Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Sv: Nu kan jag inte hålla mig längre....!

Vad roligt! Grattis :banana:
Hade sällis på tåget till Kongsvinger med en uppfödare av sådana. De bodde i typ Mälarhöjden eller något liknande. Är det dom du varit i kontakt med?

Löwchen föreslogs i min förra tråd (länkad i tidigare inlägg) typ 5 gånger trots att jag INTE var intresserad av en sån. :D Folk ifrågasatte min motivering ganska duktigt.

Mälarhöjden, vart ligger det...? :p

Min resa blev förresten inställd så om du fortfarande vill ta promenad på söndag så funkar det för mig!

Vi har en sådan i vårt hus. Men det är sonen som äger hunden, men mamman jag brukar prata med. Ska se om jag träffar på henne...

Yes! :)

Brandgul, fiska gärna info. Ofta låter det annorlunda när man pratar med en hundägare kontra uppfödare.

Du har sett denna va?

http://www.rasdata.nu/perro/

Själv slår jag ett slag för portugisisk vattenhund som jag föder upp. På internet då *fniss*

Vilken bra länk. :) Är det bara jag som överreagerar, eller är det så att de har ganska mycket C,D och i vissa fall E-höfter? (har inte räknat antalet)

Hur är mentaliteten på denna ras? Finns MH-statistik också (kanske står på rasdata, jag får gå tillbaka och leta).

I övrigt tycker jag att det är en vackrare hundras än lagotton. Bra val utseendemässigt, trollet! :idea:

Själv slår jag ett slag för portugisisk vattenhund som jag föder upp. På internet då *fniss*

Det verkar vara en jättefin hundras. Tyvärr har jag bara träffat en enda och han bet mig i benet, ett riktigt hugg!

Förresten:

Skogstrollet! var vi inte överens om att du skule ha en Clarizyasisk köks-/stridsgris eller en skäggis av medelstorlek? ;)

Vad kul!!!:bump:

Har du bestämt om det ska vara en tik eller hane????

Vilken färg vill du helst ha???

Vilken bra länk. :) Är det bara jag som överreagerar, eller är det så att de har ganska mycket C,D och i vissa fall E-höfter? (har inte räknat antalet)

Jag räknade :D Av totalt 813 hundar så hade 140 hundar sämre höften är B. Majoriteten av dessa hade C höfter (96 st) , 39 st hade D höfter och det var väldigt få som hade E (5 st).

*kl*
Förvånansvärt många hundar med C-höfter som använts i avel...

Skogstrollet:
Jo, jag kikade lite på rasen men insåg att den inte var nåt för mig, har sett en del på utställning och rasen har faktiskt inget som tilltalar mig.

Om man jämför med t.ex. Lagotto som är rätt så lik i storlek och att det är en ras som importeras en del (Jag gissar att Perron också importeras) Så har man länge sagt att de inte lider av HD eftersom de är så små/lätta. Kanske samma snack har gått inom Perro också? Därför har det tidigare varit OK med avel på HD-belastade Lagottos.

Med så numerärt små raser med liten avelsbas och många importer för att få nytt blod kan det också bli knas om man utesluter alla hundar med HD. Då blir det jätteliten avelsbas och vad händer då? Det blir ju ett moraliskt dilemma tycker jag. Det är så självklart att avla på HD-fria hundar, men klarar aveln av det?? Förtsår du hur jag tänker utan att tycka att jag är en djurplågare eller att jag tycker det är OK med avel på HD-hundar?

Missa inte rasdata för övriga raser också: www.rasdata.nu

Mina internethundar bits INTE! Dessutom klarar de sig utan mat, vatten och rastning i flera veckor. De kan även inavlas i studiesyfte och blir hur gamla som helst ;)

Mina internethundar bits INTE! Dessutom klarar de sig utan mat, vatten och rastning i flera veckor. De kan även inavlas i studiesyfte och blir hur gamla som helst ;)

Haha - vad roligt! :D

Är det något litet program av något slag? Grannens dotter har ett Nintendo-spel med hundar. Oj vad stressad hon är ibland för att hon måste leka med sina hundar och ge dem kärlek och så... ;)

(Hon har fö slutat att tjata på sina föräldrar om en egen hund sedan hon fick programmet och dessutom rastat vår hund med vårt barn varje dag efter skolan det senaste halvåret... )

Om man jämför med t.ex. Lagotto som är rätt så lik i storlek och att det är en ras som importeras en del (Jag gissar att Perron också importeras) Så har man länge sagt att de inte lider av HD eftersom de är så små/lätta. Kanske samma snack har gått inom Perro också? Därför har det tidigare varit OK med avel på HD-belastade Lagottos.

Med så numerärt små raser med liten avelsbas och många importer för att få nytt blod kan det också bli knas om man utesluter alla hundar med HD. Då blir det jätteliten avelsbas och vad händer då? Det blir ju ett moraliskt dilemma tycker jag. Det är så självklart att avla på HD-fria hundar, men klarar aveln av det?? Förtsår du hur jag tänker utan att tycka att jag är en djurplågare eller att jag tycker det är OK med avel på HD-hundar?

Missa inte rasdata för övriga raser också: www.rasdata.nu

Du har givetvis helt rätt i dina reflektioner. :bow:

En möjlig strategi vore att importera fler hundar som HD-röntgas innan de används i avel, men någon skall också hysa importer som visade sig inte hålla måttet.

Eller så skall man helt enkelt se att en C-höft inte alls innebär samma problem för en mindre hund och därför godkänna A, B och C-höfter direkt?

det finns ju värre åkommor än en c-höft också. Jag tänker på allergier eller ögonsjukdomar såväl som rädslor. Hellre en orädd och trygg hund med en c-höft än tvärtom, faktiskt. OM man måste välja.

Jo det går lite sådana diskussioner vad man får väga mot varandra och det är sådant rasklubbarna måste följa upp i takt med att raserna växer i Sverige. Det är svårt med importer för det röntgas helt enkelt inte lika mycket utomlands. Sen vet jag inte om systemen alltid är helt jämförbara?

Jag tycker det är jättesvårt att dra ett sträck och säga att "vi godkänner C för det är inget problem". Inom bulldog stoppade man ju avel med hundar med grova HD-fel. T.ex. att en E-hund var tvungen att paras med en B eller C (minns inte riktigt) Men de fick lätta upp det igen för det fanns inte tillräckligt många hundar för det...

Man får väl nästan se det som ett levande dokument som man ändrar över tiden. I början kanske man kan säga så att en Hd-belastad hund måste paras med en fri osv. för att komma framåt.

Ju mer saker man petar på och väljer bort hundar med, ju mindre hundar och gener finns det tillgängligt. Som du pratar om allergier, ögon osv. Sen ska hunda ha rätt ögonfärg, snygg svans, bra temperament och en arbetade hundar ska vara en jävel på att arbeta också. Det finns inte mycket kvar till slut. Pelle och hans tre bröder typ. Vi har ju också varit inne på diskussionen om så små raser som inte kan leva upp till allting har ett existensberättigande? Det blir ju också en moralisk fråga. För lider hunden verkligen om den fick ett C? Eller för att den inte nådde elitklass? Eller...

Nä slut på filosoferandet för nu måste jag dra!

TS: Vad roligt att du hittat "din" ras! De ser verkligen fräcka ut :d

Fast jag tycker inte man kan försvara avel på hundar med sjukdommar/fysiska problem (genetiska) med att avelsbasen annars blir för liten :crazy:
Ingen ras är värd att bevara om priset är att många av hundarna får HD eller annan sjukdom som ger lidande/försämrad hållbarhet eller mentala problem. Klarar man inte av att avla på friska sunda individer och är beredd att resa/importera i stort omfång om antalet friska individer är små att det är nödvändigt kanske det är läge att lägga ner aveln helt på rasen eller slå ihop den med en närbesläktad ras.
Där på rasdata för perro ser att det blivit avlat på en tik med HD C och artros upprepade gånger, hur tänker folk :eek: :crazy:

/.../
Ingen ras är värd att bevara om priset är att många av hundarna får HD eller annan sjukdom som ger lidande/försämrad hållbarhet eller mentala problem. Klarar man inte av att avla på friska sunda individer och är beredd att resa/importera i stort omfång om antalet friska individer är små att det är nödvändigt kanske det är läge att lägga ner aveln helt på rasen eller slå ihop den med en närbesläktad ras.
Där på rasdata för perro ser att det blivit avlat på en tik med HD C och artros upprepade gånger, hur tänker folk :eek: :crazy:

Förvisso sant, men ponera att det bara är Pelle och hans bröder kvar som duger?

Avkommorna till dessa få individer blir då många (och förhoppningsvi friska), men vilka skall man då avla dem med?

Att konsekvent använda närbesläktade och friska hundar ger inte per automatik bättre hälsa, utan med tiden får du nya problem...

Det är sannerligen inget lätt problem att lösa.

Jag tilltalas dock av tanken att utnyttja närliggande raser, för handen på hjärtat varför har vi så mååååånga raser som vi har som är närmast identiska med varandra?

Belethein skrev:
Jag räknade :) Av totalt 813 hundar så hade 140 hundar sämre höften är B. Majoriteten av dessa hade C höfter (96 st) , 39 st hade D höfter och det var väldigt få som hade E (5 st).

TACK! :bow:

Det innebär att 17 procent av denna lilla population har c eller sämre. Hmm... finns ju raser med sämre statistik - men å andra sidan är 813 individer inte ett tillräckligt stort underlag för att man skall kunna dra några generella slutsatser om rasen som sådan.

Undrar hur förhållandet sett ut om man också tog in parametrar som ögonsjukdomar och skotträdsla och ev. andra uppgifter?

Som brandgul skrev, det blir inte många kvar om man bara skall avla på de allra bästa hundarna - alla kategorier...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka