Nu rök skorna fram! Barfotahäst nästa...

L

lenaloo

Efter långa perioder med spruckna hovar och annat skit så tog jag nu av hennes framskor, ska dra bak om några veckor också. Det blir en lång återhämtningsperiod framför oss med kiselgur tillskott och annat samt smörja kronränderna.

Ni som dragit av skorna, hur gick det sen? Bättre hovkvalitet? Sämre? Gav ni tillskott och i så fall vad? Vill gärna höra hur ni gjort för att förbättra hovkvaliteten :)

Sv: Nu rök skorna fram! Barfotahäst nästa...

Alla mina (3) är barfota :)

Den ena har bara varit barfota i lite mer än ett år nu.
Anledningen till att skorna rök var för att han hade jättespruckna hovar + att han alltid landade med tårna först + att han trampade av sig skor (och trampade på ballarna) stup i kvarten.
iom att han alltid landade med tårna först slets skorna ut - främst framme i tårna, på 3 veckor ungefär. Om jag inte alltid såg till att rida på gräs :crazy:

Nu har han jättefina hovar utan sprickor, och även mycket kortare tår = överrullningen blir snabbare så han trampar inte på sig själv hela tiden, utan framhovarna hinner undan innan bakhovarna kommer klampandes :o. Och han har börjat landa mycket bättre :) Nu tänker man knappt på det (om man inte tittar jättenoga) förrut hörde man ett riktigt ka-klonk ljud och stora märken blev det i marken efter tårna:crazy:

Jag rider honom på alla underlag, i början ömmade han lite på grus.
Nu ömmar han bara lite på stor sprängsten (vilket säkert även en skodd häst hade gjort:crazy:) Så han får på sig boots fram om jag ska rida där.

Jag gav inga extra tillskott över huvud taget.

Jag kan tipsa om att fota hovarna direkt när skorna drogs av och sen fortsätta fota med jämna mellanrum :)
Det tyckte jag var kul i alla fall:D Att kolla vilken stor skillnad det faktiskt blev! :love:

man har forskat på både kiselgur och biotin och kommit fram till att inget hjälper såvida hästen inte har brist på endera, vilket är en mkt låg procent som har.
jag skulle se till att ha en välbalanserad uträknad foderstat i första hand samt mkt täta besök av hovslagare för att verka och underhålla hovarna särskilt nu sommartid då de tar som mest stryk.

Ja, det blir till att kolla upp med hovis för att se hur jag ska göra.

Bra idé att fota hovarna och se hur det går framåt! Min andra häst är barfota, hon går på allt underlag och har inga problem, vore trevligt om hon blev lika bra som den!

Efter långa perioder med spruckna hovar och annat skit så tog jag nu av hennes framskor, ska dra bak om några veckor också. Det blir en lång återhämtningsperiod framför oss med kiselgur tillskott och annat samt smörja kronränderna.

Ni som dragit av skorna, hur gick det sen? Bättre hovkvalitet? Sämre? Gav ni tillskott och i så fall vad? Vill gärna höra hur ni gjort för att förbättra hovkvaliteten :)

Hej du.
ja är hovslagare, som du säger återhämtnings perioden blir lång (4-5månader) om den ens kan gå barfota, beror lite på vad du har för häst och vad du gör med den.
I regel om hästen klara att gå barfota så kommer den få bättre fötter med tiden, men börjar den ömma för mycket måste du sko ur djurskydssynpunkt.

Fötterna kommer gå sönder nu i början innan allt löst horn är borta och hoven kan börja stärka sig, men så länge den inte har ont så kan den få gå.

Per

Ja, det är sant, man vet inte om det går, men som det är nu så finns det inget att spika i, fötterna spricker och har sig hela tiden. Man kan ju limma på skor om det blir för jäkligt väl?

Beställde iallafall keratex hoof hardener nu...

Jag som månge andra har försökt det mesta att förbättre hoverna, biotn, fett, smår, bäste foder, you name it!! Igenting hjälper.

Själv har jag ett fjörd mare som arvde sina foter av sina mamma, hornvägg som trassa och smula sunder. Det enda sätt att hålla henna i bruk en non längre tid var att sko henna med två sido kapper främ som underlätt hovväg stress, då kunde hon gå 3 skoing, men sen var det barfot over vinter så att jag hade nåt att jobba med kom våren.

Fixa en bra trimning som är ägnad för barfotagång, acceptera att det tar tid att få hoven att fungera barfota (det tar 6 månader till ett år för hoven att växa ut ända från kronranden), och använd boots under tiden på de underlag där hästen säger att den behöver det. Har din häst så svaga hovar att inte skorna alls sitter kvar skulle jag också se över foderstaten. Måga med långt mer erfarenhet än jag säger att bra hovkvalitet börjar i magen på hästen. Det behöver ju inte vara det som är problemet i ditt fall men det är helt klart värt att reflektera över, liksom hästens övriga livsstil och vad du eventuellt har möjlighet att förbättra där.

Får jag fråga... om man nu har verkat hästen o dessutom filat bort den ytter hårda delen av hovväggen- för att det inte ska spricka- hur är då hållbarheten på det mjuka som är kvar som slitmån??

Tro 17 att man sen måste vara där o raspa igen o igen o till slut har är hoven för låg för att kunna användas till det som tänkts.
Det hjälper inte att sätta på boots under ridturen för hästen kommer att vara öm övrig tid även om den inte visar ren hälta. O tja.. hur ser man hälta på en häst som är öm i båda fram?

Jag har min ena barfota bak mellan varven o sen när den slitit ner får den skor igen. Innan den blivit öm. Den klarar av alla underlag, men givetvis undviker jag vass sten.
Den ska inte behöva ngn "tillvänjningstid". för under tiden har ägaren blivit hemmablind o tror att den sämre rörelsen är normal.

Får jag fråga... om man nu har verkat hästen o dessutom filat bort den ytter hårda delen av hovväggen- för att det inte ska spricka- hur är då hållbarheten på det mjuka som är kvar som slitmån??

Tro 17 att man sen måste vara där o raspa igen o igen o till slut har är hoven för låg för att kunna användas till det som tänkts.
Det hjälper inte att sätta på boots under ridturen för hästen kommer att vara öm övrig tid även om den inte visar ren hälta. O tja.. hur ser man hälta på en häst som är öm i båda fram?

Jag har min ena barfota bak mellan varven o sen när den slitit ner får den skor igen. Innan den blivit öm. Den klarar av alla underlag, men givetvis undviker jag vass sten.
Den ska inte behöva ngn "tillvänjningstid". för under tiden har ägaren blivit hemmablind o tror att den sämre rörelsen är normal.

Jag vet inte om detta inlägg var riktat till mig? Nu är ju läget att TS vill testa barfotagång då det visat sig att skor inte funkar på TS häst och TS undrar hur man gör detta bäst. Min erfarenhet är att en häst som haft skor kan ha svårt att omedelbart klara barfotagång på alla underlag (medan vissa underlag kan gå utmärkt) då trimningen är ägnad för skoning snarare än barfotagång. Det beror naturligtvis på den individuella trimningen, hovkvaliteten, hur länge hästen varit skodd osv. Det är i vart fall något helt annat än det du hänvisar till nämligen att hästen själv slitit hoven efter att ha gått barfota. Det finns ingen anledning att hästen ska lida under tiden som hoven anpassas till barfotagång. Behöver man hjälp att se om hästen ömmar för att man blir hemmablind så får man väl skaffa hjälp, svårare än så är det inte.

Man märker ganska omgående om den kan gå barfota el inte.
Får hästen on efter nån vecka bara så kommer den nog inte kunna gå barfota, iaf inte om den ska ridas i hagen går det säkert bra.
Sällan ridhästarna (som rids) klara av att gå barfota ytterst få som klarar det.

Man förbättrar hovkvaliten genom regelbunden verkning av DUKTIG hovslagare som vet hur man verkar en häst.

Sen så har man en balancerad foderstat.

Beställde iallafall keratex hoof hardener nu...

Är hästen lite plattfotad kommer den aldrig att kunna ridas på grusvägar då hovväggen flexar för mkt. Det kan vara EN anledning till att de spricker.
Hur sköter du hovarna förövrigt?
På sommaren i synnerhet om hästarna går ute 24/ 7 gör stampandet att sömmarna börjar röra sig- därav tätare skointervall. Den ska oxå inte gå barfota om den får tappsko iom att hålen förvagar hoven o går sönder lättare.
De behöver nog oxå hjälp med att behålla fuktigheten- fett som bevarar den.

Skaffa barfotaboots o ha som reserv- om du nu vill rida på din häst eller om du tänker låta den stå:confused: Spricker de med skor lär de spricka ännu mer innan hoven vuxit ner.

Vad tror din hovis om din idé?

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 713
Senast: Karminnie
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 344
Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
1 005
Senast: krocket
·
C
Hästvård Kan bli långt.. Jag har en stor pålle på ca 170cm, halvblod-ardenner korsning. Han har väldigt dålig hovkvalitet fram. Köpte...
2
Svar
23
· Visningar
2 019
Senast: chanell_86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka