Kudos till alla som vill och kan och orkar ställa upp!
För mig, som det ser ut nu känns det verkligen inte mödan värt. Ska det sedan komma en fjärde spruta, en femte och sjätte för att hinna med alla mutationerna? Då väntar jag faktiskt hellre tills vi på något vis kommit ikapp.
Någon som är mer kunnig får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar, men jag har förstått det som ungefär såhär (förenklat).
Mutationer händer hela tiden, både inom våra egna celler och hos virus, det är en naturlig process och sker typ slumpmässigt (för våra ögon just nu i alla fall). Man vet bara ATT det kommer att ske, men inte exakt hur. Bland det antal varianter som uppstår genom mutationer kommer de bäst lämpade att överleva och sprida sig. Det kommer inte nödvändigtvis vara den dödligaste varianten som blir kvar på lång sikt, utan snarare det som kan ta sig till flest värdar (=smitta) bäst. Men mer farliga varianter kommer också att uppstå längs vägen om vi inte får hejd på viruset.
Eftersom mutationerna sker slumpmässigt hela tiden så kan fler mutationer uppstå ju mindre motståndskraftig värddjuret (=människan) är på gruppnivå, för ju fler värdar som bär på viruset desto fler möjligheter till mutationer. Och ju fler mutationer som uppstår dest större risk för att någon blir riktigt farlig eller så annorlunda mot tidigare varianter att nuvarande vaccin inte hjälper. Kan jämföras med att köpa trisslotter, ur virusets perspektiv, ju fler lotter du köper desto större chans till vinst rent allmänt och också att någon av dem blir högvinst.
Därför spelar det roll att så många som möjligt vaccinerar sig med de vaccin som finns och kommande uppdaterade varianter, så att vi kan mota smittan i grind innan spridningen tar fart med de nya varianterna. Det spelar alltså roll om även du tar alla sprutor, och inte förlitar dig på att dina grannar tar och att du därför kan vara den som skippar. Om alla tänker som du lämnar vi annars fältet öppet för viruset. Ett fotbollsspelare sätter sig inte på bänken vid 0-1-målet i väntan på att lagkamraterna kommer ikapp och förbi, för att sedan gå in och ta emot vinsten. Det blir en helt annan sak om du är allergisk, är sjuk eller genomgår någon behandling förstås, men jag tolkar inte "mödan värt" som det.
Vi vet inte allt än, och när det väl blir dags för en eventuell tredje och fjärde spruta får vi lyssna på vad som är senaste kunskapen då. Vad som rekommenderas, vad som avråds ifrån osv. Jag vet ju inte heller om jag faktiskt kommer att ta fler sprutor, det beror på vad kunskapen säger när det blir dags. Men jag vet att jag kommer att lyssna på vad forskningen säger, och inte förlita mig på att jag själv skulle veta bättre i ämnet än dem.