Nu måste nån faktiskt hjälpa mig!

Sv: Nu måste nån faktiskt hjälpa mig!

Jag tänkte på det med hovarna. En travare (vet inte om det gäller kallblod också) blir verkade med vääääldigt långa tår vilket gör att de har svårt för att komma in i galoppen. Jag har förstått att du inte har jobbat så mycket med galoppfattningar än men du kan ju försöka tänka på det för jag vet att min D-ponny blev verkad med travhovar en period när vi precis hade köpt henne och det var ju klart att hon fick svårt för galoppen då med fast hon var utbildad. Nu har hon små fötter och inga extra långa tår så nu ser hon faktiskt ut som en ridhäst på hovarna med! :o

I övrigt så önskar jag dig lycka till med att bygga upp din häst. 6 år är inte så farligt gammalt, ni har lång tid på er! :)

Hovarna ja.. de på förra platsen han stod på hade mixtrat lite med fötterna, byggt upp ena hoven och jag vet inte vad. Min hovslagare berättade varför men nu har vi ordnat fötterna korrekt ;)

Ne jag kämpar på:laugh: Det känns som att de ska gå vägen..

Nu har jag inte läst allt så ha lite överseende... men när min vbl dam sticker för mig i galoppen (var dock länge sedan nu. Peppar peppar!) så brukar jag ta ut henne på en läggda som lutar lite, sen blir det galopp upp och trav ned tills hon är riktigt slutkörd och då får hon galoppera upp en gång till! Det var ju galoppera hon ville :grin: Det är den enda sortens "bestraffning" som jag tycker funkar, även fler travarägare med mig, jag vill gärna gorma lite på henne när hon saktat av men då har hon ju faktsikt lyssnat...

Kl

Känner igen symptomen!:)

men även en lydig häst kan ju få springdjävulen i sig. Händer det ofta skulle nog jag ha ett bett som garanterar att man får stopp, en häst bryr sig inte om att tänka efter hur hal kurvan är eller hur fort det är lämpligt att ta utförsbacken eller mot en korsning..

Målet är väl att kunna kontrollera hästen i alla tempon och situationer med milt bett, men att sätta på ett milt bett och bestämma sig för att hästen ska lyda kan bli farligt!
För det är inte säkert att det fungerar!

jag lärde in galoppfattning med röstkommando på lina och det funkade nästan direkt, förutom då hästen var stel och inte "hade galoppen i kroppen"
Dubbelsmack ur bra förberedelse har funkat jättebra. Galopp direkt ur skritt eller lugn trav.

Nu kan jag växla mellan samlat arbete och göra lugna samlade galoppfattningar ute, och däremellan rida järnet i galoppintervaller. Men dagar då hästen byggt upp för mkt energi i sina muskler, blir han som löpdrogad och det är en ren säkerhetsåtgärd att ha lite skarpare bett såna pass.
behovet att tömma kroppen på energi blir starkare än obehaget av drag i munnen, det skiter han så gärna i för att få springa för fullt tills han är nöjd.
-Bra tips är att hitta backar som suger nog för att hästen ska få springa ur sig innan du MÅSTE få stopp!

Då han är mjuk i kroppen lyssnar han, men då de inte lyssnar, måste jag ju ha en säkerhet att ta till om jag vill vara ute och galoppera fort.

Nyfiken fråga, varför rider du inte på banan?:laugh:

Har endast skumläst tråden.

Jag skulle tro att din häst är för svag och orkar inte samla sig i en kortare galopp, den orkar inte hålla ihop sig, utan blir flack och springer iväg från dig.
Träna mycket galoppfattningar (när skritten och traven är OK), galoppera endast 3 språng, sakta av till trav, lugna ner tempot, fatta galopp, 3 språng, sakta av osv.

Fatta galoppen ifrån trav till en början, tills du känner att fattningarna sitter, sen kan du börja fatta ifrån skritt. För att fatta galopp från skritt på en svag häst är som att sätta hon/han på pottkanten.

Ett knep som jag har haft när jag skolat om travare till ridhästar är att rida på en volt, och ha en bom liggandes på marken. Fatta galoppen nästintill i samma ögonblick du rider över bommen. Det hjälper han/hon att fatta rätt galopp, samtidigt som det blir ett litet stopp från att gasa iväg i slängtrav.

Hoppas det går bra för dig och din poa=)

med min varmblodiga travare hade jag draghjälp på åkrar för att huvudtaget få honom i galopp och fatta att det faktiskt är tillåtet att galoppera. efter ett halvår ungefär kunde jag galoppera ett helt varv i paddocken utan att han bröt av till trav i hörnen :D innan dess hade han inte muskler till det!

vad jag försöker säga är att han kunde inte galoppera långsammare än det fortaste han kunde, om du förstår vad jag menar :grin: ha nsaknade helt enkelt musklerna och då fick jag flänga runt som en halvskrämd hare på åkrarna i ett halvårs tid, för det hjälpte inte med allt annat muskelbyggande, för det är ju inte galoppmusklerna...

hoppas det hjälpte dig lite :bump:

Hästen är outbildad och muskelfattig, vi har knappt börjat jobba i traven, så det kommer att ta lång tid innan jag kan börja träna galoppen tyvärr.
Han har varit stel, hård i munnen och stapplig- så det var det första jag fick ta itu med. Nu är han mkt bättre i den delen:laugh: Så vi har nyss kan man säga kommit igång med "muskeljobbandet"

Där har du svarat på din egen fråga.
Låt bli att galoppera ute så länge du inte har grunden. Tyvärr finns det inte så mkt genväg runt detta. Du har dels det du beskriver ovan, dvs brist på styrka och bärighet, att jobba upp. Sen ovanpå det har du en häst som har vant sig vid ett visst beteende i fråga om fart, dvs den har gått lopp. Så du har dubbla variabler att ta i tu med och därmed väger rådet att inte skippa grundstenar innan de sitter, ÄNNU tyngre än om du "bara" hade styrka och muskler att jobba mot.

ska du galoppera ute så ska det vara galopp fattningar, sen avsaktning, och sen galopp igen. Inte låta den bränna på långa sträckor där den successivt jobbar upp sig och tar kommandot. Funkar det inte att galoppera så, dvs fattningar, ngra språng, sakta av - ja då har du ytterligare ett steg att backa och det är att bara fatta galopp i paddock/ridhus osv, eller vart det nu är du kan behålla kontrollen.
I uppbyggnads arbete av en häst är detta, att kunna jobba avvägt, nyckeln till allt. Det stjälper hundra ggr mer än hjälper, att rida på sätt och i situationer där det INTE är avvägt jobb.

Senast ändrad:

Det är ingen fara längre.. kan galoppera mycket mera och bättre nu- Det var bara att träna honom i lugnet..so no problemas. Ok ingen galopp på en stor öppen äng, men det behöver jag inte än så länge :) Han är ju så j*vla lättlärd att man vill :cry::laugh:

jag har fått jobba med min vän ett tag återgååt, till markarbete, kommando med röst, skänkel från mark, tryck osv. vi har kommit ill galopp och han har en underbar kort om vi vill.
men jag tror att din häst liksom många travare ibland blir påminda om det gamla livet från banan och bara vill kutta!!
Ja har ett pass var eller varannan vecka där han får va travare och raca bäst han vill, med sin man i mina ögon och tårarna sprutar! Sen efter det är han världens lyckligaste häst och sen efter det kan vi jobba med andra saker!
Inte vet jag om det funkar för dig och din pålle men vi gör det för att det är kul att få känna farten igen och skratta gått.
annars är backträning tipptopp. Hästen tvingas använda bakbenen och de kommer under lättare.
Lycka till för och för oss!!
anne

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 850
Senast: Exotizc
·
Ridning Jag har ett nordsvenskt sto född 2011 som jag haft sedan augusti 2015. När jag köpte henne var hon inte riden alls. Jag har ridit in...
Svar
6
· Visningar
1 143
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 003
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka