Nu löper hon.....snart blir det parning!

Sv: Nu löper hon.....snart blir det parning!

Oh vad söt hon är i sin långa päls. Nu börjar det likna frissyren som ju är sååå vacker med toffs och man :love:

Tack! Hennes päls växer som ogräs, så förhoppningsvis ska jag kunna ställa ut henne fullpälsad i Malmö i mars 09. :)

Väntar två kullar på Norsk Lundehund i vecka 41!

Vacker hund :love: Jag älskar pudlar! Skulle valt en som nästa hund om det inte vore för att de måste trimmas. Är det en dvärg du har?

Vacker hund :love: Jag älskar pudlar! Skulle valt en som nästa hund om det inte vore för att de måste trimmas. Är det en dvärg du har?

Tack! Fast trimmar dem gör man inte, man klipper. :p Pälsen växer hela tiden och fälls inte av. Och om man inte är intresserad av utställningar kan man ha dem nerklippta. Jag planerar att klippa ner min tik sen, när jag inte ska ställa ut henne mer. Blir mer praktiskt så.

Japp, det är en dvärg. Har inget exakt mått på henne, men försökte mäta med tumstocken och hon verkar vara ca 31-32 cm hög. Väger 5 kg.

Oh vad söt hon är i sin långa päls. Nu börjar det likna frissyren som ju är sååå vacker med toffs och man :love:

Det är ju en ofantligt skillnad i utseendet på en nerklippt eller en fullpälsad. Uttrycket blir ju ett helt annat med tofs i pannan, det ska bli kul att ställa ut henne i lejonfrisyr till våren. Om inget annat så tävlar man ju på samma vilkor då. :angel:

Jaja, sak samma ;) Grejen är att jag är utställningsintresserad s jag kikar mer på hundar som ska vara naturliga. Även om den där pudeln lockar :d

Pudlar är väldigt naturliga. Man får inte lov att använda hårspray eller färga pälsen eller annat sånt i Sverige. Man borstar och badar regelbundet och har i gummisnoddar på tex öronen, för att inte pälsen ska hamna i munnen när de äter. Själv har jag nästan ständigt hästsvans som standardfrisyr och jag känner mig naturlig. :D

Pudlar är väldigt läraktiga och följsamma och tyvärr väldigt underskattade. Jag går viltspår med min och hon är en riktig fena. Ska göra anlagsprovet i början av september och när hon blivit viltspårchampion ska jag fortsätta med andra grenar.

Nu när jag vant mig och vet vad som ligger bakom så kan jag uppskatta en lejonfriserad pudel på ett helt annat sätt än innan. Förr tyckte jag de såg lite konstiga ut och tyckte lite synd om dem, men det är precis tvärtom. Som utställningsintresserad pudelägare är det en del av sporten att få till pälsen optimalt och maximalt. :laugh:

Liten uppdatering. :)

Idag behagade lilla fröken redan vara redo och förhoppnings väntas det små svarta dvärgar v 47. :banana:

Jag vet, jag vet, jag vet ;) Varför tror du jag vill ha en ;) Men jag är för lat och oorganiserad för att orka hålla en i utställningsfriss så som sagt, det får bli en som man inte behöver frisera. Tyvärr!

Jag vet, jag vet, jag vet ;) Varför tror du jag vill ha en ;) Men jag är för lat och oorganiserad för att orka hålla en i utställningsfriss så som sagt, det får bli en som man inte behöver frisera. Tyvärr!

Jag har också en pudel somhar lite längre frissyr. Jag trodde det skulle vara jätte jobbigt med pälsvården när jag köpte honom men det är det inte. Jag kan erkänna att jag några få gånger tyckt det varit jobbigt och kännt att det inte tar slut men då har man tänkt på hur skönt man har det med en hund som INTE fäller. Gå hemifrån utan en massa päls på sina kläder.. =) Visst det är mycket pälsvård men det är ju en del av det sociala med hunden. det är ju en mysstund och ompyssling. Sen blir de ju sååå VACKRA.

Liten uppdatering. :)

Idag behagade lilla fröken redan vara redo och förhoppnings väntas det små svarta dvärgar v 47. :banana:

Och jag räknar ju sämre än sämst. Det är ju bara v 34 nu. :o

Med andra ord väntas det svarta dvärgpudelvalpar här hemma till v 43 och inget annat. :angel:

En gång i tiden var jag lyckligt ägare till en vit mellan pudel
Det här är jätte länge sedan och på den tiden var det inte så vanligt att man tävlade bruks med pudlar (i dag är det betydligt vanligare)
Ställde dessutom ut henne och då var det jättepälsar som gällde, inte dagens rätt stilade lejon utan så enormt som det bara gick.

I vart fall så jobbade jag på hundtrim på den tiden och självklart visades hon inte upp på någon tävling utan att vara nybaddad och fönad, hon såg ut som en skål med vispasd grädde typ.

Nåväl vi skulle tävla lägre spår, eller nybörjarklass som det hette på den tiden.
Det hade regnat hela veckan och spåren gick naturligtvis på åkrar….:eek:

Medan vi stod och väntade på domarna och tävlingsledaren (och publiken) vid ”vårt” spår, med min kritvita pudel med röd rosett
så kom en familj gåendes, fadern sa till mig: du bör nog inte vara här med hunden, det pågår en hundtävling här och du kan störa den som tävlar.

Eftersom jag såg att dommar gänget var på ingående så sa jag inget, mumlade bara något obestämt så där.
Glömmer aldrig hans min, när jag satte på selen och vi blev iväg skickade.
Det var nästan värt att hon inte var vit när vi kom tillbaks utan mer en vandrande ”lerhög”.
Vi blev för övrigt uppflyttade och vann tävlingen och jag hoppas han kände sig riktigt dum på prisutdelningen

Haha se vad pudlar kan, de är vackra och duktiga=) Det påminner om vår första lydnadstävling med min pudel då han fortfarande hade sin utställningsfrissyr. . En man med schäfer sa högt lite kaxigt till de två han stod vid att här kommer en liten utställningshund, de kan väl aldrig tävla i lydnad, det är ju ingen brukshund och dessutom en liten hund, de lyder ju aldrig. . Det härliga var när vi tog hem första priset och vann över denna hund Se en liten pudel kan visst ta hem första pris på pallen på en lydnadstävling :D Det finns ju inget en pudel inte kan :laugh:

Förlåt för trådkapning

Ungefär som dvärgpudel, rasgenomsnittet är ca 3,0. Min tik kommer från en kull på fyra tikvalpar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka