Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!
Är dett nått internt skämt?
Är dett nått internt skämt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har sett denna va?
http://www.rasdata.nu/perro/
Själv slår jag ett slag för portugisisk vattenhund som jag föder upp. På internet då *fniss*
Själv slår jag ett slag för portugisisk vattenhund som jag föder upp. På internet då *fniss*
Vilken bra länk.Är det bara jag som överreagerar, eller är det så att de har ganska mycket C,D och i vissa fall E-höfter? (har inte räknat antalet)
Mina internethundar bits INTE! Dessutom klarar de sig utan mat, vatten och rastning i flera veckor. De kan även inavlas i studiesyfte och blir hur gamla som helst![]()
Om man jämför med t.ex. Lagotto som är rätt så lik i storlek och att det är en ras som importeras en del (Jag gissar att Perron också importeras) Så har man länge sagt att de inte lider av HD eftersom de är så små/lätta. Kanske samma snack har gått inom Perro också? Därför har det tidigare varit OK med avel på HD-belastade Lagottos.
Med så numerärt små raser med liten avelsbas och många importer för att få nytt blod kan det också bli knas om man utesluter alla hundar med HD. Då blir det jätteliten avelsbas och vad händer då? Det blir ju ett moraliskt dilemma tycker jag. Det är så självklart att avla på HD-fria hundar, men klarar aveln av det?? Förtsår du hur jag tänker utan att tycka att jag är en djurplågare eller att jag tycker det är OK med avel på HD-hundar?
Missa inte rasdata för övriga raser också: www.rasdata.nu
Med så numerärt små raser med liten avelsbas och många importer för att få nytt blod kan det också bli knas om man utesluter alla hundar med HD. Då blir det jätteliten avelsbas och vad händer då? Det blir ju ett moraliskt dilemma tycker jag. Det är så självklart att avla på HD-fria hundar, men klarar aveln av det?? Förtsår du hur jag tänker utan att tycka att jag är en djurplågare eller att jag tycker det är OK med avel på HD-hundar?
/.../
Ingen ras är värd att bevara om priset är att många av hundarna får HD eller annan sjukdom som ger lidande/försämrad hållbarhet eller mentala problem. Klarar man inte av att avla på friska sunda individer och är beredd att resa/importera i stort omfång om antalet friska individer är små att det är nödvändigt kanske det är läge att lägga ner aveln helt på rasen eller slå ihop den med en närbesläktad ras.
Där på rasdata för perro ser att det blivit avlat på en tik med HD C och artros upprepade gånger, hur tänker folk![]()
![]()
Belethein skrev:Jag räknadeAv totalt 813 hundar så hade 140 hundar sämre höften är B. Majoriteten av dessa hade C höfter (96 st) , 39 st hade D höfter och det var väldigt få som hade E (5 st).