Nu jäklar.....

J

Jezz

... skall det bli av!!
Har pratat i flera år nu om jag vill ha ett föl efter mitt fullblod....

Vill gärna ha lite åsiker om mitt hingstval! :smirk:

Så här ser damen ifråga ut:

p1000554_orig_SE.jpg

p1000556_orig_SE.jpg

p1000574_orig_SE.jpg

Det är en liten dam, 158 cm... har trevliga gångarter och bra hoppteknik.

Jag är djupt förälskad i Cortus :love: har själv en 5-åring efter honom som är kanon i psyket!
Har enbart hört gott om Cortus avkommor...

Vad tycker ni?

Sv: Nu jäklar.....

Bakom Steve's Friend finns ju en del klassiskt blod som förärvt sig väl inom ridsport. Feuerbach vet jag inte så mkt om faktiskt och hans stam säger mig i dagsläget inte heller mkt. Vad kommer efter Steve's Friend?
Men om du fastnat för Cortus varför inte gå vidare med honom?

Feuerbach var en mkt bra hingst som tävlade i eliten under ett antal år här i Sverige.

Startade 70 ggr med 17-20-5 och över 3 miljoner kronor i insprungna pengar. Om han lämnat något av betydelse i fullblods aveln kan jag inget säga om. Men jag har för mig att han vann Stockholm Cup.

Som ett litet alternativ, kunde jag ha tänkt mig Camiell Flamingo Z.
Hans pappa är helbror med Cortus, och Ronald -Farn som kommer efter, är inte att förkasta...

Såg honom på championatet och bruksprovet, gillar honom skarpt, och i kombination med xx, kan det bli kalas.
Skadar ju inte att ta en titt på honom?

mvh

shady skrev:
Feuerbach var en mkt bra hingst som tävlade i eliten under ett antal år här i Sverige.

Startade 70 ggr med 17-20-5 och över 3 miljoner kronor i insprungna pengar. Om han lämnat något av betydelse i fullblods aveln kan jag inget säga om. Men jag har för mig att han vann Stockholm Cup.

Oj... tackar för den infon! :bow:
Kul att veta lite om just Feuerbach, jag har inte hört så mkt om honom.

hoppsann skrev:
Som ett litet alternativ, kunde jag ha tänkt mig Camiell Flamingo Z.
Hans pappa är helbror med Cortus, och Ronald -Farn som kommer efter, är inte att förkasta...

Såg honom på championatet och bruksprovet, gillar honom skarpt, och i kombination med xx, kan det bli kalas.
Skadar ju inte att ta en titt på honom?

mvh

Var hittar jag info om honom? Alltid spännande att kolla in ju! :)

Det var så lite så. Om du kollarhär så kan du söka på honom och kolla lite mer noga på vad han gjort på galoppbanan, du kan även söka på dom andra hästarna i stammen på ditt sto. Lycka till.

Ditt sto påminner litgrann om mitt eget fbl-sto i modellen - efter vad fotona visar.
Och JAg är lite sugen på att testa Spender S till henne, för att han hoppar så IN I H***ete... han är kanske inte den vackraste som skådats, kanske lite tyngre än man önskar idag. Men stammen är ju bra, han har egna prestationer och lite storlek. Och med ett fullblodssto tycker jag att det vore väldigt spännande! :)
Det blir dock förmodligen inte nästa år för min del, då hennes mage eventuellt kommer "lånas ut" till min kompis som vill ha en ridponny... (KUL med fullblod! :D)

ameo skrev:
Ditt sto påminner litgrann om mitt eget fbl-sto i modellen - efter vad fotona visar.
Och JAg är lite sugen på att testa Spender S till henne, för att han hoppar så IN I H***ete... han är kanske inte den vackraste som skådats, kanske lite tyngre än man önskar idag. Men stammen är ju bra, han har egna prestationer och lite storlek. Och med ett fullblodssto tycker jag att det vore väldigt spännande! :)
Det blir dock förmodligen inte nästa år för min del, då hennes mage eventuellt kommer "lånas ut" till min kompis som vill ha en ridponny... (KUL med fullblod! :D)

Ja, det ÄR kul med fullblod! :)
Jag vet inte om man ser på bilden att hon är ganska maffig i typen. Har mkt rumpa! :D Det är ganska mkt häst trots att hon är liten.

Spender S... var hittar jag info om honom?

Lite rundare än de västa spinkmajorna, skulle jag nog kalla det..

OM jag inte missminner mig så finns det lite info om Spender S på www.heliotropab.se

Senast ändrad:

ameo skrev:

En nyfiken fråga ;) Har du sett Spender S i verkligheten?
Hur är hans gångarter och temprament?

Jag såg honom då han gjorde sitt bruksprov. Gångarterna minns jag inte, kändes oviktigt för mig ffa eftersom han hoppade med sånt "tryck" - det bara small till i backen så var han högt över hindrena!
Och han är väl lite hetare än medelhästen kanske, fast inte hetsig och okontrollerbar - så som det såg ut från läktaren då.

KUL med en till som funderar på Spender!
Jag funderar också på honom till mitt sto. Han har som sagt inte världens roligaste exteriör tyvärr men jag kan inte låta bli att tycka att han är så HÄFTIG. Har sett honom ett flertal gånger och han hoppar lika enkelt oavsett höjd. Smidig trots sin storlek och med en hinderklokhet som FÅ enligt H.H. Så tilltalar det mig mycket att han har egna prestationer plus att jag har sett ett par FANTASTISKT fina föl efter honom, ja förutom den rätt spännande stammen då :d .

Till trådskaparen: Tror att Spender skulle kunna passa mycket bra till xx. En bekant har haft ett xx-sto efter Feuerbach i avel och har fått fina fölungar efter Landlord (som ju tyvärr försvunnit ur landet nu), Looping och Camiell-Flamingo Z som några ovan rekommenderat. Looping-ungen är tyvärr lite liten men en kvalitativ häst för övrigt och C-F ungen är väldigt trevlig. Personligen sjönk dock C-F i mina ögon efter championatet - där gillade jag inte alls vad jag såg till skillnad mot när han godkändes. Alldeles för tråkig bakbensteknik tyvärr.

Liknande trådar

Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 626
Senast: Hippocampus
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 538
Senast: Stina12
·
Avel Jag har ett halvblodssto e.Danone (De Niro -Weltmeyer)- Electro - Ciceron . 170cm Hennes mormor Biscaya är Elit premierad, fick diplom...
Svar
6
· Visningar
1 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar