nu ska krångelmärren utredas ORDENTLIGT...

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har diskuterat mitt krångelsto här förut, för Er som känner igen storyn... :p
För att göra lång historia kort, hon är seminerad under 2 säsonger utan att ha blivit dräktig. I princip ALLT som går att göra och kolla upp är gjort och ändå inget resultat :mad:(normala brunster, seminerad "bra" i brunsten, bytt hingst under säsongen, (båda på direktsemin med bra resultat i övrigt), otaliga baktprover är tagna *negativa*, antibiotikabehandlad ändå *omutifallatt*, sköljd miljoner gånger tror jag :p, hormonprov taget *ok* mm mm - minns inte allt .
Har alltså lagt ut MASSOR av pengar utan att få nåt föl, vilket inte är kul. :crazy:
Men eftersom stoet har kvalitéer jag vill åt i aveln så ger jag mig ändå inte! :D Jag vill dock veta att allt (som går att undersöka) är okej innan jag lägger ner ännu mer pengar, tid och möda på det...

Det ENDA som inte är gjort, som jag vet går att göra, är en biopsi på livmoderslemhinnan för att kolla om hon öht KAN bli dräktig...
Och jag har faktiskt hittat en veterinär alldeles i närheten som precis har beställt en biopsitång, så jag slipper åka halva landet runt för att få detta gjort!!
Men, tyvärr är det ju så att en ny veterinär som kopplas in på fallet gärna vill göra sin egen hela utredning från början och kommer med en massa nya infallsvinklar. :smirk: Men det går jag inte riktigt med på. Han hade dock en fundering, ansåg att biopsi var något man endast gör på äldre ston som fölat flera ggr och som SEN inte blivit dräktiga. Synpunkter på den teorin?
Mitt sto har aldrig varit dräktigt hittills, men det borde väl kunna vara fel på livmoderslemhinnan ändå, eller?
Sen funderade han också på om man KAN undersöka äggledarna, ifall det är fri passage där?? Nån som vet OM det går att undersöka detta?? Han spekulerade bara, visste inte...

Och till sist, nån som vet några andra undersökningar man kan göra?

Har hört att en del ston bara bli dräktiga om de blir betäckta naturligt, men dte kan ju va svårt om hingsten man vill ha imnte gör det naturligt.

Hoppas att allt löser sig ;)

När på säsongen är hon betäckt?

Jag har läst att ston som har svårt att ta sej gör man en björntjänst genom att vänta tills ganska sent på säsongen så att kroppen verkligen "kommer igång ordentligt"...

...problemston enligt denna artikeln jag läste skall betäckas juni/juli för då är stona i den ultimata cirkeln med maximalt aktiva slemhionnor etc.

Och som tidigare sagts innan...vissa ston tar sej lättare på naturlig betäckning...eller alternativt om man har hingst på stationen så att stoet kan få sto bredvid och bli uppvaktad.Detta skall göra att hormonerna i kroppen blir mer aktiva...

...tja det var bara det jag råkade halka över när jag läste om problemston i en gammal tidning. ;)

Har hört att vissa ston reagerar negativt på spädningsvätskan som man blandar sperman med vid semin.
Om du har stoet på hingststationen kan du kanske be att ditt sto blir seminerat med råsperma?

Låter lite trist att man inte gjort en biopsi på ett tidigare stadium, biopsin är ju ofta ganska vägledande i frågan angående märrars möjlighet att bli dräktiga.

Har hört att en del ston bara bli dräktiga om de blir betäckta naturligt, men dte kan ju va svårt om hingsten man vill ha imnte gör det naturligt.
Hon SKA betäckas naturligt den här gången, OM det visar sig att allt är okej...

När på säsongen är hon betäckt?

Jag har läst att ston som har svårt att ta sej gör man en björntjänst genom att vänta tills ganska sent på säsongen så att kroppen verkligen "kommer igång ordentligt"...

...problemston enligt denna artikeln jag läste skall betäckas juni/juli för då är stona i den ultimata cirkeln med maximalt aktiva slemhionnor etc.
Hon är betäckt mellan slutet av april och slutet av juli, så alla varianter borde vara täckta... :)

Jag TROR att hon seminerats med outspädd sperma, men vet inte säkert...
Hon ska dock, som jag skrev ovan, betäckas naturligt OM det blir nåt i år...

Har ni testat med fri betäckning? Dvs att sto och hingst går tillsammans en period, fast jag tror nog du vet vad jag syftade på. :D

Nä, det är inte provat... Vi ska börja med naturlig handbetäckning och se om hon öht "står" för hingsten... Hon har lite otydliga brunster och är något av en "surmärr", så det är inte alldeles säkert att det kommer funka.

Fribetäckning förekommer nog inte alls på halvblod, vad jag vet.
(har min shettishingst på fribetäckning, så nog vet jag vad du menar! :D)

Det är nog inte meningen att du skall avla på henne!!

Sånt här kan "gå i arv" och inte vill vi väl ha en häststam i framtiden som man får kämpa så för att få dräktig??

Jag tycker att naturen ska få ha sin gång, blir det så blir det. Annars är det nåt som är fel och då bör man inte avla på stoet.

Ärligt talat, SÅ många avkommor kommer hon inte få så att det gör någon skillnad i framtida avelsarbete. KAN jag få henne dräktig så kommer jag avla på henne, för hon är alldeles för bra för att INTE användas i avel. Och i vilket fall som helst vill jag ju veta VARFÖR hon inte blir dräktig, om hon inte blir det i ramtiden heller...
Hennes mamma var för övrigt som en frögurka, hade jättelätt för att bli dräktig! :)

Tja, även om det inte förekommer så tänkte jag att du kanske kände ngn hingstägare lite närmare... :angel:

Så när du tänker skaffa egna barn så kommer du inte att vilja veta varför du inte blir gravid?

Hej Hej!
När jag hade krångel med ett sto blev jag rådd att åka till Skara djursjukhus och låta Vet. Henrik Nyberg undersöka henne. Han tog kort på hur hon såg ut innuti och hon var tyvärr väldigt outvecklad. Men ring dom och kolla om det går att undersöka mer på ditt sto och ev kolla äggledare mm.
Dom hade väldigt moderna apparater.
Mitt sto hade även för hög testosteronhalt i sig.

"Det är svar till dig från Umasjö" Det ligger ganska mycket i det du säger, när man ser ston som ska skjöljas i tid och otid för att bli dräktiga och antibiotikabehandlas. Likaså är jag förundrad att i dessa miljöinriktade tider man inte ifrågasätter att ALLA ston blir antibiotikabehandlade vid varje seminering, då spädningsvätskan har starkare eller svagare antibiotika i sig efter hingstspermans behov för att klara att fungera på semin, samt att det enligt bestämmelserna måste användas spädninsvätska.

Kan hålla med dig....inte för att han undersökt nåt sto åt mig , men han är en erkänd duktig veterinär och har även hingststation och avelsston själv(eller hade iallafall)
Verkligen en jättetrevlig veterinär och tar sig tid för undringar och diskussioner... :bow: :bow:

Har en kompis som försökte få sitt sto dräktigt under flera år på olika stationer och med olika hingstar, alla på semin. Tillslut tröttnade hon och betäckte naturligt med ponny hingst då tog hon sig efter lite om och men.

Hon har nu även fått 2 avkommor med semin utan några problem.
Kanske ett alternativ om ni inte hittar något direkt fel. Har man tur kan man ju få en trevlig D-ponny som biprodukt ;) (elakt?) i sin avel. Lycka till!

Det borde gå att kolla så allt finns på plats och fungerar så att säga... ;) Och varför skulle det inte gå att göra en biopisi (?) för att hon aldrig har varit dräktig?

Några andra... Nja det kan jag väl inte påstå... Kan hon stå brevid en hingst under brunsten kanske? Så hon får daglig kontakt? Hon kanske är svårflörtad vem vet... ;) Annars är det nog bara att undersöka, fortsätta betäcka och hoppas på det bästa... ;)

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 485
Senast: em-pirre
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 432
Senast: Cornelia
·
Avel Hej! Undrar bara om det är nån av er bukare som betäcker med HeartBeat i år? Mit sto är seminerat en gång denna säsongen med honom men...
Svar
11
· Visningar
2 028
Senast: Croquis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka