Nu kommer tölten, men vad händer med traven?

Q

qrumelur

Jag har aldrig tränat en häst så här från grunden någon gång och nu har jag en fråga.

Min häst är sju år, reds in som sexåring, stod från september -09 till Januari-10. Hela vintern har vi jobbat stärkande/uppbyggande/lösgörande i lugn och harmoni. Sakta och säkert.
Hon har travat och galopperat med bra rytm/bärighet/takt.
och: Nu kommer tölten! :bump:

I lördags hade jag henne som handhäst och hon töltade mer än hon travade!
Igår red jag henne och tölten kommer jättefint. Jag är jättefascinerad för den är helt ren och taktfast.
Däremot känner jag att hon börjar bli passtaktig i traven.

Är det här en normal del i hennes utveckling i det här läget eller borde jag bli orolig?

Sv: Nu kommer tölten, men vad händer med traven?

Jag förstår inte hur traven kan bli passtaktig.. eftersom traven är diagonal och passen samma ben par..
Men hur som helst så är traven alltså inte ren och lika säker vad jag förstår. Prova att trava över bommar, trava kortare sträckor och beröm efteråt, arbeta henne i trav ifrån marken.
Om du känner att en gångart som tidigare varit bra börjar "försvinna" eller blir sämre så råder jag dig till att rida för en instruktör som kan leda in er på rätt spår igen.

Mitt intryck är att hon blir pass-taktig-går mot grisepass från trav och i trav.
Jag kanske har helt fel, men det är vad jag ser/upplever.... och som sagt var, jag är den första att ta till mig att det kan vara fel.

Just nu, i skirvandets stund, har inte jag råd att åka och träna för instruktör.
(Får man skriva det eller blir man utskrattad/hånad då? Planen är att åka på kurs i höst, efter augusti)

Jag vet inte om jag var ottydlig nyss...
Det är alltså under den sista veckan som tölten börjar komma, och den tok-lossnar nu de två sista träningspassen.
I samband med det upplever jag att traven försämras.

Är det något att oroa sig för? Dvs. ska jag träna traven "noga" eller ska jag låta henne "vimsa omkring" lite medan tölten stabiliseras?

Mitt intryck är att hon blir pass-taktig-går mot grisepass från trav och i trav.
Jag kanske har helt fel, men det är vad jag ser/upplever.... och som sagt var, jag är den första att ta till mig att det kan vara fel.

Fyrtaktig trav?

:rofl:
ja, gud... det verkar väl lite mer rimligt kanske med tanke på att det är TÖLTEN som kommer!

Jösses. :o Tur man har lite självdistans. ;)

Det rimliga är ju förståss att både trav och pass är två-takts gångarter ... Jaja, jag får ha dumstruten idag. Skratta ni. Det gör jag. ;)

Som jag har förstått det är det helt normalt att när tlten hittas "glöms" traven bort lite, för att ge utrymme åt tölten. Jag skulle nog inte bry sig mkt om det, bjuder hästen på tölt, så ta tillvara på det, troligen kommer traven att komma tillbaka!

Ok. Tack för det!
Jag tänker att det är lite så, att var sak får ha sin tid liksom. Traven är hennes "starkaste" grundkort (hittils), den hon har valt när hon inte har haft någon kondis/muskler.
Så det borde väl vara lättare att "locka fram" den än tölten...

Det är rätt vanligt att en gångart försämras lite när man inför en ny. Sluta bara inte att träna traven men var medveten om att kanske sänka kraven lite. Var också noggrann med att särskilja hjälperna för tölt respektive trav så hästen får lättare att veta vad du vill! Lycka till!

Tack!
Jag fortsätter använda traven mycket. Bra i uppvärmningen.
Jag har varit väldigt tydlig med trav-signalen och tölten tar hon ur samling+ driv utan trav-hjälp. Hon svarar fint.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Ny på islandsforumet här ;) Jag kommer köpa mig en islandshäst efter ett långt uppehåll från islandshästvärlden. Jag har sett ut en...
Svar
18
· Visningar
4 728
Senast: Hedinn
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 298
Senast: Lella
·
Islandshäst Hej! :) Nu är det dax för mej att skaffa islandshäst! Jag har ridit i över 10 år, men d var först i oktober -09 som jag började rida...
Svar
14
· Visningar
3 654
Islandshäst Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.:crazy::eek...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 174
Senast: fettso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon