Sv: Nu närmare det sig...
Jo, det verkar som att stona efter Funambule har humör, men inte på ett negativt sätt, de har mycket vilja och det ser jag bara positivt. Funolga har fått väldigt mycket självförtroende under tiden hon varit här, hon är Båramos drottning, tror hon, för i hagen bredvid går gårdens riktiga drottning, en 20 år gammal arabmärr som styr sin flock med järnhand! Tur att "Olga" inte träffat på henne, då skulole hon få veta sin egentliga position, hi hi.
2-åringen är numera valack, kastrerades i Fredags på djursjukhuset i Helsingborg, jag föredrar att lägga dem ner. Hans hormoner svämmade över och han blev en
att hantera, det var längesedan jag upplevde något liknande, och fort gick det! Han käkar Butta och Hippotrim i 5 dagar, står i liten rasthage och sneglar irriterat på matte som kastat in honom där, hur ska man kunna springa härinne tycks han säga, han är väldigt speciell den här hästen, humör som räcker och blir över, han jobbar på bra och älskar att springa, fick han bestämma skulle det bli snabbjobb varje dag
. Han blir nog bra med tiden.
Nariaat va på Jägers i helgen och gick jobb, han bara älskar att få komma till banan, han är verkligen en tävlingsindivid. Lämnade den andra araben bakom sen och ville hellre springa med de "riktiga" fullbloden, han är en fighter in i varje fiber. Han springer bra på korta distanser, jag va först rädd att han inte skulle stå 1600 men det är där han tagit sina segrar, i Maj ska han för första gången gå ut på 2000 meter och det ska bli väldigt intressant att se hur han klarar det, jag är nyfiken. I träning känns han förbannat bra och jag tror att han blir bättre på längre distanser i år, han har vuxit till sig och blivit starkare.
Funolga vill ha långa distanser, jag skulle tippa på minst 1600 meter. Även hon va på Jägers i helgen, hoppade ur boxarna första gången, konstigt eftersom hästen varit i proffsträning 1 år, utan namn? Hmm.
I vilket fall som helst gick det jättebra, hon skötte sig galant, långsam ut men hon lär sig med tiden, å andra sidan är inte alla som rakteter ut heller.
Får se vad PA kan åstadkomma med henne i kvalet, jag räknar inte med någon toppentid, runt 1,04 kanske. Jag ångrar inte en sekund att jag tagit hem henne, hon är så glad denna lilla tonårstjej, eller lilla och lilla, i mina ögon är hon STOR, 160. Jag är van vid lilla Nariaat på 150. Värsta kontrasterna att rida, Olga är långgalopperad och verkligen stor att rida, Nariaat är som att sitta på en shettis
, tur att han inte kan läsa, då hade han blivit sur på matte, ha ha