Nu serveras bara BARF!

Sv: Nu serveras bara BARF!

Man preppar maten med sådant man vet katten tycker om (krossade jästtabletter, tonfisk, krossat torrfoder etc.) och så erbjuder man inte mycket annan mat än just BARF. Man ska såklart inte svälta katten, men halvera mängden annan mat katten äter kan man lugnt göra så länge det är en vuxen, frisk katt.

Är det meningen att de ska äta hela benen? Sätter de inte i halsen?

Mina katter krossar benen med kindtänderna - benen är alltså kvar men krossade inuti kycklingdelen.

Sen fattar inte katterna alltid att de måste slita itu skinnet också utan de sväljer för stor bit och sätter i halsen.

Men då hulkar de lätt och odramatiskt upp hela biten igen och börjar om - det märks att det är naturligt för dem att göra så.

Problemet är ju att han är så ombytligt + foderallergiker så jag gör vad jag kan för att försöka hålla honom i hull, men när det inte duger alls går han ner fort i vikt. :( Jag har försökt i omgångar att BARF:a honom och det duger nån dag men sen blåvägrar han. Den andra kattifnatten snaskar däremot i sig med god aptit. :d

Vill någon vänlig själ berätta vad BARF är för något?

Kyklingben? Hur länge kokar ni dom? Jag visste inte ens att katter äter det:eek:

Kyklingben? Hur länge kokar ni dom? Jag visste inte ens att katter äter det:eek:

De ska inte koka alls för då blir de spröda och kan skada kattens tarmar. Så råa ben ska det vara! Fast mina katter äter inte ben, utan jag får ge dem kalciumtillskott till köttet istället.

/Erica

Mina katter älskar det! De morrar åt varann för att få sitt "byte" i fred, sen anfaller de och dödar det:D. Trots att det är djupfrysta och tinade kycklingvingar det handlar om.

Men som Cheeseerica säger: det får absolut inte vara kokt eller tillagat på nåt annat sätt. Det är då det kan gå galet i kattmagen.

Ha ha ha:rofl: :rofl: :rofl:
Hade jag aldrig hört...ska prova det till min älskling när jag har tuggat klart på min kykling.
Kan man ge honom färdig grillad kykling? Ja, alltså benen av en färdiggrillad kykling då, om man sköljer av dom bara eller skalar av dom?

Senast ändrad av en moderator:

Ha ha ha:rofl: :rofl: :rofl:
Hade jag aldrig hört...ska prova det till min älskling när jag har tuggat klart på min kykling.
Kan man ge honom färdig grillad kykling? Ja, alltså benen av en färdiggrillad kykling då, om man sköljer av dom bara?

Nej du måste ge katten råa ben! Tillagade ben är rent skadligt och kan vara livsfarligt för katten!
Testa råa kycklingvingar, eller råa kycklinghalsar. :)

Kan man ge honom färdig grillad kykling? Ja, alltså benen av en färdiggrillad kykling då, om man sköljer av dom bara eller skalar av dom?

NEJNEJNEJ!

Gör ingenting förrän du LÄST inläggen i tråden! Här framgår tydligt att det är RÅA ben vi pratar om.

Det är irriterande att du sitter och asgarvar när du inte ens kan läsa.

Lugn och fin, lugn och fin. *kliar bakom örat*
Hon frågade ju först som tur var! :idea:

*kl*

skulle någon vilja skriva ut recept för typ en vecka? Jag ska givetvis prata med uppfödaren till katterna också så att jag anpassar maten efter vad de är vana vid men det är ju alltid bra med fler tips. Vilka blandningar ger ni, ex mån; en halv kycklingvinge, tis; klass oxkross (hur mycket?) osv, ger ni en gång per dag eller flera?

det är två kastrerade rexar jag pratar om

Det finns tips på min hemsida. Scrolla längst ner på sidan så ges veckoförslag. Dina katter bör rimligtvis äta runt 150 g mat/dag (var alltså).

Tack! de hade visst tidigare fått en blandning av barf och royal canin, jag funderar på om det går bra att ge kycklingvinge eller en bit brosk eller en bit hjärta eller klass oxkross till lunch och middag och royal canin till frukost, eller måste man ge de olika rörorna? ikväll hade jag tänkt ge dem 50g grishjärta var, blir det för mycket hjärta?

Man ska inte räkna med att torrfodret balanserar upp eventuella brister i den övriga kosten. Ett helfoder är bara "komplett och balanserat" när det ges som huvudfoder dvs. när man i princip bara ger den maten, med lite godis på sidan om.

Hur du väljer att BARF väljer du själv. Jag blandar lever med hjärta och lite annat eftersom jag har en katt som bara äter lever i blandad form.

Jag brukar säga att man som tumregel kan ha att så fort man ger mer än 50 g kött /dag på sidan om måste man börja tänka på att balansera upp menyn.

Ger du en kycklingvinge till lunch och hjärta till middag, torrfoder som frukost. Inga problem men ser menyn ut ungefär så varje dag behöver du byta ut hjärta eller ben mot lever minst en gång i veckan. Om BARF-delen av menyn består av ungefär 60% kött, 10% ben (dvs. ben utan kött), 10% lever, 10% hjärta och 10% "övrigt" är det lugnt.

Hej alla duktiga barfare! :)
Jag funderar på att börja ge mina katter barf.
Tänkte jag skulle prova att göra ett recept från Sols sida.
Hel kyckling, köper ni den fryst?
Kan man frysa in det i småportioner igen?
Man har ju alltid hört att man inte får frysa in det som varit tinat utan att det tillagats..
mvh
Marie

Jag köper fryst kyckling, tinar upp, delar och fryser in igen. Det går alldeles utmärkt men man får ju vara noga med hygienen dvs. dela upp kycklingen så fort det går och sedan frysa in den snabbt igen.

jag tycker det är väldigt smidigt att köpa kycklingvingar (omarinerade så klart :p) ta ut en på morgonen och låta den ligga i kylen och tina och sen klippa den på mitten när det är dax att servera, har två katter och de får en halv var som lunch

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 869
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Bison
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 524
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 319
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV