Nu måste ni förklara för mig..

aneka

Trådstartare
varför det på katter alltid står ett S* framför uppfödarens namn och kattens namn?

Jag har ännu inte lyckats fundera ut detta :smirk:
Så hjälp mig att förstå det.
För jag har inte sett samma sak på hundar lika intensivt om jag ens har sett det alls.

:)

Sv: Nu måste ni förklara för mig..

Det betyder helt enkelt Sverige. Är det en katt från norge heter den N*:idea:

Det står inte alltid S* före uppfödares stamnamn. S* är prefixet SVERAK-uppfödare får före sitt stamnamn och S* står för Sverige. Uppfödare som registrerade sina stamnamn hos SVERAK före... 1980-någonting har dock inte detta prefix.

Vi uppfödare som inte tillhör SVERAK har således inte S* före våra stamnamn.

När jag tillhörde SVERAK var mitt stamnamn S*Cerridwen, numera är det Cerridwen.

Varför tillhör man SVERAK och varför gör man det inte?

Varför tillhör man SVERAK och varför gör man det inte?

Föder man upp raskatter vill man i regel registrera dem någonstans så att man får ut stamtavlor på sina katter. Vilket förbund man väljer att tillhöra beror på vad för regler man anser passar en bäst.

Jag blev medlem i SVERAK för att jag ville engagera mig i min kattklubb, den enda kattklubben som fannas nära var en SVERAK-klubb. Nu har jag lämnat SVERAK (engagerar mig i en fristående rasring så mitt engagemang finns kvar) eftersom jag tycker de börjar ta knasiga beslut och kattklubben/förbundet jag tillhör nu passar mig bättre.

S före ett stamnamn betyder att man föder upp inom Sverak/Fife

IDP före ett stamnamn betyder att man föder upp inom en Svensk Independentklubb

Det är dom 2 vanligaste prefixen inom svensk raskattavel.

Om man nu inte har ett stamnamn registrerat före 80-talet, för då står det ingenting framför.

Varför man föder upp inom olika föreningar kanbero på många olika orsaker, för mej var det naturligt att vara med i en IDP-klubb då det endast fanns en sådan i Halmstad på 80-talet.
Att jag sen gick över till Sverak berodde på att min avelshane var den enda i sin ras inom IDP och jag inte fick några parningar på honom då...

Senast ändrad:

S före ett stamnamn betyder att man föder upp inom Sverak/Fife

IDP före ett stamnamn betyder att man föder upp inom en Svensk Independentklubb

Det är dom 2 vanligaste prefixen inom svensk raskattavel.

Om man nu inte har ett stamnamn registrerat före 80-talet, för då står det ingenting framför.

Varför man föder upp inom olika föreningar kanbero på många olika orsaker, för mej var det naturligt att vara med i en IDP-klubb då det endast fanns en sådan i Halmstad på 80-talet.
Att jag sen gick över till Sverak berodde på att min avelshane var den enda i sin ras inom IDP och jag inte fick några parningar på honom då...

Nej, IDPare har inga prefix. Det är SVERAK som för på IDP* före alla IDP-katter som registreras in hos dem. Exempel, min förre avelshane kommer från en IDP-uppfödare och hette Monzabina's Timm. Jag reggade över honom till SVERAK och vips så blev han IDP*Monzabina's Timm.

Det beror nog på när stamnamnet blev registrerat och vilken policy som dom olika IDP-klubbarna har när dom skriver ut stamtavlorna...

I Tussans IDP-stamtavla står det IDP framför dom "nya" stamnamnen men inte framför dom gamla, likaså med dom "nya" och gamla Sverak-stamnamnen...

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 177
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat