte, det händer på ngn sekund! Jag säger ju åt honom att låta bli grimskaften, men så fort jag vänder ryggen till, så är han ju där och nafsar ilsket i dem.
Han lyckas alltså linda grimskaftet (eller kedjan om man har sådan) runt underkäken!! Och då hjälper ju inga balsnören som säkerhet vid grimman!
Som tur är så är han inte typen som kastar sig, utan han bara höjer huvudet och drar lite.

Men den dagen kommer ju när han KOMMER kasta sig, och då kan han ju i värsta fall bryta av hela underkäken! :crazy:
Då blir det ju värre än som nu, ett sår i munnen!

Så nu har jag gett upp! Han står lös på stallgången under rykten!
Han står still, så det är inga problem. Enda "abret" är att han pillar på allt han når utan att flytta fötterna, men det är ju inget farligt, och man säger ju då till honom att sluta.

Men jag som är av den "gamla skolan" är ju lärd att för andras säkerhet så ska hästen inte stå lös när andra hästar och/eller människor är i närheten.
Och förbundet rekommenderar ju även att man om man är helt själv eller i boxen har hästen uppbunden som säkerhetsåtgärd.

Så skulle ni gjort som jag gör? Alltså ge upp och ha honom lös?
Har ngn av er varit med om att samma sak hänt?

Sv: Nu skiter jag i säkerheten!

Hmm. kan du inte ha ett grimskaft på honom då om du måste ha honom lös? då kan man ju hinna reagera om han skulle vilja springa iväg...

Jag har en häst som inte kan stå bunden alls.
Han var flitigt misshandlad innan jag köpte honom, så binder man upp honom tror han att han ska få stryk och får därför panik.
Han får stå lös i gången och det går jättebra.
Nu har jag ju eget stall så det finns ingen som kan protestera, men tror du inte att folk förstår om du förklarar varför din häst står lös?
Ett alternativ är ju att vara i boxen om det är mycket folk i stallet.

Hej

Vad jag tänker på direkt är att ha tillräckligt korta grimskaft så att det inte går att få runt hakan. Jag har oxå en pillig häst och har gjort så. Är det ett stall med fler användare så kan du väl sätta fast hästen på ena sidan i den väggfasta(?) uppbindningen och ett grimskaft på andra sidan som du reglerar.
Ett annat sätt kan vara att sätta fast hästen i de övre ringarna som håller nackremmen.

Ann

Jag anser risken att han kliver på det är för stor. Han rör ju huvudet i och med att han surar, och då trillar det ju ner på golvet. Och då är det ju lätt att han ställer en fot på det när huvudet är sänkt. = han sitter tvärfast när han lyfter huvudet igen.
Jag vet inte om det kan göra att han kastar sig bakåt?
Därför känns inte det som ngn bra idé.

Är han så snäll att han står still går det väl alldeles utmärkt! Du får lita på ditt förnuft och göra det du anser vara säkrast för dig och din häst.

Ett tips bara. Jag har sett uppbindningsanordningar i gummi. Kraftiga och ganska hårda/stela men lite elastiska. Många använder dessa för att binda upp unghästar i lösdrifter m.m. De får inte så lätt panik när de känner att gummi"repet" ger med sig lite.
Det kan ju inte vara så lätt att få in denna i munnen och skada sig, men det finns nog inte så långa så då får du nog binda upp i en framifrån, och inte i två från sidorna.

Alla i stallet är helt på min linje! Det var tom stallägaren som sa en av gångerna han fastnade "näe, det här är ju otäckt, han kan ju skada sig! Nu får du ha honom lös i stället!"

I boxen går det inte att sköta honom. Han står i utebox, så där funkar det inte praktiskt av flera orsaker.

Det spelar ingen roll hur korta grimskaften är! Jag har tom på försök en gång haft dem helt sträckta, han lyckas ändå! :crazy:
Likaså fastnar han vart jag än fäster dem i grimman! Har prövat alla 3 ställena, under hakan (där man fäster grimskaftet när man leder dem), på vanliga stället (vid munnen) samt uppe under ögonen i de ringarna.

Jag har funderingar på att om jag ska binda honom igen, sätta balsnöret (säkerhetssnöret) i väggfästet i stället för i grimman.
Kan det kanske funka tro? Då kan det ju inte "låsas" som det gör när det sitter i grimman.

Han är alltså "bara" lös precis när jag ryktar, sadlar eller lägger på täcken och är bredvid, för det är bara då han biter så han fastnar.
Går jag ur stallet, sitter han fast som vanligt. Så jag lämnar honom inte "vind för våg". :D

En annan sak är faktiskt att sätta uppbindningarna högt upp på väggen, så de inte slakar ner, då är det svårare för dem att pilla på dem... Men tycker stallägaren samt kamrater det är ok, så gör det som känns lättast och bäst för hästen och dig :) Men du kan ju ha honom kopplad i ett grimskaft som du håller i handen iallafall, just in case...

Min häst har varit helsnäll att ha i gången fram tills för någon månad sedan, då en fleece filt ramlade ner lite längre bort i gången framför honom och han blev jätterädd. Han kastar sig inte heller, bara fnörklar och blir upprörd. Men efter det har han inte varit sig lik, blir orolig i gången, sneglar bakom sig och "kryper ihop" med baken när man ville binda upp honom (har ALLTID balsnören på som går sönder om han drar). Så från min synvinkel så har det aldrig ens hänt ngt riktigt stort i gången, men det tycker nog han själv att det gjort även om han inte riktigt vet vad vid detta laget.... så när han blev sådär bakrädd några gånger i rad så knäppte jag också lös honom och han fick stå lös i gången /(- då av säkerhets skäl då jag är livrädd att han ska slänga sig/halka etc). På stört blev hästen som ny - helt lugn, fastän han stod på samma ställe i gången! Så nu står han lös.... han håller inte på och nosar/far runt med hals/huvud, så han har grimskaftet över halsen, men givetvis håller jag jättekoll och går aldrig ifrån honom. (har alla grejer redan framhängda brevid honom innan vi börjar ute i gången etc). Han får stå lös nu så länge det funkar och han är lugn, sen får vi se om jag kan gå tillbaks till att binda upp, men i dagsläget kör vi såhär. så du är inte själv :D

Ja, det har jag sett i några stall. Riktigt smart med höga infästningar. Man slipper även att plocka upp grimskaften från golvet det blir som i rätt arbetshöjd.

Ann

En annan anledning till att ha det är faktiskt om hästen skulle resa sig, med låga uppbindningar finns risk för att de hamnar med benet över linan när de går ner. Det kan de inte när den sitter högt uppe.

Även om man har balband så blir det ju ett ryck i huvudet som kan ge hästen panik och i värsta fall ge skador.

Jag tycker som så att, varför binda upp hästen om det kan stå lös?? En häst som är van att stå lös, dvs tränad till att stå still, gör ju inte mer fara för någon än om den stod bunden. Mina hästar går jättebra att binda upp, men jag brukar träna på att dom ska stå still lösa (dvs med grimma på, och oftast grimskaft över halsen), det har man nytta av sen i andra sammanhang! Går jag iväg en bit så låter jag dom stå kvar lösa, för då hör jag om dom rör på sig, tex om jag ska ha något ur sadelkammaren. Går jag ut från stallet binder jag upp.

Men springer det omkring en massa barn i stallet och man riskerar att det dyker upp folk bakom en etc, så är det faktiskt en säkerhetsrisk.

Annars håller jag med dig, har man möjlighet så varför inte? Det är säkert en bra träning för hästen.

Min häst är inte så förtjust att vara uppbunden på både sidorna så
jag har henne bara fastsatt i höger sidan o då står hon faktiskt mycket snällare.

Min häst står också lös. Dock måste jag sätta fast honom ibland, då stallägaren är lite kinkig. Enda anledningen är att han trivs bäst lös. Han vill pilla på saker, klia sig, titta på mig, hjälpa mig med borsten etc.. Dessutom klarar han inte av att grimskaften kommer åt honom vid munnen. Och då de drar ner i grimman så stör det honom jättemycket. Hela ridningen kan gå åt helv. bara för att han stört sig på gimskaften under borstning. Dessutom är även han lite kittlig när man borstar, så kan vill kunna 'vara med' med huvudet ibland.

Jag anser att det är säkrare utan grimskaften, om man har en bra relation till hästen och bra omgivningar ifall att hästen skulle bli rädd och ta till flykten - för det kan hända. En lös häst springer inte och börjar slåss med närmaste häst/människa så det ska inte innebära någon fara i det fallet.

Sålänge man är överens med de andra i stallet, anpassar omgivningen och känner till sina begränsningar när det gäller att kontrollera sin häst, så anser jag att det är en bra lösning.

Jag gör så att mina får lära sig att sitta fast utan halmsnören , för de flesta hästar jag har haft att göra med antagligen har varit ovanlig smarta och luriga , de har lärt sig att bara ta tag och backa så går snörena av.
Har man en häst som står still så är ju det bästa att ha den lös om den gör illa sig, men vad händer om denblir skrämd rusar framåt på ett barn eller annat. Så man måste kalkylera riskerna. Jag har åsikten att alla hästar ska kunna stå uppbundna i spilta och på gång. Det känns som en hanetringsfråga för mig att de så säkra att det går.
Nu måste jag rusa barnet väntar på dagis

angående ankans förslag om att ha grimskaft på hästen. Då min häst inte vill ha grimma på sig om han slipper så brukar jag rätta ett mycket lätt och mjukt grimskaft runt halsen på honom. Det har panikhake som jag knäpper fast mellan två knutar som sitter med några dm mellanrum. På så sätt sitter det löst men kan inte glida upp och om jag vill kan jag ta i det så att det dras åt lite vilket gör att jag blir tydlig. Den innre knuten hindrar grimskaftet att dras åt hårt och skulle någonting hända(att det fastnar någonstanns) så gör knuten att panikhaken knäpps loss innan grimskaftet gör någon skada på hästen.

Jag har det som säkerhet så att jag kan få tag i honom om han skulle bli rädd och bli svår att fånga. En skärrad häst är svår att få grimma på, men tar man tag i grimskaftet stannar den oftast för att den vet att den inte kommer loss så lätt. Detta kan vara bra om andra hästar är i närhten och man är rädd att hästen ska springa dit och störa om någon tex. rider eller hanterar ett föl/unghäst, eller liknande.

Det är lättare att hålla en häst i grimskaftet än i grimman. De tar lättare till flykten om man bara håller i grimman. Jag har ibland både och om jag känner att hästen beter sig konstigt.

Fast det är ju inte en hanteringsfråga faktumet att hästen är ett flyktdjur och om den blir oförutsett rädd kan hänga sig/halka omkull i gången när den står uppbunden och slå sig alvarligt. Min hovslagare hade nån statisik på årliga olyckor med häst uppbunden i gång som rest sig, dragit över baklänges, halkat och brutit ben etc. Nu menar jag INTE att måla f-n på väggen, antar att de flesta har panik hake om de inte har balsnören etc. Tycker dessutom det var skönt att höra att fler tycker det är OK att ha dem lösa under uppsikt i gången så länge det funkar. tack för mig :p

Lånar knapp..

Jag har hästar som utan minsta problem kan stå uppbundna. Men jag har dem oftast lös. Det är lättast för mig, hästarna trivs bäst så (de kan klia sig på rumpan om det börjar klia t ex) och alla är nöjda och glada. Och eftersom mina är VANA och TRÄNADE atts tå lösa är det inga problem. De har stått lösa på löpargången hos veterinären med, med andra hästar ch människor som både går/springer förbi med. De står där de står ändå. Så säkerhetsmässigt ser jag ingen skillnad på en häst som är van och tränad att stå lös och en som är van och tränad att stå uppbunden. Båda KAN få panik, men då spelar det ingen roll om du har grimma och kedjor eller ingenting, de kommer komma lös ändå.

Grimma på eller ej bedömer jag efter situation. Valacken står 'naken'. Även vid t ex skoning står han lös på stallgången utan grimma (och jag kan flumma runt och göra annat). Unghästen (1½) står med grimma på sig och grimskaft över ryggen som en trygghet för MIG om det skulle behövas.

På klinik ets står både med grimma + grimskaft över halsen (inte hela tiden såklart, jag håller ju i om jag inte har annat för mig, men ska vet visa något på en bakhov t ex lägger jag grimskaftet över halsen och går bak och kikar och hästen står lös. Fölis stod så 6 månader gammal och cementerade där sitt rykte som hela klinikens lilla favvokelgris ;))

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Jag är en återvändare till stallet. Jag hade min första ridlektion på många år ikväll. Vilket kändes helt underbart❤️🐎 Till problemet...
Svar
17
· Visningar
1 585
Senast: Jerseyite
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka