Nu måste jag ställa korkade frågor igen!

Mysaan

Trådstartare
:crazy: :o Känns som jag bara ställer dumma frågor nu.

Funderar på att betäcka mitt sto redan på nästan brunst. För och nackdelar med betäckning så sent på året?

Om jag väljer att betäcka henne i vår kan jag då börja rida henne dirket hon kommer hem? Hon är oinriden nu och tanken var då att jag ska ha suttit på henne och fått henne styrbar och riden i skritt och trav innan jag skicka iväg henne. Medans hon är på betäckning sedan så hinner allt hon lärt sig sjunka in tänkte jag.

Vad är dte som tillkommer i priset på fribetäckning? Språngavgiften och levande föl står det. Sedan borde det tillkomma bete/box givetvis är dte något mer och hur mycket brukar det kosta i så fall?

Om man seminerar vad kostar då? Själva sperman förståss och uppstallningen vad är dte mer som kostar? Är det någon prisskillnad på språng och semi? Vissa hingstar verkar man kunna tillgå på båda sätten.

När man kolla på hingstar på avelsförbundets sida så står det inget om hur mycket han kostar vart får man reda på det? Måste man ringa hingsthållaren?

Sedan en ren ponering. Hur skulle hästen bli efteråt om man tar en unghingst och sedan efter betäckningen låter honom bli kastrerad? Alltså hur skulle han bli i huvudet skulle han bli hingstigare som vallack än han skulle blivit om han aldrig fått betäcka?

Japp massa dumma frågor och jag har använt sökfunktionen men ändå inte lyckats reda ut detta.

Sv: Nu måste jag ställa korkade frågor igen!

Det är lite enklare om du talar om vilken ras det rör sig. Olika raser kan ha lite olika förutsättningar och kostnader.

Jag tror hon har varmblod men ej hundra :)

Jag har ett varmblod men ska inte betäcka med varmblodshingst. Tyckte frågorna var ganska generella men det kanske de inte var. Tanken nu är att jag ska betäcka med ridponnyhingst, connemara eller kanske en arab. Har inte bestämt mig ännu och därför lär det bli svårt att få till någon betäckning på nästa brunst.

Undrar också när betalar man språngavgiften? När man lämnar stoet eller när man hämtar det?

Senast ändrad:

Du får en räkning hem, det är lite olika hur snabba hingsthållarna är på att skicka. Kan ta allt från ett par veckor till flera månader. Du får då antagligen en sammanslagen faktura där det står språng och uppstallning, ev semin och veterinär kostnader.

Personligen tycker jag det är lite sent att betäcka nu, men det är skillnad om man bara ska ta ett föl, eller betäcka om till nästa år. Hör med hingshållarna hur många brunster du har på dig.

Risken med att betäcka nu är att du bara hinner med en brunst eller kanske två innan betäckningssäsongen är slut. Använder du en hingst med språngavgift kan du få betala trots att hon inte blir dräktig.

*kl*

Tack för era svar! Jag har funderat och även fastän jag bara vill ha ett föl så väntar jag tills nästa år eftersom jag inte heller är helt säker på vilken hingst jag vill ha. Vill inte göra något förhastat.

Men jag undrar fortfarande vad mer som kostar än språngavgift och uppstallning.

Veterinärbesök? Och vad gör veterinären då? UL? Annat?

Vilka mer kostnader kommer att bero lite på vilken hingst du väljer och vilka förutsättningar somden har.
Avgifter som kan komma till är:
-Stationsavgift
-Seminavgift och frakt av semin
-Veterinäravgift plus ev veterinärbehandlingar
-Resor
-Försäkring

Det veterinären gör blir också beroende på hingst och station. Men det brukar vara en gynundersökning och UL för att se så att allt är normalt och att det finns ägg. Ser inte allt normalt ut eller om hon inte blir dräktig så brukar man ta bakt.prov och behandla om det finns bakterier.

jag fick precis min räkning frå hingsthållaren och den är på ca 6500 kr och då är det endast språngavgiften,sh-avgift+skicken,sen tillkommer ju stationsavgiften på den stationen som mitt sto var uppstallad på,totalt 18 dgr och 8 ultraljud osv :crazy:

Nackdel, man får vänta så länge innan det blir ett föl ju!
Jag är inne på dygn 332 idag.. :( Är lite sur över att hon inte tog sig tidigare, hon stod ändå hos hingsten i tre månader.

Min sluträkning är inte klar ännu, men i dagsläget har min betäckning kostat mig 27975:-

Det MÅSTE vara ett stoföl!

Ytterligare 4500 skall betalas när fölet är 10 dagar.

Visst är det skönt att det finns någonstans där man kan fråga allt man undrar om:)! :bow:bukefalos:bow:! Det enklaste är trots allt att ringa den station där din/dina intressanta hingstar står för att få reda på vad som gäller just där, eftersom det kan vara så olika!

Språngavgiften kan vara inklusive eller exklusive stoavgiften, stoavgiften rör sig iofs bara om ett par hundra kronor på ridponny iaf men ändå. Sen kan det också vara intressant att kolla vilken policy stationen/hingstägaren har när det gäller ston som inte blivit dräktiga.

Man har alltid rätt att betäcka om stoet tills det blir dräktigt under innevarande år och säsong (en del hingstägare tar emot stona även efter att säsongen är avslutad om man börjat betäcka och stoet inte blivit dräktigt) men i vissa fall kan man även få komma tillbaka på samma strångavgift nästkommande år om stoet inte blev dräktigt iår... Det kan vara intressant att kolla om man trots allt väljer att betäcka sent!

Dygnsavgiften tillkommer givetvis för den tid man har hästen stående på stationen, vissa väljer att åka emellan för att slippa undan den utgiften eller för att man helt enkelt har en häst som stressar mer av att bo borta än av att resa.

Sedan brukar man antingen få betala dräktighets- eller levande föl-avgift... Även om en del tar hela summan i språng.

Ultraljud är bra så du vet om ditt sto är dräktigt eller inte (och nödvändigt om du vill slippa betala dräktighetsavgift för ett tomt sto), men det väljer du ju själv om du gör med din vanliga veterinär hemma eller om du vill ha kvar stoet på station tills hon är ul:ad och konstaterad dräktig där... Beror väldigt mycket på hur lång resväg man har och hur bra stoet åker tycker jag.

Jag läste att du beslutat vänta till våren, vilket kan vara klokt om du inte vet vilken hingst du vill ha;), men fler kan ju ha samma frågor som du!

När jag betäckte mitt halvblodssto för ett par år sedan slutade notan för uppstallning, språngavgift, stoavgift, ultraljud på stationen och levande fölavgift på ca 13-14.000:-. Hon betäcktes naturligt och stod ca tre veckor på stationen. (Godkänd halvblodshingst)
5-6.000:- fick jag betala kontant mot kvitto vid hämtning av mitt sto och 7.500: mot faktura året efter i levande fölavgift.

Jag var sent ute på säsongen så jag var lite desperat, mitt sto hade varit halt ett par gånger och vid 20 års ålder kunde jag bara se alternativen slakt eller föl:o. Eftersom det var i slutet av juli åkte jag in på kliniken här hemma och lät dem spruta igång henne en fredag, på söndagen åkte vi de 30 milen till hingsten och på måndagen betäcktes hon första gången. Eftersom 30 mil trots allt kostar en del i bensin fick hon stå kvar och ultraljudas på 17 dygn så att hon säkert tagit sig. Dagen efter for jag och hämtade henne och exakt elva månader senare föddes hennes sjätte föl...
Det blev en femte mörkbrun halvblodshingst (hon har fått ett isabellfärgat stoföl med ridponnyhingst:D).

*kl*

Tack för era svar just nu är jag i valet och kvalet om jag över huvudtaget ska betäcka. För det första verkar det tillkomma så mycket kostnader runt om och man måste dessutom vara utan sin älskling så rysligt länge.

Vi tar ett räkneexemepl så kanske det är lättare.

Språngavgift fribetäckning: 3000 kr
Levande föl 2500 kr
Uppstallning 50kr/dag á 20 dagar: 1000 kr
Detta blir då 6500 kr sedan tillkommer två ultraljud (?) och vad brukar de kosta i snitt? Sedan tillkommer det något mer? Om hon nu inte måste stå i evigheter och få en massa veterinärkoller. Givetvis kostar resorna men de räknar jag inte för de beror på hur långt bort hingsten står ju.

Det är inte säkert att ultra ljuden kostar något. Det beror på var du gör dem. Hos de flesta hingstar och stationer ingår de normala ultraljuden i avgiften. Om du väljer eller måste göra dem hos en annan veterinär så blir helt berorende av vilken taxa som hon/han har,

Tack för svaret!

Har funderat hela dagen och det verkar svårt och riskabelt att få sitt sto betäckt så just nu är jga så tveksam. Dessutom förlorar man väl en hel del utbildningstid på hästen när den går dräktig och med föl?

Finns det något positivt förutom att man får en underbaring förhoppningsvis efter 11 månader?

Liknande trådar

Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 678
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka