Nu ska ni få er en utmaning...

Nooneyouknow

Trådstartare
Jag sliter mitt jävla hår just nu!

Har extrema problem att hitta en sadel som passar på kamel, han är extremt känslig, Det räcker inte med att den ligger okej, det har jag fått erfara, den måste ligga 100%! För att ha en sadel som bara ligger, okej slutar i dyra veterinärräkningar och behandlingar i ryggen...

(Försök att förbise att han är lite mager kring halsansättningen, detta är bättre nu efter att han och hagkompisen har fått en storbal med mat i hagen)
Alla tips mottages!!

dsc_01041.jpg

dsc_0052.jpg

dsc_0083.jpg

dsc_0062.jpg

Det jag har testat är följande:

Bates Isabell Werth, ligger bra på honom, men de är alldeles för bred och stora i midjan och säte för mig, jag hamnar uppe på sadeln och inte i.

Bates Elevation Deep +, Samma som ovan

Pessoa Blyth Tait, för svängd.

Cliff Barnsby, Något svängd för honom, bra för mig.

Nelson Pessoa, ligger bra när han står still, inte testat när han rör sig.

Pessoa Amo, inte bra för varken mig eller honom.

Antares, Ligger ganska bra på honom. Den jag testade hade tyvärr för smal bomvidd.

Butet halvdjupt säte, för svängd.

Henri De Rivel, totalt omaka för hans rygg, på alla sätt…

Så snälla buke, hjälp mig!

Sv: Nu ska ni få er en utmaning...

Jag har en Otto Schumacher Profi på min raka häst som Werthen också låg bra på, kan det vara någon att kolla upp?

Finns inte i Sverige men kolla på Kent & Master dressyr. Jag har haft ponydressagen och det är den rakaste sadel jag nånsin ägt, i den får i stort sett tom en konvexryggprofil plats i.

Bossarna är smalare än Isabellens, midjan smalare, utbytbara järn.

Senast ändrad:

Jag har fått bra svar, men jag söker i första hand en hoppsadel, sorry, glömde skriva de i första inlägget...

Finns superduktiga sadelutprovare från Amerigo i Stockholm, de har massor av olika modeller och brukar nästan alltid finnas någon som passar. Har blivit en väldig skillnad på de hästar jag vet som har bytt till deras sadlar!

Liknande trådar

Utrustning Är på sadeljakt ännu och har kommit fram till att jag nog ska testa Prestige, Jaguar eller Amerigo. Skulle gissa att någon av dessa kan...
Svar
1
· Visningar
514
Utrustning Min häst har ändrat sig mycket i ryggen på sistone och plötsligt ligger både hopp- och dressyrsadeln i bakvikt. Speciellt hoppsadeln... 2
Svar
23
· Visningar
10 249
Senast: Andrii
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 015
Utrustning Hej! Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har...
Svar
11
· Visningar
5 235
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31