nu måste jag ha råd och tips

I

Icebabe_1

hej alla duktiga galopp bukefalister.
kan ni hjälpa mig med hur jag skall gå fram med att skola om min nya galopp häst?
han har så mycke energi i kroppen och ivrig,
hur skolar jag bäst om honom?
igjennom NH?
jag blir tacksam för massor av svar, :o :D
hoppas ni kan hjälpa mig.

Horsemanship är en bra träning, sen får man se till individen. Viktigt att markera din area precis som man har med människor. Man vill ju inte prata med någon man inte känner på 10 cm avstånd....d samma gäller att förstå d för hästen. Skillnad är ju självklart med unghästar som är nyfikna och gärna vill ha nära kontakt. Där gäller det att inte flaxa med armarna för att få bort dom, då tar du även bort nyfikenheten och gör det till ett skrämselfakta. Utan att bestämt men inte straffbart visa din zon och vad du tillåter.
Galopphästar(jag antar att det är ett fullblod) kräver mycket mer mat än ett vanligt halvblod. Men det finns många bra foder idag, med "non heating", dvs utan havre. Hel havre gör hästarna hetare än krossad havre.
Obs !! Hö är dock alltid basfödan, många som skall minska sin fodergiva drar ofta ner på hö, vilket inte är rätt.Det är kraftfodret som skall minskas.
Lugn, bestämdhet och tid det behöver ni för att lära känna varandra. Att jaga eller "leka" för mycket med en "okänd" häst får hästen att se dig som en annan häst, fråga kan då vara vem vinner fajten. Leka ska man göra, du bör dock lära känna honom först !!!
Lycka till

Jag tycker du ska lugna ner dig lite.
Låt honom vänja sig först. Han har ju nyss flyttat!!!
Låt honom lära känna stallet och hagarna, och dig framför allt!!
Gå ut och gå med honom, titta på omgivningen, prata lite. Lär känna varandra innan du börjar med träning.
Bygg upp ett förtroende er emellan innan allvaret startar.

Tänk också på att han har åkt långt, känner inte igen sig, kanske har fått ganska mycket mat på andra stället, och framför allt inte är så gammal.

Vad får han för mat nu och hur mycket?

Och låt honom för guds skull inte putta omkull dig mer!!!! :eek:

Som ovanstående sa, låt honom coola ner sig, det är ju faktiskt en tävlingsindivid du har att göra med! Det jag sett absolut bäst resultat med är genom att helt enkelt låta dem vila från ALL ridning under ca en månads tid, göra en korrekt foderstat för det nya livet som ridhäst = mindre energi än under galopptiden, gå ut och gå för hand, klättra i skogen, löshoppa, lek på en lugn nivå, hitta hans styrka och svagheter, lär känna honom helt enkelt.
Efter ca en månad kan det vara lämpligt att börja rida, och MASSOR av skritt brukar göra susen samt att det är väldigt stärkande, stressa inte fram något, då brukar det bli 1000 ggr värre än du har det nu! :crazy:

han har ej blivit startat på dryga året,så han har vilat.
igår provade vi på bara lite med ridningen,annars tar vi det lugnt och han är fin å rida sån sätt.

nej,jag hadde absolut inte tänkt börja träna nu bums på en gång,men jag ser nu långsiktigt.han skall få göra sig hemma stadd först,det är ju en självklarhet.nej,jag såg på tråden att jag iunte skulle låta han få putta på mig,den andra tråden jag har ute,så det har jag slutat låta han göra,inte med att veva armar eller så,men bestämt säga nej.

han går nu på 3*3 hö, angilasj eller hur det skrives,
funderar dock på att byta till vanligt hö,
han gå på hel havre halvt kilo delat upp på 3
pellets och linfrö kokta.

jag har funderat på krusli maten som jag har hört mycke bra om,men vet inte så mycke om fodret i sig själv.

tar gärna imot mycke råd och tips på mat och vidare. :bow:

Mitt fullblod går på hö, kornkross, krafft grund, betfor och olja. Har försökt laborera med olika havre-ransoner, men gränsen mellan att han gick och sov eller hade minst två hovar i luften jämt, var hårfin. Därför gav jag upp och provade alternativa kraftfoder.
Olja kan jag särskilt rekommendera som komplement, eftersom det ger energi utan att gå upp i huvudet på hästen. Dessutom har han fått finare päls (gnistrar som en diamant på sommaren) och lättare att hålla hull!

Hej du. Oci har väldigt mycket energi! Han är full av det! Han har fått vanligt hö innan så du kan ju prova med att byta ut ensilaget mot det först.. Sen har han fått hel havre, krafft grov och red mills müsli. Ca ett halvt kg av varje 3ggr om dagen. Och linfröolja. Här nere i Malmö gick han i walker varannan dag och reds varannan dag, på ett ungefär. Han är bäst att rida själv då han är lugnast då. Går han i hage innan du rider honom? För ngra år sedan var det en tjej som hade honom som ridhäst och hon sa att han blev mycket lugnare efter ett tag när han fattat att han inte var där för att tävla. Även om han varit ifrån tävlandet ett bra tag så kommer han ändå ihåg! Prova att exempelvis longera honom med inspänningstyglar en stund innan du rider honom, så kanske han coolar ner sig. Hoppas det löser sig!

Re: nu måste jag ha råd och tips *DELETED*

Inlägg raderat av guldmane

Grängesberg ta din fråga privat via pm istället.

/moderator Guldmane

jag har satt han på det fodret du har skrevet här nu.
han har lugnat ner sig betydligt,men jag vet inte om det kommer av att det har gått lenger tid nu och vi har blivit goda vänner,han hälsar mig med glad hummer när jag kommer till betet och vi har det jättekul.
han är inte alls lika stressad eller energi full lenger,mer glad och vill ut å rida och leka.

alltså är inte lenger foder eller hantering nått problem,
vi har funnit varann.

Kul att öra att ni trivs ihop!! Hoppas ni får många roliga stunder tillsammans!!

det gör vi,har skickat bild till förra ägaren ( vill inte skriva namn då man inte får det)
på hur han ser ut nu,der jag rider honom.
prinsen min är så underbar och han står nog högre än gubben nu. :D :o

Hörde att du ska börja tävla honom nu i hoppning :eek: går du inte lite fort fram? :confused: Du som skulle ta det så lugnt med honom :crazy:

Det vanligaste felet jag vet folk gör med föredetta galoppörer är att dom tycker det går fort i galoppen och då börjar dom dra i hästen och det är just det som gör att en löphäst går fortare. Tyvärr blir hästarna missupfattade och klassas som tokiga. Tänk också på att dom inte är vana vid paddockträning så det får man vänja ben och muskler vid. Lycka till :)

vi tar det lugnt och vi skall inte börja än.
det har inte gått mer än 3 månader.så lyssna inte på allt du hör.
beräknat en liten stall tävling efter sommaren,alltså september november.han skall gå sommarbete fram till september

jag har inte behövt dra i han i paddocken,vi har jobbat mycke med volter,då det är en bra bromsteknik när det går för fort,utan att behöva dra i munnen och göra det obehagligt för hästen.
jag har en eller två perfekta människor i stallet som hjälper mig otroligt mycke,en ridlärare(och stallägare är hon) pluss kompisen.

på söndag går han ut i ett paradis bete,men han kommer stå på box om natten,och ut hela dagen i ett bete som är så stort att det nestan är skrämmande,jättemycke skog och så.

Hmm, okej :confused:

Tycker att en som står i samma stall som du borde veta :confused: Galopperar han fortfarande i sidled?? :crazy:

okey,alla som står i samma stall vet att han inte är klar,så der har du en som ljuger isåfall.
stallägaren frågade om jag inte kunde tävla i helgen,men jag sa klart ifrån han är inte klar ennu.visst han hoppar,och han hoppar bra,men det betyder inte att han är redo att gå ut på tävling,och skulle vi tävla så blir det i stallet på en blåbärstävling.för skoj skull.
nej,han galloppar ej i sidled,det har händt en gång.
vem är det som påstår dette egentlig?skulle gärna va bra att veta om det är nån i stallet då jag gärna vill prata med denne person,det sista jag vill ha en skitsnack då jag trivs i stallet.

Har pm:at dig.

Hästfolk pratar....som sagt.

Lycka till i framtiden.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 978
Senast: manda
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 482
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023