Nu serveras bara BARF!

E

emjo

Sen ett par veckor tillbaka så får mina sötnosar enbart BARF och redan efter ett par dar så såg jag positiva effekter.
Oasis som alltid haft lite halvkass mage till och från har inte haft ett spår av lös avföring.
På tal om avföring, det luktar typ ingenting längre!

Bruce som alltid varit ett matvrak och kastat i sig först sin mat och sedan Oasis mat äter i lugn och ro upp sin mat och verkar vara mätt sen.

Dom äter lite mindre och verkar vara lite mindre hysteriska vid matning!

Sv: Nu serveras bara BARF!

Ja, jag blev förvånad själv.

Övergången från Mjau var lite trög men jag fick vara envis och i förra veckan så hade jag glömt att ta fram mat ur frysen och hade en Mjauburk kvar,
så jag tänkte passa på att bli av med den.
Men icke, maten ratades av katterna och jag fick snabbtina kycklinghjärtan istället!

Och jag trodde det skulle vara mycket krångligare, men jag kör på en bas av Klass Köttkross och det är ju superenkelt!

Den köttkrossen är hur bra som helst, det är inte många katter som inte gillar den.

Vad ska man ha mer än köttkrossen? försöker lära mig det där med Barf. Men jag hänger inte med riktigt.. skyller på att jag är sjuk :angel:

Jag passar på att slänga in min fråga här, när det ändå finns en tråd uppe om BARF

Jag har sedan någon månad tillbaka enbart BARFat min ungkatt med otroligt bra resultat, sett positiva förändringar gällande ALLT.
När jag för två veckor sedan fick hem min lille kattunge, en något underviktig kille på 16 veckor, så började jag lågsamt låta honom smaka på Rusties mat. I onsdags fick han diareé och kräktes, blev snabbt uttorkad och fick uppsöka veterinär. Nu äter han Hills I/d för magproblem. Kan att han blev dålig bero på att jag hade för bråttom med BARFen, trots att jag bara lät honom smaka lite?
Hur ska jag bete mig när han sedan ska över på Barf igen?
Det han fått smaka är broskben av gris, Barfröra av nöt, och röra av kyckling.

Vad ska man ha mer än köttkrossen? försöker lära mig det där med Barf. Men jag hänger inte med riktigt.. skyller på att jag är sjuk :angel:

Ger man bara köttkrossen och inga köttben behöver man tillsätta kalcium. Sedan är det bra att he lite hjärta och lever på sidan om. Köttkrossen är väldigt fet (50% fett) så man får vara försiktig när man ger kastrater köttkross.

Jag passar på att slänga in min fråga här, när det ändå finns en tråd uppe om BARF

Jag har sedan någon månad tillbaka enbart BARFat min ungkatt med otroligt bra resultat, sett positiva förändringar gällande ALLT.
När jag för två veckor sedan fick hem min lille kattunge, en något underviktig kille på 16 veckor, så började jag lågsamt låta honom smaka på Rusties mat. I onsdags fick han diareé och kräktes, blev snabbt uttorkad och fick uppsöka veterinär. Nu äter han Hills I/d för magproblem. Kan att han blev dålig bero på att jag hade för bråttom med BARFen, trots att jag bara lät honom smaka lite?
Hur ska jag bete mig när han sedan ska över på Barf igen?
Det han fått smaka är broskben av gris, Barfröra av nöt, och röra av kyckling.

Kan vara så att det har gått lite för snabbt. Det följer ju med en del bakterier när man ger rått och en kattunge som inte är uppfödd på BARF kommer inte ha samma bakterieflora som en katt som ätit BARF ett tag så man får vara försiktig när man introducerar BARFen.

Broskben vet jag att många "benovana" katter kan kräkas av så vänta med dem. Lever kan ge lös avföring så har du lever i rörorna kan det påverka. Försök att vänja kattungen vid en sak i taget. Först lite kyckling, sedan lite nötkött, lite hjärta... en sak i taget.

Vad är det för köttben man ska ge då? såg kycklingvingar nånstans. men annars?

Vad är det för köttben man ska ge då? såg kycklingvingar nånstans. men annars?

Alla kycklingben, jag brukar köpa hel kyckling och stycka upp till katterna. Sedan kan man ge lammbringa, kaninben (om man kommer över det) och broskben från gris (dock ingen vidare kalcimkälla).

Vissa katter äter upp hela benen, andra inte. De sätter inte i halsen, benen man ger är mjuka och de tuggar i sig dem.

Är det meningen att de ska äta hela benen? Sätter de inte i halsen?

Utekatter och vildkatter käkar ju ben dagligen utan att allt för många går pga. ben som fastnar i hals/mage/tarm.

Jag känner bara till en enda katt som satt något i halsen och det var en dräktig hona som fick ner en torrfoderpellets i luftstrupen. Hon dock rätt omedelbart (hon hade antagligen även ett medfött fösrvagat blodkärl i hjärnan som snabbade på förloppet).

*kl*
Jag tillsätter Kalciops, finns på Apoteket,
ca 2,5 kapsel per "korv".
Sen ger jag även extra hjärta och tillsätter lite mineralsalt.
Detta är min "bas".
Sen får grabbarna även kycklingvingar och lite annat smått och gott från mat som jag lagar.

En korv brukar gå åt på ca ett dygn så det blir ju ungefär 250 gram per katt och dygn.
Men dom blir ju mätta och håller sig mätta länge just pga att krossen är såpass fet.

Vet ni om Klass gör något torrfoder också eller har de bara frusen färskmat? Jag såg nämligen att min "vanliga" djuraffär står på deras återförsäljarlista men jag har inte sett att de har någon frusen mat. Tänkte jag skulle prova köttkrossen till mina odågor. Sist gjorde jag en röra av kycklingfilé, kycklinghjärta, kycklinglever (den kombinationen älskar de) och så la jag till Bravo Ox, men det var tydligen helt oätligt. Det blev matvägran och gick endast att äta om man pillade bort bitarna av Bravo-köttet och slängde. *suck* Man kan hoppas att Klasskrossen kanske är godare?

/Erica

Mina gillar inre klasskross (eller rättare sagt, Maja gillar den inte och Hanoo kräks av den... *suck*). Jag ska göra ett nytt försök med Maja när hon är dräktig (då är allt kött mums, nu är det bara hjärtan och ben som gäller), Hanoo kommer få leva på Mjau och ben resten av sitt liv eftersom hans hetsätningsbeteende är rotat sedan så länge.

Då ska jag åka förbi en sväng och se om de har köttkrossen. Men jag är tveksam till att mina katter kommer gilla den, de gillar inte Jipotimas kycklingkorv ens och den borde ju rimligtvis smaka ungefär samma sak som de rörorna jag brukar göra (alltså kyckling). Jag misstänker att det även har med konsistensen att göra, eftersom jag alltid gör mat helt i bitar.

/Erica

Då ska jag åka förbi en sväng och se om de har köttkrossen. Men jag är tveksam till att mina katter kommer gilla den, de gillar inte Jipotimas kycklingkorv ens och den borde ju rimligtvis smaka ungefär samma sak som de rörorna jag brukar göra (alltså kyckling). Jag misstänker att det även har med konsistensen att göra, eftersom jag alltid gör mat helt i bitar.

/Erica

Fast Klass oxkross burkar vara enormt populärt och det beror antagligen på den extremt höga fetthalten så det är definitivt värt att prova.

Hur 17 bär man sig åt med att få en katt att äta BARF när den envisas med att bara äta det ibland och däremellan vägra allt vad rå mat heter? Den andra katten kalasar med god aptit så jag tror inte att det är fel på maten, bara den andra katten som inte behagar äta. :( Jag vet att han skulle må mycket bättre på BARF och jag har kycklingkorvar, kycklinghjärtan och kycklinglever i frysen, men han är inte så intresserad av maten. Igår när jag skar älgkött så dög ett par tuggor åt honom, men han tröttnar fort trots att han var hungrig.

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 869
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Bison
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 524
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 319
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV